الفصل التاسع والعشرون

3.8K 237 15
                                    

اللهم ارحم ابي و اسكنه فسيح جناته.

اللهم أجعل قبره روضه من رياض الجنه.

                  الفصل التاسع والعشرون 

ليردد بيجاد بتساؤل:أنتي قولتي أيه ؟

بتول بثبات مصطنع:قولت نطلق وكل واحد يروح لحاله.

لتصيح فجأة عندما تجد يدها مكبلة خلف ظهرها وظهرها ملاصق لصدره العريض ليهمس بفحيح في أذنها:فكي بس إنك تنطقي كلمة طلاق بس عارفة عمل فيكي أيه وقتها هدبحك يا بتول سامعة هدبحك ليتركها فجأة ويقوم برميها علي الفراش ويغادر الغرفة صافعا الباب خلفه بعنف.

لتعتدل بتول علي الفراش وتدلك يدها برفق ودموعها تتساقط بألم……

بينما في الخارج.

يقف في الشرفة يتنفس بسرعة عالية يحاول كبت التنفيس عن غضبه كي لا يدخل ويقوم بأذية هذه البلهاء ويحدث ما لا يحمد عقباه فهي تقوم بإستفزازه بأقل فعلة منها…..

ليفتح باب الغرفة وتتجه له بحذر وتقف جواره وتردد بخفوت: ممكن تهدي عشان نتكلم.

ليردف بنفاذ صبر:روحي نامي يا بتول لأن مش ضامن هعمل فيكي إيه دلوقتي.

لتردف بثقة:مش هتعمل فيا حاجة. 

ليردف بنصف عين:والله وجايبة الثقة دي منين ؟

لتقترب منه وترفع إحدى ذراعيه وتستقر أسفله وهي تتمسح به كقطة صغيرة وتضع يدها الآخري علي قلبه وتردد ببراءة مصطنعة:عشان أنا قاعدة هنا وده مش هيسمحلك تعملك حاجة.

ليرفع حاجبيه ويردد ساخراً: بجد طيب كويس إنك عارفة إنك قاعدة هنا بتقولي كلامك الاهبل ده ويردد بتقليد نطلق وكل واحد يروح لحاله.

لتردف بضيق:بقي أنا صوتي كده!

بيجاد بإستفزاز:لا طبعاً صوتك مسرسع زي العرسة يا روحي.

لتنظر له بغيظ: تصدق أنا غلطانة اني جيت اصالحك أصلا.

ليردف بهدوء:خلينا نتلكم جد يا بتول هسالك سؤال وتردي عليا بصراحة وبعدها الموضوع ده يتقفل للأبد.

لتردف بتول بايجاب: أسأل وهرد عليه بمنتهي الصراحة أوعدك بده.

بيجاد براحة:يبقي كده تمام ليردف بحذر أنتي لسه بتحبي زياد ؟

لتردف بتول بصدق: لأ ومكنتش بحبه من الأساس.

ليضيق عيونه بعدم فهم:مش فاهم ؟ قصدك ايه بانك محبتهوش من الأساس ؟

لتردف بصدق:يعني محبتهوش تعلقي بزياد كان مجرد إعجاب فقر مشاعر ما صدقت حد يقولي كلمة حلوة بيجاد أنت متعرفش أنا عشت ازاي وتعبت في حياتي اد ايه ظهر زياد فجأة وبقي يحسسني أني مرغوبة من فطبيعي أتعلق به يمكن أنا كنت فاكرة أني بحبه زي ما أنت فاكر لغاية ما أتجوزتك لتكمل بتساؤل لو قولتك أني بحبك هتصدقني ؟

رواية تضحية ألم حيث تعيش القصص. اكتشف الآن