Chapter 3

3K 116 5
                                    

Pagi-pagi lagi dirinya dipaksa untuk membeli barang dapur. Cuti seperti tidak cuti. Ingin sahaja dia menjerit disitu.

"Mummy lama lagi ke?" soal Emir bersama wajah malas-malasan. Pua Emila mengabai anak terunanya. Di bibir terukir senyuman. Bukan selalu dia meluangkan waktu dengan anak bujangnya.

Dia mengkuti langkah mummynya daripada belakang. Tangannya menolak troli yang sudah dipenuhi dengan barang masakan.

"Emilia?" Panggil seseorang dari arah belakang. Serentak mereka berdua pusing.

"Sumayyah. Ya Allah dah lamanya kita tak jumpa." Mereka berdua berpelukan. Masing-masing tersenyum gembira. Setelah bertahun lamanya tidak bertemu.

"Kau apa khabar Emilia?" Mereka berdua melepaskan pelukan. Emir hanya memerhati sahaja. Sesekali dia tersenyum kecil melihat wajah keseronokkan dua wanita paruh baya itu.

"Alhamdulillah sihat. Teratak Zahrah tu masih bukak lagi ke?" Puan Sumayyah mengangguk.

"Tak sangka kau masih kekal jaga teratak tu. Besar pahala kau jaga anak-anak yatim tu."

"Kalau teratak tu tak ada kesian budak-budak tu."

"Bonda, dah ambik ayam?" Puan Sumayyah pusing. Dia mengangguk bersama senyuman di bibir. Dia gembira sangat hari ini kerana Erika dapat menemaninya. Dia sudah menganggap Erika seperti anak kandung.

"Sudah sayang. Sini. Ni kawan lama bonda." Erika melihat wajah wanita tua itu. Matanya tidak sengaja melihat jejaka yang dia benci. Mata mereka saling bertemu.

"Ni Erika. Dia pun bekas anak-anak yatim dekat sana." Erika mengangguk lalu tersenyum kecil memandang wanita tua dihadapannya.

"Erika Elvina." Dia menyalam tangan wanita paruh baya itu. Puan Emilia tidak berhenti melihat wajah cantik Erika. Dia hanya memakai tudung bawal kosong serta berbaju kurung. Sungguh kelihatan begitu cantik.

"Cantiknya nama. Tuan punya badan pun cantik." Erika tersipu malu medengarnya. Kerap kali orang memuji dirinya cantik. Sudah lali dia mendengarnya. Bagi dia, dia tidak secantik wanita lain.

"Terima kasih puan." Berkerut kening Puan Emilia  mendenganya.

"Jangan panggil Puan. Panggil mummy aje." Emir menjeling tidak puas hati.

"Kenalkan anak mummy, nama dia Emir Eidris." Dia senyum terpaksa memandang wajah Erika. Erika membalas kembali senyumannya. Dia meraba pokeknya apabila ada getaran

"Kejap mummy, ada orang call." Puan Emilia mengangguk mengizinkan. Emir melangkah meninggalkan mereka semua. Dia mengangkat panggilan telefon.

"Hello, Tango." Emir mengeluh perlahan apabila nama samarannya di seru dari talian sana. Dia mengambil nafas panjang sebelum mula berbicara.

"Yes, Marco."

"Macam biasa undercover. Sebelum petang jumpa aku. Aku akan bagitahu apa tugas yang perlu kau lakukan."

"Tapi aku baru aje cuti dua minggu Marco."

"Kau sahaja yang boleh diharap Tango. Aku suka penyamaran kau. Kerja kau clean tak pernah kantoi. Aku harap kau boleh ikut serta Tango." Marco mematikan panggilan telefon. Emir menarik nafas panjang. Itu memang tugasnya,mahu atau tidak mahu dia tetap perlu lakukan.

Dia melangkah kembali menghampiri mummynya. Misi penipuan di mulakan. Pasti mummynya akan membebel pada dirinya nanti. Puan Emilia cuma tahu yang anaknya bertugas sebagai anggota polis biasa sahaja bukan sebagai polis undecover.

"Mummy." Semua toleh melihat dirinya. Masing-masing berhenti berbual.

"Sorry mummy, Emir perlu pergi." Mati senyuman manis dari wajah Puan Emilia. Dia memandang wajah bersalah Emir. Dia terpaksa mungkiri janji.

EMIR EIDRIS | CompleteWhere stories live. Discover now