Afiq memandang sayu pusara Fara. Kakinya melangkah lemah menghampiri pusara yang masih merah itu. Air matanya yang dari tadi ditahan akhirnya turun membasahi pipi. Hatinya pula masih diselubungi rasa bersalah. Kalaulah dia tidak berniat mengejar kereta itu waktu tu, mesti dia takkan melanggar Fara. Perlahan-lahan Afiq duduk di tepi pusara itu.
“Fara…kenapa kau tinggalkan aku? Aku…aku minta maaf,” ujar Afiq bersama tangisan.
“Fara…kenapa cepat sangat kau tinggalkan aku? Aku yang sepatutnya mati…bukan kau,”
“Aku minta maaf, Fara. Aku minta maaf,”
“Along…dahla tu menangis. Kalau along menangis sekali pun, Fara takkan hidup semula,” kata Atiq Naqiudin sebaik saja menghampiri abangnya.
“Kau buat apa dekat sini?” soal Tengku Fahmi dingin.
“Abang Fahmi…”
“Kau pergi balik, Afiq.”
“Abang Fahmi, Afiq Cuma…”
“Balik Afiq!” tengking Tengku Fahmi.
“Abang…kita dekat tanah perkuburan ni. Sabarlah. Kak Fara baru je meninggal,” pujuk Tengku Fayyadh yang cuba untuk menenangkan abangnya itu.
“Fara takkan mati kalau bukan sebab jantan tak guna ni. Sebab dia…adik aku mati. Kau jangan lupa, Yadh. Ibu kehilangan satu-satunya anak perempuan dia disebabkan jantan ni,”
“Tak! Tak…Fara belum mati,” kata Afiq tegas.
Pusara Fara itu Afiq pandang lama. Suasana sepi seketika sebelum Afiq mula menggali kubur itu dengan tangannya.
“Fara…kau tak boleh mati,” kata Afiq sambil menggali tanah itu.
“Along…apa along buat ni?” Atiq Naqiudin cuba untuk menarik abangnya menjauhi pusara Fara.
“Fara tak mati lagi. Kenapa korang semua tanam dia?” kata Afiq. Dia menolak Atiq Naqiudin agar menjauh.
Tidak puas hati dengan tindakan Afiq, Tengku Fahmi pula yang mengheret Afiq agar menjauh dari pusara adiknya itu.
“Fara…!”
“Fara!!!!”
“Aku tahu kau belum mati. Faraaa!!”
Afiq Naufal buka mata seluas-luasnya. Matanya memandang disekilingnya. Dadanya yang berombak laju diurut perlahan.
“Astaghfiruallahalazim. Aku mimpi ke?” soal Afiq sendiri.
Sekali lagi Afiq memandang sekeliling. Baru dia perasan yang dia berada dihospital. Tapi kalau dia berada dihospital, bermakna kejadian tu betul-betul berlaku ke?
Jantung Afiq kembali berdegup laju. Fara! Itu saja nama yang ada difikirannya. Pantas dia menjatuhkan kaki untuk keluar daripada wad yang menempatkan dirinya. Baru saja dia menarik daun pintu, terlihat Eriq bersama mama dan papanya.
“Afiq…kau nak pergi mana?” soal Eriq pada Afiq.
“Aku nak cari Fara. Mana Fara?” jawab Afiq sebelum dia menyoal Eriq semula.
Eriq dan Puan Hanan saling berpandangan. Afiq juga memandang mereka hairan. Ada sesuatu yang berlaku pada Fara ke?
“Aunty…ada sesuatu yang berlaku pada Fara ke?” soal Afiq pada Puan Hanan pula.
“Afiq ingat ke apa yang berlaku?” soal Puan Hanan pula.
“Afiq…Afiq cuma ingat yang Afiq langgar Fara. Fara tak sedarkan diri. Itu saja,” jawab Afiq.
YOU ARE READING
Takdir Yang Istimewa
Romance1st New Generation Series Also known as: The Special Date Tengku Farahani dan Afiq Naufal berkawan rapat sejak kecil lagi. Ibu mereka berkawan baik. Sampaikan mengandung sekali, bersalin pun sekali. Secara tak sengaja, mereka pun menjadi kembar yan...