Bibir terukir senyuman manis melihat telatah anak kecil di Teratak Zahrah. Setelah lebih 3 bulan dia tidak menjejakkan kaki di kawasan itu, terasa rindu pada rumah tua itu.Disitu tempat ia dibesarkan. Tiada kasih sayang daripada ibu bapa. Dia di buang sejak kecil lagi. Dirinya selalu tertanya-tanya mengapa ibu bapanya membuang dirinya dahulu. Sehingga sekarang dia menanti mereka.
"Kak El!" Mati lamunan wanita itu apabila namanya diseru. Dia pusing melihat siapa yang menyeru namanya. Senyuman kecil diberikan kepada seorang budak lelaki yang berlari menuju ke arahnya.
"Ya, sayang. Kenapa?" soal wanita itu. Dia membongkokkan sedikit badannya menyamai ketinggian budak lelaki itu.
"Aisy nak ajak kak El main congkak." Wanita itu tersenyum kecil melihat wajah Aisy. Dia mengangguk setuju. Aisy menarik tangan wanita itu menuju ke arah kanak-kanak lain yang sudah menunggu dirinya di pondok yang sudah hampir tua. Masing-masing tersenyum riang.
"Semua nak main congkak ye?" Mereka semua mengangguk. Wanita itu masuk ke dalam pondok tersebut. Dia duduk di tengah-tengah supaya mereka semua dapat melihat dirinya yang sedang bermain.
"Siapa nak lawan dengan kakak?" Serentak mereka semua menganggkat tangan. Dia tertawa kecil.
"Macam mana kakak nak pilih kalau semua angkat tangan." kata wanita itu. Dia melihat wajah kanak-kanak itu silih berganti.
"Kalau macam tu abang Aisy lah main dulu. Abang dah besar." Pelat budak perempuan itu tapi masih boleh difahami.
Aisy mengangguk. Dia duduk di hadapan wanita itu. Tangannya menggengam guli tanda permainan bakal dimulakan.
"Aisy dah ready nak lawan dengan kakak?" soal wanita itu meyakinkan. Aisy mengangguk dengan semangat.
"One."
"Two."
"Three."
Serentak mereka berdua mengambil buah Congkak dan dimasukkan secara satu persatu buah Congkak ke dalam setiap kampung menuju ke rumah masing-masing menurut arah pusingan jam. Masing-masing dengan wajah serius.
"Alaaa, Aisy dah mati!" Wanita itu tertawa kecil.Dia menyangkan wajah kemenangannya.
"Erika Elvina!" Dia pusing melihat siapa yang memanggil namanya.
"Sorry sayang. Kakak dah kena balik. Lain kali kita main lagi." Wajah mereka semua berubah sedih. Erika mengeluh perlahan. Dia perlu balik.
"Anak-anak bonda, kak El dah kena balik. Lain kali kak El datang lagi okay sayang?" kata Puan Sumayyah memujuk kanak-kanak itu. Erika mengangguk setuju dengan apa yang dikatakan oleh wanita paruh baya itu.
"Kalau kakak tipu macam mana?" Erika menggeleng. Memang salahnya dulu kerana kerap sangat sibuk sehingga tidak sempat melawat teratak ini.
"Kakak janji kakak datang lagi." Mereka semua mengangguk lemah. Erika menggosok kepala mereka semua.
"Kakak balik dulu, okay. Ada rezeki kita jumpa lagi." Mereka semua menyalam tangan Erika. Dia berlalu pergi ke arah Mia yang sudah menunggunya di luar kereta.
"Bonda, Erika balik dulu. Nanti kalau Erika tak sibuk sangat Erika datang melawat bonda." Dia menyalam tangan Puan Sumayyah. Senyuman kecil dihadiahkan.
"Tak apa sayang. Bonda faham Erika sibuk. Bonda sentiasa doaka Erika dimana jua Erika berada." Dia menarik tubuh Erika ke dalam pelukannya. Dia mencium tepi kepala Erika yang ditutup dengan tudung bawal yang berwarna nude.
"Erika pergi dulu bonda. Mia dah tunggu dah." Puan Sumayyah melepaskan pelukan. Dia mengangguk. Erika melangkah masuk ke dalam kereta. Sempat dia melambai ke arah kanak-kanak yang sedang melihat dirinya di pondok.
"Bye semua!" jerit Erika. Mereka semua turut melambai ke arahnya. Dia masuk ke dalam perut kereta. Tayar kereta meluncur keluar daripada Teratak Zahrah itu.
***
Wajah dingin ditayangkah di hadapan seorang jejaka yang menutup wajahnya menggunakan pelitup muka. Jejaka itu turut menutup kepalanya menggunakan topi dan matanya menggunakan kaca mata hitam.
Dia mengambil gelas yang berisi air lemon. Dia menghirup air itu. Matanya tidak berhenti menatap jejaka dihadapannya. Tiada angin tiada ribut tiba-tiba sahaja ajak berjumpa. Dia sendiri turut bingung dengan jejaka itu. Setelah bertahun lamanya menghilang, baru sekarang muncul.
"Kau kenapa Emir Eidris? Bertutup macam baru lepas keluar penjara." Emir tertawa di balik pelitup wajahnya. Dia membuka kaca mata hitam serta pelitup wajahnya. Senyuman manis terukir di bibir merah. Sudah pasti dirinya tidak merokok serta vape.
" Biasalah, sejak join undercover ni memang aku bertutup sikit. Jaga identitu bro. Kau apa tahu. Kau kerja bawah aircond." kata Emir perlahan tidak mahu orang sekeliling mendengarnya.Cuma Mikhail yang mengetahui perkerjaannya. Mikhail menjeling Emir yang sedang bergelak sakan. Ingin sahaja dia menumbuk wajah itu.
"Kau nak makan penumbuk aku tak Emir Eidris?" Dia mengangkat bahu tanda tidak kesah. Dia mengambil hot mocha di hadapannya lalu mencicip sedikit. Dia kembali melatakkan semula cawan itu di atas meja. Banyak topik yang ingin dia borakkan bersama Mikhail.
"How your life after married, bro?" soal Emir bersama senyuman penuh makna di bibirnya.
"Seronok bila dah ada bini ni bro. Setiap masa kau rasa macam tengah bercinta. lagi-lagi bila dah halal. Ni, kau bila nak kahwin?" Mati senyuman Emir. Mikhail tertawa melihat wajah tidak puas hati Emir. Bukan dia tidak tahu yang Emir cukup sensitif dengan soalan tentang kahwin.
"Jodoh masih sesat." Dingin sahaja nada suaranya. Dia tidak suka berbual tentang topik itu.
"Kau ingat jodoh tu datang macam tu aje ke? Kau kena usaha cari. Kau tu umur dah 26 dah boleh kahwin sangat dah tu. Mesti mommy kau teringin nak cucu punya." kata Mikhail panjang lebar. Emir hanya mengendahkan sahaja. Tidak teringin untuk mendengarnya.
"Malaslah aku nak cari. Dah lah aku tak suka topik ini. Tukar topik." Mikhail menggeleng kepalanya.
"Ini kau bercuti berapa lama?" Emir menganggakat jarinya.
"Dua minggu?" Emir menggeleng.
"Dua bulan." Ternganga mulut Mikhail mendengarnya. Bukan biasa-biasa perkerjaan Emir. Perkerjaannya bermain dengan nyawa.
"Kau dengar aje dua bulan tapi nanti tak sampai dua bulan dia dah panggil aku untuk kembali bertugas. Macam mana aku nak cari jodoh kalau terlalu sibuk sangat berkerja?" Mikhail mengangguk mengerti dengan perkerjaan Emir.
Bertugas demi menyelamatkan negara. Terpaksa berkerja tanpa rehat dan merahsiakan identiti. Bukan mudah menjadi seorang polis undercover.
"Untung siapa yang jadi istri kau." Berkerut kening Emir tidak mengerti. Apa yang untung?
"Apa yang untung?"
"Untung sebab kau boleh jaga dia dengan baik." Emir menggeleng.
"Aku yang untung sebab dia mampu menerima perkerjaan aku. Bukan senang nak terima undercover ni bro." Mikhail mengangguk faham dengan apa yang dikatakan oleh Emir.
"Lupakanlah bro. Ni kau balik mesti nak relax punya kan?" Emir mengangguk.
"Ni kau tak apa ke lepak lama-lama dengan aku?" Mikhail angkat bahu tanda tidak tahu.
"Mungkin lagi beberapa saat bini aku telefon kot."
Ring....
Emir mengangguk faham. Mikhail mengangkat panggilan daripada istrinya.
"Sorry bro. Bini panggil balik. Aku balik dulu." Mikhail melangkah pergi meninggalkan Emir seorang diri.
"Nasib aku tak kahwin lagi. Kalau tak, tak boleh nak enjoy. Nasib kau lah Mikhail." Emir tertawa kecil apabila mengingati kembali wajah cuak rakannya.
***
Emir Eidris:His Tango Love membuka tirai
YOU ARE READING
EMIR EIDRIS | Complete
Mystery / Thriller"I'm your protector until my last breath Erika Elvina..."