اللهم ارحم ابي و اسكنه فسيح جناته.
اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.الفصل السادس
في أحد الأيام.
تجلس بتول مع هنا وحلا بتوتر شديد فاليوم ستظهر نتيجة الشهادة الثانوية العامة وباسل ذهب بالفعل لاحضارها لها.
بينما تجلس حلا بإمتعاض شديد كعادتها أما هنا فهي تجلس جوار بتول تقوم بتهدأتها.
لتردد بتول بدموع :خايفة أوي يا هنا مجبش تقدير.
حلا بحنان:لا يا بتول انتي ذاكرتي وتعبتي أكيد ربنا مش هيضيع تعبك اهدي أنتي بس وسبيها علي ربنا.
بتول بأمل:يارب يا هنا يارب.
لتردد حلا بنزق: والله انت واجعين دماغكم علي الفاضي ما هي كده كده هتنجح ايه بقي الازعرينة الي عملينها دي.
لتزفر هنا بضيق:المهم تجيب مجموع يا ست حلا وبعدين لو مضايقين جنابك روحي أوضتك اراتاحي.
لتردد بتول بحزم:هنا تعرفي تسكتي.
هنا بغيظ: يعني انتي مش شايفة طريقتها بزمتك ؟
لتزفر بتول بنفاذ صبر:قولتلك ١٠٠مرة اختك الكبيرة يا هنا يعني المفروض تحترميها صح ولا غلط !
هنا بتهكم:والله الكبير كبير بعقله مش بسنه.
حلا بغيظ:قصدك ايه ؟
هنا بكيد :قصدي الي علي رأسه بطحة يا حبيبتي
.
قطع صياحهم فتح الباب ودخول باسل.لتنتفض بتول من مكانها وتتجه له مرددة بلهفة:خير يا باسل طمني ؟
لينظر لها باسل قليلاً وسرعان ما يتحدث بفرح:مبروك يا دكتورة بتول جبتي ٩٩%.
لم يكن رد بتول سوا الدموع فقط لتركض هنا لها وتضمها بسعادة وفرحة وكذلك حلا التي اقتربت منها تبارك لها .
لتبتعد عنهم بتول وتنهار أرضاً ساجدة ركعتي شكر لله علي نعمته عليها.......
.......
في الشقة المقابلة.
تجلس سماح برفقة زوجها وابنتها يتناولوا العشاء.
ليردد جاد متسائلا :هي نتيجة بتول هتبان النهاردة ؟
سماح بتأكيد :أيوة يا حاج مستنية شوية واروح أسأل كده.
جاد بدعاء:ربنا يوقفها.
سماح بتأمين :يارب يا حاج.
هند بإبتسامة:بتول طيبة وتستاهل كل خير والله بحبها هي وهنا أوي.
سماح بإبتسامة:والله عندك حق إنما البت حلا سبحان الله مش برتاح ليها في وجوه كده ليها قبول وفي وجه مطقيش تشوفيها .
جاد بعتاب:ايه الي بتقوليه ده يا سماح بدل ما تقولي لبنتك عيب كده.
سماح بضيق:معلش يا حاج يقطعني بس بصراحة تستاهل مش برتاح ليها خالص وهي نفسها تشوفني كأنها شافت عفريت.
أنت تقرأ
رواية تضحية ألم
Mystery / Thrillerأتدري ما الألم ؟أن تجد تضحيتك ذهبت في الهباء ،عندما تضحي من اجل شخص فأنت تبذل قصارى جهدك من أجل سعادته هو فقط دون مقابل ،لتتفاجئ بمن ضحيت لأجله هو من يطعنك بظهرك فماذا سيكون ردك وقتها ؟