Epilog

4K 83 15
                                    

Lydia memandang sayu dua pusara dihadapannya. Pusara milik Afiq Naufal dan Tengku Farahani. Jenazah Afiq dan Fara dikebumikan dalam satu kiang lahad. Sungguh, dia tidak menjangkakan pemergian Afiq. Dia mahukan perpisahan. Tapi bukan dengan cara yang seperti ini.

"Lydia, umi dah nak balik ni. Jom kita balik," Tegur Puan Bella membuatkan Lydia berpaling.

"Umi balik dulu. Nanti Lydia balik sendiri. Lydia nak duduk dekat sini lama sikit,"

"Panas ni, kita balik dululah. Nanti kita datang lagi," pujuk Puan Bella.

"Tak apa, umi. Nanti Lydia balik ya," kata Lydia lagi sambil tersenyum.

"Yalah, umi balik dulu." Lydia mengangguk lemah. .

Lydia kembali menatap pusara itu. Air mata mula bertakung.

"Kak, Afiq...Lydia minta maaf. Disebabkan Lydia, kak Fara dengan Afiq tak dapat merasai kebahagian yang sempurna. Lydia pemusnah kebahagiaan Afiq dan kak Fara. Lydia..." Tak dapat dia nak meneruskan kata. Dadanya terlalu sesak. Sebak menahan tangis.

"Kenapa akak dan Afiq tinggalkan Lydia seorang diri dekat sini? Macam mana Lydia nak kuatkan diri Lydia untuk jaga Nuryn? Lydia perlukan akak dengan Afiq. Nuryn pun perlukan korang berdua..." kata Lydia lagi berserta dengan tangisannya. Sejak semalam, air mata selalu mengalir turun pipi. Tak sempat pipi dia kering, air mata kembali turun.

Pandangan Lydia mula kabur. Kepalanya berpusing hebat. Serta merta tubuh rasa sejuk sebelum pandangan bertukar gelap sepenuhnya. Tubuhnya jatuh diantara pusara Fara dan Afiq.

Aniq yang dari tadi memerhati Lydia dari jauh pantas berlari mendapatkan Lydia. Mujurlah dia tergerak hati untuk melihat keadaan Lydia. Kalau dia ikut ibunya pulang, mungkin Lydia akan ditinggalkan seorang diri disitu.

"Lydia, bangun. Lydia..." Pipi gebu Lydia itu Aniq tampar lembut. Tak banyak kata lagi, dia terus mencempung tubuh Lydia ke kereta.

Sampai saja ke rumah, Aniq terus membawa Lydia ke dalam rumah.

"Umi...tolong Aniq. Lydia pengsan dekat tanah perkuburan tadi," kata Aniq sambil meletakkan Lydia ke sofa.

"Lydia pengsan? Ya Allah, kesiannya. Nasib baik Aniq ada dekat sana," kata Puan Bella sebelum dia duduk ditepi sofa.

"Habis kenapa Aniq bawa balik rumah? Bawalah pergi hospital," kata Tuan Adam pula.

Aniq garu kepalanya yang tidak gatal. Dia terlalu risaukan Lydia sampaikan dia lupa tentang tu. Dia pun jadi buntu.

"Aniq, letakkan air dalam bekas lepastu ambilkan kain sekali. Badan Lydia ni panas lah. Dia demam kot," kata Puan Bella. Aniq mengangguk faham sebelum dia melangkah ke dapur.

Kemudian, Aniq kembali semula bersama satu bekas air dan tuala kecil.

"Ini air dengan kain." Puan Bella menyambut huluran dari Aniq itu.

Kain itu dibasahkan kemudian wajah polos Lydia itu di lap lembut. Kain itu tadi kemudiannya diletakkan di dahi Lydia.

"Kak Fara...Afiq..." Tutur Lydia perlahan dengan mata yang masih terpejam.

"Lydia, bangun. Ini umi," ujar Puan Bella membangunkan Lydia dari mimpinya.

Kedengara suara Puan Bella itu membuat Lydia tersedar dari mimpi. Matanya pula dibuka perlahan.

"Umi..." Lydia memanggil lemah.

"Ya, Lydia nak sesuatu?"  soal Puan Bella.

"Macam mana Lydia ada dekat sini? Tadikan Lydia masih dekat tanah perkuburan."

Takdir Yang IstimewaWhere stories live. Discover now