الفصل الحادي والثلاثون

5.4K 256 37
                                    

اللهم ارحم ابي و اسكنه فسيح جناته.
اللهم أجعل قبر أبي روضة من رياض الجنه.

           الفصل الحادي والثلاثون

مرت الايام وقامت حلا بإختيار فستان الزفاف وغرفة النوم بناء علي إختيار والدة زياد نجوي التي أختارت كل شئ علي ذوقها الخاص رغم إمتعاض حلا لكنها لم تكن ترغب في نشأة عداء بينهم.

في المساء أحد الأيام.

تجلس بتول أمام التلفاز ليفتح باب الشقة وتدخل حلا دون أن تلقي السلام فهم مازالوا علي وضعهم لا يتحدثون لتقترب من بتول وتتحدث بضيق:عايزة فلوس.

لتلتفت لها بتول وتردد بتساؤل: فلوس أيه ؟

حلا بتهكم: فلوس عشان أشتري هدوم وحاجات جهازي .

بتول بتفهم: حاضر لتنهض بتول تتجه لغرفة باسل تحضر شئ وتعود مرة آخري تمد يدها لحلا بالاموال.

لتاخذهم حلا وتقوم بعدهم وتردد بإستنكار:ايه دول ؟

بتول ببساطة:فلوس.

حلا بتهكم :والله تصدقي مكنتش أعرف عارفة انهم فلوس دول ٥٠٠٠الاف بس.

بتول بهدوء:دول الي معايا .

حلا بإستنكار:ايه الي مش معاكي غيرهم دول مش هيكفوا حاجة .

بتول ببرود:والله دول الي معايا يكفوا ميكفوش مش مشكلتي.

حلا بغيظ :ماشي يا بتول براحتك اوي خليكي فكرها.

لتتحرك لغرفتها بغيظ لتتنه بتول بقلة حيلة:ربنا يهديك يا حلا ويبعد شيطانك عنك…..

………

بينما في كافيه علي النيل.

يرتدي باسل زي الجرسونات ويتحرك بعملية شديدة وعلي وجهه إبتسامة رضا فهو فخور بنفسه الأن ويشعر بالكامل من الأن لم يطلب أموال من بتول كالطفل الصغير أصبح له راتب خاص وكذلك لم يسمع سخرية من أحد مرة آخري فقلبه مازال يؤلمه حتي الآن من حديث تلك الهوجاء هند لا يدري لما يشتاق الي رؤيته بعد كل ما فعلته بها فهو أحبها بصدق بالفعل لكن هي لا تستحق هذا الحب من الأساس ليفيق من شروده علي صوت إحدي الزبائن ليتجه لهم بإبتسامة وهو يستمع لما يملكه عليه وبعدها يتجه للمطبخ لاحضار طلباتهم.

………..

عند هنا.

تجلس في الغرفة وأمامها العديد من الكتب تحاول أن تذاكر بتركيز شديد فهي لن تضيع عام آخر من عمرها قد يؤثر فيما بعد علي مسيرتها العلمية والمهنية ليقطع تركيزها رنين هاتفها لتنظر للهاتف بإبتسامة وتردد بخجل:ألو الحمد لله وأنت عامل أيه ؟ قاعدة بذاكر أدعيلي لتحمر وجنتيها من حديثه وتردد بخجل شكرا أه فرحها الأسبوع الجاي مش عارفه والله أنا وحلا مش علي وفاق اصلا طنط وعمو وجدو هيحضروا لتكمل بأسف الف سلامة عليه لتردد بخجل: أه انت كفاية بس بردوا وجودهم مهم دكتور بيجاد عامل أيه ؟ طيب الحمد لله لتردد بحيرة أشتريت شقة مش انت عندك واحدة لتردد بفهم اه يعني دي الي أنت عايش فيها مع دكتور بيجاد لا أختار أنت الألوان علي ذوقك وأكيد هيعجبني يا سيدي والله لتردد بقلة حيلة خلاص خلاص بحب اللون البينك والموف أختار أنت بقي علي ذوقك لاني فعلا مضغوطة الفترة في دي في المذاكرة ماشي مع سلامة لا إله إلا الله لتغلق الهاتف وتتنهد براحة الحمد لله عوض ربنا حلو أوي بعت ليا الي يداوي كسرة قلبي لتردد بتمني عقبالك يا بتول لما يبعت ليكي إلي يستهالك لتضع الهاتف الي جوارها مرة آخري وتعود لمذاكرتها من جديد….

رواية تضحية ألم حيث تعيش القصص. اكتشف الآن