BAB 31

1.4K 65 7
                                    

Lydia pandang rumah banglo dua tingkat yang berada dihadapannya. Entah apa yang dia fikirkan sampai perlu ke sini buat kali kedua. Tapi kalau bukan permintaan dari Fara sendiri, tak mungkin dia akan kesini. Awal pagi lagi dia terima panggilan dari Tengku Farahani yang meminta dia untuk ke sini. Untuk tujuan apa pun dia tak pasti.

“Lydia, tunggu apa lagi? Jomlah masuk,” suara Tengku Farahani menyentak lamunan Lydia.

Lydia senyum pada Fara sebelum dia membuntuti langkah Fara. Langkah Lydia mula perlahan apabila melihat tetamu turut berada disitu. Bibir Lydia sekadar mengukir senyuman yang kelihatan kekok. Segan pula bila kehadirannya menjadi perhatian beberapa pasang mata.

“Kak, kenapa ramai orang?” soal Lydia. Dia tak kenal sesiapa yang berada disitu. Yang dia kenal cuma Puan Bella dan Puan Fazlin.

“Mana ada ramai. Yang ada cuma parents akak dengan parents Afiq. And lagi dua orang tu, aunty Hanan dengan Uncle Emir. Kawan ibu akak dan umi Afiq,” jelas Fara.

Lydia sekadar tersenyum pada mereka. Namun renungan tajam pula yang dia dapat. Nak saja dia cabut lari sekarang. Seram.

“Kenapa Fara ajak Lydia datang sini?” soal Puan Bella.

Sudah diduga oleh Lydia, memang kehadiran dia hanya jemputan daripada Fara. Bukan dari keluarga Afiq. Memang patut dia terima renungan tajam saja dari mereka. Yang dia tak faham sekarang ni, kenapa Fara jemput dia ke sini kalau keluarga Afiq tak sukakan dia.

“Fara nak kenalkan Lydia pada semua. Lydia ni…bakal isteri kedua Afiq,” kata Fara itu terus membuatkan Lydia membulatkan matanya. Sejak bila?

“Akak! Kenapa cakap macam tu?” Lydia menyoal. Fara hanya ukir senyuman tipis.

“Fara, apa yang Fara cakap ni? Umi tak faham. Afiq tak ada bagitahu apa-apa pada umi.” Puan Bella bersuara lagi.

“Itu tujuan Fara menjemput Lydia ke sini. Fara nak umi dengan abah kenal Lydia dengan lebih baik. Lydia ni bakal menantu umi dengan abah juga.”

“Kak Fara, Lydia minta maaf. Tapi Lydia rasa akak dah melampau. Kenapa akak buat Lydia macam ni? Akak memang sengaja nak malukan Lydia ke?” sedih dia rasakan bila diperlakukan begini sedangkan dia sendiri tak tahu apa-apa.

“Tak, Lydia jangan salah faham. Bukan niat akak macam tu. Akak cuma nak semua orang terima Lydia macam mana mereka terima akak.”

“Kak, Lydia taknak jadi perampas. Lydia tak pernah cakap pun yang Lydia nak jadi isteri kedua Afiq. Lydia taknak ganggu rumah tangga akak. Lydia takkan kahwin dengan Afiq.”

“Lydia, please…Lydia cintakan Afiq. Apa salahnya Lydia kahwin dengan Afiq?”

“Salah tetap salah, kak. Salah bila lelaki yang Lydia cinta tu adalah suami orang. Suami akak.”

“Tak salah bila akak sendiri yang izinkan.”

“Ya Allah, kak Fara. Kak tolonglah sedar. Kak Fara sepatutnya pertahankan hak akak sebagai isteri. Pertahankan rumahtangga akak.”

“Fara…” Fara dan Lydia menoleh mendengar suara itu.

“Afiq,” serentak Fara dan Lydia menyebut nama itu.

“Ada apa ni?” Afiq menyoal kemudian menghampiri mereka berdua.

“Afiq, awak tolong bagitahu kak Fara yang saya taknak kahwin dengan awak.”

Terus pandangan Afiq beralih kepada Fara. Tajam pandangan itu merenung ke dalam anak mata Fara.

“Ini ke sebab kau suruh aku balik awal dan datang rumah ibu?” Afiq menyoal. Perlahan-lahan Fara jatuhkan kepala.

Takdir Yang IstimewaWhere stories live. Discover now