الفصل الرابع والعشرون

4.2K 248 30
                                    

اللهم ارحم ابي و اسكنه فسيح جناته.

اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.

                  الفصل الرابع والعشرون 

في الساعة الواحدة صباحا…..

في المطبخ تقف هنا وبتول وجيهان يقومون بتحضير السحور في جو يملئه دفء ومحبة.

لتردف هنا بمرح وهي تقلب طبق الفول علي النار : أنا هاكلكم النهاردة أحلي طبق فول مكلتوش ولا هتكله زيه.

لتردف بتول بضحك وهي تقطع السلطة:علي أساس إنك أنتي إلي دمستي الفول يعني ؟ طنط هي الي دمسته.

لتردد جيهان بضحك وهي تقوم بتقشير البيض:أنا وهنا واحد يا بتول.

لتقبلها هنا بمرح علي وجنتيها :حبيبتي يا جيجي .

لتبتسم بتول ساخرة:يا سلام يعني أطلع أنا منها ماشي لتصمت بتول وتردد بحزن يا تري باسل وحلا بيعملوا ايه دلوقتي من غيرنا.

لتردد هنا بحزن:آول رمضان نفترق فيه.

لتردف جيهان بإشفاق: معلش يا حبايبي وكلها كام ساعة وهيجوا يفطروا معانا ويقضوا كام يوم كمان.

لتردد بتول بإحراج: شكراً بجد لحضرتك يا طنط مش عارفه هقول لحضرتك ايه والله علي إلي بتعمليه معانا.

لتردف جيهان بإبتسامة:تقولي ليا يا ماما يمكن تبطلي الهبل بتاعك ده مافيش بنت تشكر أمها.

لتعض بتول علي شفتيها بخجل وتقترب من جيهان وتقبلها بحب: شكراً يا ماما.

لتضمها جيهان بحب وتردف بإبتسامة: أحلي ماما من أحلي بنوتة في الدنيا.

لتضع هنا يدها بخاصرتها وتردد بحزن مصطنع :يا سلام وأنا يا ست ماما.

لتتسع إبتسامة جيهان وتضم كلتاهما بحب: حبايب ماما وعقل ماما أنتوا…

ليدخل جاسر المطبخ ويردد بصدمة مصطنعة:أيه ده أمي ومراتي ومرات أخويا سوا وفي المطبخ أه يا قلبي ليضع يده علي قلبه بطريقة مسرحية.

ليبتعدوا عن بعضهم وتردد جيهان بإستفزاز:عايز أيه يا بارد أنت حاشر نفسك ليه ؟ 

ليردد جاسر بحزن مصطنع:ماشي يا جيجي خليكي فكراها إنك سبتيني وروحتي لغيري..

لتردد جيهان بضحك: ماشي يا أخويا أنت كنت جاي ليه ؟

ليردد بتذكر:اه صحيح كنت بشوفكم خلصتم ولا لأ خالو كان بيرن عليكي صحيح.

لتضم حاجبيها بحيرة:خير في حاجة ولا ايه ؟

ليردد جاسر بايجاب: أه كان بيقولك أن مرات فريد حامل.

لتبتسم جيهان بفرحة:بجد ما شاء الله عقبالكم يا ولاد .

ليومن الجميع علي دعائها.

رواية تضحية ألم حيث تعيش القصص. اكتشف الآن