BAB 44

1.4K 54 0
                                    

Bersungguh-sungguh Lydia menyusun makanan di atas meja. Siap dihiasi bunga-bunga disekeliling meja. Sementara Afiq dan Fara ke klinik untuk check up, sempatlah dia nak meyediakan semua ni. Bunyi deruman kereta Afiq membuatkan Lydia cepat ke pintu.

"Stop! Jangan masuk lagi." Lydia menahan guna tangan.

Terkedu Afiq dan Fara bila Lydia menghalang mereka dua agar tidak masuk ke dalam rumah.

"Dah kenapa? Kesian Fara penat ni." Fara mengangguk setuju dengan apa yang diberitahu Afiq. Hari ni ramai pula orang buat check up dekat klinik tu. Penat dia menunggu.

"Lydia ada sediakan sesuatu yang boleh hilangkan penat. Tapi Kak Fara dengan Afiq kena tutup mata dulu," kata Lydia sambil tersenyum.

"Pulak dah. Hmm cepatlah. Kitorang dah la tengah lapar ni. Mengantuk pun ya. Hari ni cuaca boleh tahan panas," kata Afiq lagi. 

"Daripada awak membebel, baik awak pakai penutup mata ni cepat. Lambat awak pakai, lambatlah awak nak tahu apa kejutan saya,"

"Hmm yalah," akhirnya Afiq dan Fara akur. Pakai penutup mata itu, kemudian ikut saja ke mana Lydia nak bawa mereka berdua.

Sampai saja ke tempat yang dia siapkan tadi, bibirnya melorek senyum. Harapnya dengan apa yang dia buat ni, dapatlah Afiq dan Fara meluangkan masa bersama. Sejak dia muncul dalam rumah ni, Fara lebih banyak mengalah untuk biarkan dia bersama Afiq. Sekarang, biarlah dia mengalah untuk Afiq dan Fara.

"Lydia, awak masih dekat sini ke? Kenapa senyap je?" soal Afiq. Lydia pula garu kepala sendiri. Boleh pula dia termenung.

"Haa dah boleh buka mata tu," kata Lydia.

Afiq dan Fara perlahan-lahan membuka matanya mereka. Masing-masing terkejut dengan apa yang terhidang di atas meja. Siap dihiasi dengan bunga dan lilin. Cuma lilin tak dinyalakan sebab siang hari. Ini bukan candle light dinner. Ini sun light lunch. Cukup cahaya matahari menyinari. Lilin sekadar menjadi hiasan.

"Tadaaaa!!!" ujar Lydia sambil tepuk tangan.

"Apa ni? Lydia sediakan semua ni?" soal Fara. Lydia mengangguk laju.

"Silakan duduk Tuan Afiq Naufal dan Puan Tengku Farahani," ujar Lydia lagi. Afiq dan Fara akur saja dengan arahan Lydia mula melabuhkan punggung.

"Jomlah duduk sekali," pelawa Fara pada Lydia.

"Aip! Ini khas untuk Kak Fara dengan Afiq. Lydia mana boleh join. Lydia mampu jadi dayang je untuk Tuan Raja dan permaisuri," terlepas tawa Fara mendengarnya. Ada-ada sajalah Lydia tu. Tuan Raja dan permaisuri pula dah.

"Awak ada nak minta sesuatu ke?" Afiq pula menyoal. Hairan dengan kelakuan Lydia yang pelik semacam hari ni.

"Minta sesuatu? Hmm boleh juga. Saya nak minta izin pergi rumah umi. Boleh?" pinta Lydia.

"Bila nak pergi tu?" soal Afiq lagi.

"Sekarang."

"Sekarang? Habis tu awak taknak makan sekali ke?"

"Ya Allah. Kan dah cakap tadi ini khas untuk korang berdua je. Saya dah bagitahu umi supaya simpan lauk dekat saya. Saya nak makan makanan umi masak. Ini saya masak untuk korang berdua je,"

"Ha lagi satu! Saya nak pinjam kereta awak. Awak tak dibenarkan keluar dari rumah hari ni. Luangkan masa dengan Kak Fara je. Kalau awak keluar tinggalkan Kak Fara seorang diri dekat rumah, saya takkan maafkan awak."

"Tadi cakap nak jadi dayang untuk kami berdua," kata Fara pula.

"Haahlah, lupa. Tapi layan diri jelah, kak. Semua Lydia dah siapkan. Tinggal nak makan je. Tak perlukan dayang pun tak apa,"

Takdir Yang IstimewaWhere stories live. Discover now