𝐀𝐱𝐢𝐞𝐫 | 6

94 6 0
                                    


    " Aries! " budak itu menoleh saat namanya dipanggil. Bibirnya mengukir senyuman manis apabila melihat kelibat itu.

    " Dekat sini rupanya adik abang ni " tangan Zayyan mengusap rambut si adik. Kamak-kanak itu tersenyum sehingga menampakkan barisan gigi putihnya.

   " Ries buat apa dekat luar malam-malam ni? Esok kan sekolah? " soal si jejaka lembut.

    " Ries tak boleh tidur. Jadi, Ries tengoklah bintang! Abah kata kalau Ries rindu abah, Ries boleh tengok bintang! Abah kan suka bintang? " jejaka bermata coklat cair itu terkaku seketika.

    " Ries rindu abah? "  Si kecil mengangguk. Zayyan kini turut memandang bintang di langit malam itu.

   Kanak-kanak beriris hazel itu pun kembali memandang langit di atas. Bintang bintang yang berkelipan dipandang penuh minat.

   Jejaka beriris coklat cair itu menoleh semula memandang adik bongsunya. Tangannya naik mengusap lembut kepala di adik.

   " Adik abang kuat " gumamnya perlahan. Bibirnya mencium lembut kepala si adik.

   
    Zayyan Hayqayl merenung langit malam yang dipenuhi dengan bintang dan bulan yang bersinar terang. Perasaannya berkecamuk saat ini.

   Tiba-tiba sahaja dia rindukan insan-insan yang sangat dia sayangi. Tanpa sedar, air matanya mengalir perlahan.

   " Ibu, abah, Ries. Qayl rindu " gumam Zayyan perlahan.

   Matanya dipejam rapat. Serta merta kenangan bahagia mereka bermain di kotak fikiran.

   Semuanya hilang ditiup angin apabila dia ditegur seseorang. Pantas tangan naik menyeka air mata yang mengalir.

   " Kau buat apa dekat luar malam-malam ni? " soal Harith Karl.

   Zayyan menggeleng perlahan.

  " Wait. Kau menangis ke Zayyan? " soal Harith dengan wajah sangsi.

   " Hah? Mana ada " nafi Zayyan laju.

    " Kau ada masalah? " Zayyan diam.

   " Luahlah. Aku tahu kau nak.. kan? " Zayyan menatap anak mata sahabatnya. Lama.

    " Let me guess. You miss your parents? " Zayyan angguk pasrah.

    " Aku tak boleh buat semua benda lepas ibu dengan abah dah tak ada. Semua benda jadi tak lengkap. Aku.. tak mampu bagi kebahagiaan dekat adik aku. Aku abang yang tak berguna kan? " ujar Zayyan. Namun wajahnya tetap tak memaparkan sebarang riak. Hanya kosong.

    " Aku tahu kau boleh. Sedangkan masalah company kau seorang yang handle, tak akanlah kau tak boleh handle adik kau? Aku percayakan kau. Jadi, kau kena percayakan diri sendiri. Kalau kau rasa tak boleh, aku ada. Black Dragon's ada dengan kau. Kau boleh minta tolong kitorang. Kitorang kan kawan kau? "

   Zayyan diam. Setiap bait kata Harith sedikit sebanyak memberikan semangat untuk Zayyan.

   " Aku ada adik Harith " Zayyan menatap Harith lama.

   Harith menjungkit kening.
" You mean.. Aurora? " saat menerima gelengan dari Zayyan, Harith diam.

   " His name is Aries. Aries Axier. He has died. But, aku percaya dia masih hidup " Harith memaparkan riak tak percaya. Seriously? Zayyan ada seorang lagi adik?

 𝐓𝐡𝐞 𝐌𝐞𝐦𝐨𝐫𝐢𝐞𝐬 | ℂWhere stories live. Discover now