Chapter 27

1.7K 69 7
                                    

Nafas di hembus perlahan. Dia menggeleng kepalanya. Sukar untuk dia bernafas. Dia menutup matanya sebentar. Nama Erika bermain difikirannya.

"Kau boleh buat Tango." Tango membuka matanya. Dia malihat bom tersebut.

"A...aku tak boleh."

"Emir Eidris bin Ehshal, masa dah tak banyak!"

Emir menggeleng kepalanya berkali-kali. Dia mengeluarkan alat untuk memotong wayar pada bom tersebut.

"Kau boleh buat Tango." Tangannya menggigil memotong kesemua wayar tersebut.

Masa hanya tinggal dua minit sahaja lagi. Dia menarik nafas panjang.

"Tinggal lagi berapa minit Tango?"

"Dua."

"Wayar keberapa dah?"

"Terakhir."

"Kau boleh buat Tango."

"Tuan boleh buat." jawab mereka serentak. Meraka ingin memberi semangat kepada Emir.

Emir memejamkan matanya sebentar. Dia kembali buka matanya.

Masa hanya tinggal beberapa saat sahaja lagi.

Tangannya mula bergerak memotong wayar terakhir. Dia menutup matanya rapat apabila berjaya memotong wayar terakhir.

Dia membuka matanya perlahan. Dia menghembus nafas lega.

"Aku berjaya Marco!"

"That's my Tango."

Tango melangkah keluar daripada tempat sempit itu. Dia menuju ke arah mereka semua yang telah menunggu dirinya.

"Emir!" Mereka semua berlari memeluk Emir.

"Tahniah tuan." Emir mengangguk sambil tersenyum kecil.

"Emir." Julie berlari ke arah Emir. Hampir sahaja dia memeluk Emir nasib Rayyan sempat menghalang.

"In Islam we call haram." Mereka semua menahan tawa melihat wajah detektif Julie. Tatapan mata Emir berubah dingin.

"Kenapa?"

"Tahniah you dah berjaya buat yang terbaik. I suka sangat kerja you. Lepasni kalau ada misi lagi I akan panggil you."  Bibirnya tidak berhenti tersenyum ke arah Emir

"Thank you. Tapi kalau you nak ambik I make sure you ambik kesemua anak buah I. Sebab I tak akan mampu buat seorang diri. Diorang yang paling banyak bantu I." Mereka semua tersenyum sinis ke arah detektif Julie.

"No! I nak ambik you seorang sahaja. Diorang ni bukan boleh buat kerja."  Berkerut pelipis mereka semua.

"Kalau diorang tak boleh buat kerja misi kali ini dah lama hancur. Sebelum cakap tu fikir dulu." Detektif Julie menunduk mendengar kata-kata tajam yang keluar daripada mulut Emir.

"Kami team Alpha. Jangan pandang hina pada kami.
Maaf Puan Julie. Kami tak ingin nak bertugas bawah
puan. Puan terlampau toksik untuk kami." sinis Rayyan.

Serentak mereka semua mengangguk. Detektif Julie menjeling mereka.

"Tapi.."

"Sorry Julie. I kena balik. Anak I tunggu." Emir melangkah pergi meninggalkan mereka semua. Ringan sahaja tangannya ingin menampar wajah itu.

"Emir tunggu!"

Julie menghentak kakinya tanda geram. Dia menjeling mereka semua silih berganti.

Rayyan tersenyum sinis ke arahnya. Naik bulu romanya melihat wajah tegang mereka semua.

EMIR EIDRIS | CompleteWhere stories live. Discover now