BAB 6

1.5K 70 2
                                    

Usai makan malam, Afiq duduk bersama umi dan abahnya sambil menonton televisyen. Sejak dia balik Malaysia, malam je dia sempat luang masa. Siang hari dia pusing-pusing satu Kuala Lumpur.

“Along, boleh umi tanya sesuatu?” soal Puan Bella pada anaknya itu.

“Umi nak tanya apa?” soal Afiq semula. Dia membetulkan duduknya menghadap uminya. Berikan perhatian kepada ibunya itu.

“Siang tadi along teman Fara pergi butik pengantin ke?” soal Puan Bella.

“Iya, macam mana umi tahu? Along belum bagitahu umi,”

“Aunty Lin bagitahu umi. Katanya Fara bagitahu,” terang Puan Bella. Afiq mengangguk faham.

“Along…”

“Ya umi?”

“Boleh tak kalau lepas ni Afiq jauhkan diri daripada Fara?” pinta Puan Bella pada anaknya itu.

“Umi nak along jauhkan diri dari Fara? Tapi kenapa?”

“Fara tu dah ada tunang. Tak lama lagi dia nak kahwin. Tak manis kalau along selalu berkepit je dengan Fara,”

“Umi…mana ada along berkepit dengan Fara. Along dengan Fara kan dah rapat sejak kecil lagi. Lagi pun siang tadi tu Fara yang call along. Dia minta along pergi dekat butik tu,” jelas Afiq.

“Umi tahu, tapi umi taknak along jadi punca Fara dengan tunang dia bergaduh,”

“Fara dengan tunang dia bergaduh ke umi?” soal Afiq membuatkan Puan Bella menggigit bibirnya. Puan Bella sekadar diam tak membalas soalan anaknya itu.

“Jadi betullah Fara bergaduh dengan tunang dia? Dan ibu anggap puncanya daripada along?” Puan Bella masih diam tidak menjawab pertanyaan Afiq itu.

“Along…tadi aunty Lin yang mesej ibu. Dia cuma bagitahu ibu kamu, pekerja butik tu ada telefon dia. Kata kamu teman Fara dekat butik. Fara tu pula, asyik terkurung je dalam bilik lepas balik tadi. Aunty Lin cuma syak Fara ada masalah dengan Azri. Tak ada siapa nak salahkan kamu pun,” terang Tuan Adam panjang lebar.

“Tapi takkan sebab along, abah? Fara cuma minta along temankan dia dekat butik sebab tunang dia kerja. Fara cuma minta pendapat along tentang gaun pengantin dia. Itu saja. Along bukannya nak rampas Fara dari Azri,”

“Dah siap ke gaun pengantin Fara tu?” soal Puan Bella teruja.

“Eh umi ni…teruja semacam. Tadi bukan main umi pesan dekat along supaya jangan dekat lagi dengan Fara,”

“Along…umi tanya pasal gaun Fara tu tak ada kena mengena dengan apa yang umi pesan tadi. Umi tetap nak along jauhkan diri daripada Fara.”

“Hmm dah. Tapi gaun tu ada kesilapan sikit. Tapikan umi, bagi along...yang kesilapan itulah lagi cantik dari design asal.”

“Syukurlah. Tapi Fara suka ke tak gaun tu?” soal Puan Bella.

“Along rasa Fara suka. Cuma dia risau dengan bakal mak mertua dia tu. Kan design asal gaun tu, bakal mak mertua dia yang pilihkan.”

“Umi tak faham dengan Datin Mazwin tu. Umi tengok baju yang dia pakai selalunya cantik-cantik je. Tak ada nampak macam orang buta fesyen. Tapi gaun pengantin yang dia pilihkan untuk Fara, memang teruk.” Datin Mazwin boleh dikatakan dikenal sebagai orang tua yang tak buta fesyen. Tapi Puan Bella sendiri tak faham kenapa Datin Mazwin memilih design yang begitu teruk kepada Fara.

Untung saja pemilik butik itu mengenali ibu Fara. Dia yang memberitahu Puan Fazlin tentang gaun itu. Kalau dia tak bagitahu pada Puan Fazlin, mungkin hari perkahwinan Fara nanti, Fara akan pakai gaun yang tak cantik tu.

Takdir Yang IstimewaWhere stories live. Discover now