BAB 36

1.3K 58 6
                                    

Buka saja mata, Afiq terus berlari ke bilik air. Tiba-tiba tekaknya rasa nak muntah. Hairan pula Lydia melihat Afiq yang terburu-buru ke bilik air. Bangun dari duduknya, Lydia melangkah mendekati Afiq.

"Kenapa ni? Awak tak sihat ke?" soal Lydia.

"Tak tahulah. Tekak ni rasa loya je," kata Afiq.

"Sebelum ni awak pernah kena macam ni tak?" soal Lydia lagi. Afiq menggeleng memberi jawapan.

"Saya panggilkan Kak Fara sekejap. Mungkin dia tahu awak kenapa," kata Lydia sebelum dia keluar dari bilik untuk memanggil Fara.

Tak lama kemudian, Lydia kembali bersama Fara. Perlahan saja Fara melangkah mendekati Afiq. Lihat saja tubuh Fara, Afiq melangkah mendekat. Mata mereka saling bertemu.

"Bila last kau period?" Afiq menyoal. Terjongket kening Fara mendengar soalan Afiq.

"Tak...tak ingat," jawab Fara.

"Kau mengandung ke?" Bulat mata Fara apabila soalan itu yang diajukan oleh Afiq. Fara berpaling memandang Lydia dibelakang sebelum dia memandnag Afiq semula.

"Apa kau mengarut ni? Tak mungkinlah." Fara ketawa yang dibuat-buat.

"Aku tak pernah jadi macam ni. Simptom ni dah macam isteri mengandung tapi suami yang kena alahan,"

"Memandai je kau ni. Jangan nak mengarut."

"Jom kita pergi klinik. Kita check,"

"Ish taknaklah." Fara menolak.

"Kau tunggu sini," kata Afiq sebelum melangkah keluar.

"Kau nak pergi mana?" Jerit Fara.

"Keluar sekejap!" Afiq membalas.

Fara pejam mata kemudian mengusap perutnya.

'Ya Allah, jangan sampai semuanya terbongkar.'

"Kak, akak betul-betul mengandung ke?" soal Lydia.

Fara tersenyum kemudian menggeleng perlahan.

Tiga puluh minit kemudian, Afiq kembali dengan satu beg plastik ditangannya. Masuk saja ke rumah, bilik Fara yang ditujunya. Tapi Fara pula tiada di bilik. Puas dia mencari Fara. Rupanya Fara ada dibelakang rumah bersama Lydia yang sedang bermain dengan Arjuna.

"Fara," langgil Afiq. Fara dan Lydia serentak menoleh memandang Afiq.

"Aku nak kau check sekarang," plastik itu diserahkan kepada Fara.

Plastik itu bertukar tangan lalu Fara melihat isi di dalamnya. Ada beberapa pregnancy test. Fara angkat kepala memandang Afiq.

"Sekarang!" arah Afiq. Fara mengangguk lalu menuju ke bilik air disebelah dapur. Takut dengan renungan tajam Afiq tadi.

Fara memandang test kit ditangannya. Memang sah akan keluar double line sebab dia memang mengandung. Cuma dia yang sengaja sembunyikan kandungannya daripada Afiq. Sekarang dah tak boleh nak sembunyikan lagi. Nak tak nak dia memang kena jujur. Lambat atau cepat Afiq akan tahu juga.

Fara menghela nafas berat. Perutnya yang masih kempis diusap perlahan.

"Maafkan mama, sayang. Mama terpaksa buat semua ni demi kebaikan anak mama nanti."

Tok! Tok! Tok!

Pintu bilik air itu diketuk dari luar. Fara seka air mata yang mengalir tadi kemudian keluar dari bilik air.

"Macam mana?" soal Afiq sebaik saja Fara keluar dari bilik air itu. Fara kemudiannya menyerahkan test kit itu kepada Afiq.

Ternganga mulut Afiq saat memandang pregnancy test yang masih ditangan Fara. Double line! Terus tubuh Fara dipeluk erat. Gembira yang tak terkata sehingga menitis air mata lelakinya.

Takdir Yang IstimewaWhere stories live. Discover now