𝐀𝐱𝐢𝐞𝐫 | 4

98 7 0
                                    


" Hey son! Apa yang kamu tenungkan tu Ries? " Aries Azier berpaling saat satu suara garau menegur.

Di hadapannya sekarang terdapat seorang lelaki berumur yang sedang tersenyum manis terhadap Aries. Aries pula membalas senyuman tersebut.

" Abah! Ries nak aiskrim! " lelaki berumur tadi tergelak halus sebelum dia mengangguk kecil.

" Jom! " Aries menyambut huluran tangan lelaki tersebut dengan tangan kecilnya.

Tapi, semuanya tiba-tiba berubah. Bangunan yang dijejaki mereka berdua sebentar tadi.. sudah terbakar dengan api marak.

Kedengaran suara tangisan seorang budak lelaki yang sedang berlari di dalam bangunan terbakar tersebut. Budak itu.. seperti melarikan diri dari seseorang.

" Abah! " dia berhenti berlari saat orang yang mengejarnya tadi berhenti di hadapannya dengan abahnya yang menjadi tebusan lelaki tersebut.

Pisau belati yang tajam diletakkan di leher abah budak lelaki itu.

" Ries! Lari! Hiraukan.. ark! " percakapan nya terhenti saat lelaki bertopeng itu menekan pisau belati ke lehernya.

" Hiks hiks.. abah! "

" Lari! Lari Riesh!!! " jeritnya kuat, tegas.

" T.. tak nak! Hiks abah! "

" Aries Azier! T.. tolong. L.. lari " dengan mata yang berair si lelaki yang bergelar bapa itu mengarah kepada anak bongsunya.

" Don't. Stay, kid " tegas suara lelaki bertopeng itu.

Namun, Aries degil. Dia berundur ke belakang sebelum dia berlari laju.

" ARGH! " Pergerakan Aries terhenti tika mendengar jeritan tersebut.

Aries berpaling. Aries terpempan di tempatnya apabila melihat jasad abahnya sudah terbaring di lantai dengan kepala yang sudah terpisah dari badannya.

" A.. abah. Abah! Abah!! "

" ABAH! " nafas turun naik. Tidak teratur dan kencang.

Berpeluh terasa seluruh badannya tika ini. Tengku Aries terus bangun dari baringannya. Tangan naik memegang dada yang masih kencang.

Setelah sedikit tenang, Aries menurunkan tangannya. Mata hazelnya memandang ke luar pemandangan dari sliding door balkoni biliknya.

Mimpi itu. Mimpi ngeri itu lagi. Sekali.. lagi?

Mimpi itu tak pernah berhenti menganggu lena Aries. Banyak pertanyaan di dalam kotak fikirannya sekarang tentang mimpi itu.

Kenapa dia selalu bermimpi perkara itu? Apa sebenarnya yang terjadi? Siapa budak lelaki itu? Dia kah? Siapa lelaki yang digelar abah oleh budak itu? Dan..

Siapa lelaki bertopeng itu?

Kejadian itu, pernah terjadi dalam hidup Aries ke? Kalau ya, kenapa Aries langsung tak ingat apa-apa?

Apa petunjuk yang diberi oleh Allah SWT kepadanya?


BEG yang terletak barangan seperti pakaian dan aksesori milik Aurora Freyya diletakkan di atas katil bilik kondo tersebut. Zayyan menghela nafas lega. Kepala berpaling memandang wajah adik perempuannya.

" Ni kondo lama abang. Abang dah lama tak guna jadi abang serahkan kondo ni dekat Rora. Kondo ni akan jadi tempat tinggal tetap Rora. Pasal kos apa semua biar abang uruskan. Ok? " Aurora Freyya mengangguk faham.

" Terima kasih abang " Zayyan tersenyum sambil mengusap sekilas kepala Aurora.

" Dah jadi tanggungjawab abang "

" Rora nak pergi ke alamat tu pagi esok. Boleh? " Aurora meminta izin.

Zayyan diam seketika.
" Boleh.. tapi, abang nak ikut. No excuse "

Aurora angguk pasrah.

" Tak ada apa dah kan? Abang balik dulu. Jaga diri elok-elok! Semua barang dapur abang dah beli dan dah letakkan dalam peti. Kalau Rora lapar, masaklah. Ok? " Aurora angguk.

" Take care little angle! " laung Zayyan sambil berjalan keluar dari kondo tersebut.


SEPERTI yang diperkatakan oleh Aurora, dia dan Zayyan akan pergi ke alamat yang ditulis arwah ibu mereka. Zayyan mengambil kunci keretanya. Tak sempat dia keluar, ada suara yang menegur.

" Kau nak pergi mana? " soal Luthfan kepada sahabatnya.

" Aku nak keluar dengan Aurora " balas Zayyan.

Luthfan diam.
" Korang nak pergi ke alamat tu? Tengku Mansion? " Zayyan mengangguk.

" Aku sarankan kau jangan pergi sana. Aku takut kau tak balik-balik aje " Luthfan bersuara risau. Zayyan berkerut hairan.

" Hah? "

" Kau tahu mafia Blood Axe? " Zayyan mengangguk tahu.

" Mafia yang dah musnahkan 5 balai polis dekat Turki and dapat gelaran mafia paling kejam. Right? "

Luthfan senyum tipis.
" That was right! And you want to know something? "

" Owner Tengku Mansion, Tengku Farid.. is the leader of Blood Axe " jelas Luthfan.

" Hah?! " Jelas riak terkejut di wajah Zayyan.

" Fact "

" Ah takde takde! Aku tetap nak pergi. Jangan halang aku " Luthfan mendengus. Kenapalah sahabatnya ini degil sangat?

" Kau nak pergi sana buat apa? Kau nak cari siapa sebenarnya? " soal Luthfan serius. Luthfan mahukan jawapan!

" Benda ni tak ada kaitan dengan kau. Jadi, jangan masuk campur " tegas Zayyan.

" What if.. aku still nak masuk campur? " tokok Luthfan. Sengaja memprovok Zayyan.

Zayyan diam. Merenung anak mata coklat cair Luthfan.

' Merda ' carut Zayyan di dalam hati dengan menggunakan bahasa Itali tersebut.

" Seguimi! Non te ne pentirai più tardi! " ( Ikut kau lah! Jangan menyesal nanti! ) kata Zayyan dalam bahasa Itali sebelum dia keluar dari rumah agam tersebut.

Luthfan menjungkit kening.
" En colère? " (Marah?) gumam Luthfan sendirian dalam bahasa Perancis.

Luthfan menggeleng kecil. Tawa halus terletus pada bibir Luthfan. Jarang betul tengok si Zayyan marah. Menakutkan juga eh? Sekali marah, terus cakap bahasa asing.

Haih, Zayyan Zayyan.

" Oi! Occuparsi! " (Jaga diri!) laung Luthfan kepada Zayyan dengan bahasa Itali.

" Sapere! " (Tahu!) laung Zayyan juga dalam bahasa Itali tanpa memandang Luthfan.

" Argh stupido! Era ancora arrabbiato " ( Bodoh! Dia masih marah) gumam Luthfan. Menyesal pula provok Zayyan tadi.


TO BE CONTINUED..

𝒴. 𝒮𝒽𝒶


Sorry atas kekurangan!

Bahasa bahasa asing yang digunakan diterjemahkan melalui Google! Jadi, maaf jika ada yang salah!

 𝐓𝐡𝐞 𝐌𝐞𝐦𝐨𝐫𝐢𝐞𝐬 | ℂWhere stories live. Discover now