CUKUP LA SAYA KASI 4 CHAP DULU YE. NAK BUAT KORANG MENGELETIS MERONTA-RONTA MENUNGGU CHAPTER BARU. BTW...TERIMA KASIH PADA YANG KOMEN MINTA UPDATE TU. I IS TERHARU SANGAT SEBAB INGATKAN TAKDA YANG FOLLOW STORY I IS NI. ANYWAYS SEMOGA KORANG TERHIBUR OK.
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Matahari bersinar terang hari ini. Cuaca yg baik muncul lagi hari ni. Hari yg dinantikan para pelajar dimana keluarga mereka akan dtg untuk mengambil mereka. Cuti selama seminggu diberikan bersempena dgn hari perayaan. Aku yang tidak sempat mengemas barang2 aku mlm td segera mengemas apa yg perlu. Peristiwa mlm td cukup memberi kesan kpd aku tetapi aku harus tabah dan aku harus menerima dgn berlapang dada. "Diminta semua wakil2 pelajar agar turun ke bilik warden dgn kadar segera...terima kasih". Aku mendengar ucapan yg diberikan td dan dgn pantas meyelesaikan kerja mengemas aku. Aku turun dgn pantas ke bilik warden dan melihat kelibat semua sudah tiba. "Haaa...smpai da ahli penting kita...ok semua...sy nak minta kamu semua pantau kedatangan keluarga yg dtg mengambil pelajar hari ni...tak mahu ada masalah lalu lintas...Azim pastikan semua berjalan lancar"kata warden. "Baik cikgu...ok semua kita bincang kejap ye"kata Azim. Setelah perbincangan selesai, semua wakil2 pelajar bertindak menuju ke tempat yg diarahkan masing2. Aku dan Azim ditempat kan di kediaman untuk menyambut keluarga pelajar. Ada yg menjaga lalu lintas dan ada yg menjaga laluan masuk agar semuanya berjalan lancar.
"Wan...kau tak sihat ke?puasa tak ni?"kata Azim. "Puasa la...aku ok je la"balasku. "Haaa...smlm da jumpa Shahrul ke?dia cakap apa?"tanya Azim. "Ada je"balasku pendek. "Org tanya byk tu je yg jawab"jawab Azim. Aku hanya diam shj sambil tersenyum kelat memandang Azim. Kelibat keluarga pelajar mulai muncul. Aku mula memaparkan senyumanku apabila bertemu dgn keluarga penghuni2 aspura ini. Ada yg masih mengingati aku dan mengambil peluang berbual mesra dgn aku. Ada pelajar yg memperkenalkan aku dgn keluarga mereka dan mereka cukup senang dgn cara aku. Keluarga Azim smpai dan aku melihat Azim menuju ke arah mereka. Aku bergerak ke arah keluarga Azim dan bersalam dgn mereka. "Mak ayah kamu tak sampai lg ke?"tanya ayah Azim. "Dlm perjalanan da acik...sat lg smpai la tu"kataku smbil tersenyum. "Ajim kalau kau nak balik dlu pergi la...aku bole jaga kan dlu ni"kataku. "Ehhh...takpe la...mak ayah aku bole je tunggu jap lg"balas Azim. "Takpe...aku bole jaga ni...lg pun tak ramai da ni...sian mak ayah kau nak tunggu lama2 pulak"kataku. "Kalau mcm tu aku gerak dlu la...nanti pas balik aku belanja milo ais ye"kata Azim dan aku hanya tersenyum. Azim segera mengambil barang2nya dibilik dan mereka sekeluarga gerak pulang setelah melambai ke arah aku.
Aku kembali menyambung tugas aku. Kebanyakan penghuni sudah balik mengikut keluarga mereka. Aku ternampak sebuah kereta besar menghampiri kediaman aspura. Kelihatan seperti keluarga Shahrul tiba. "Syg...nanti baby rindu syg mcm mana". Tiba kedengaran suara yg kejengkelkan aku. "Relaks la baby...bukan lama pun...nanti kita jumpa la balik". Shahrul...ye tu suara Shahrul. "Baby...fmly syg smpai da tu...jom"kata Shahrul. Aku terkaku di situ apabila mendengar perbualan mereka. Mereka berdua lalu melintas dihadapan aku. Kelihatan Emy memandang aku smbil tersenyum sinis. Aku mengalihkan pandangan aku.
"Assalamualaikum...hi dik". "Waalaikumsalam...eh abg Shahkir...ada dtg sekali ye"kataku melihat abg Shahkir yg tiba2 ada disebelah aku. "A ah...nak ambil si Shahrul tu...ehh jom la ke sana...mama n papa abg nak jumpa"katanya. "Ehhh...takpe la abg...adik ngah ada tugas ni kena jaga sini risau ada pelajar yg tak perasan keluarga dorang da sampai"balasku. "Tugas ape nye...takda org dah pun ni...jom la jap...tunjuk muka je"rayunya. "Hmm...ok la kejap"balasku lalu mengikutnya berjumpa dgn keluarga abg Shahkir. "Haaaa...ada pun kamu...ingat kan da tak sudi nak jumpa makcik dgn pakcik dah"kata Datin Shila. "Maaf la makcik...sy ada tugas td tu yg tak sempat nak sapa makcik dan pakcik tu. "Ye la..mne la nak jumpa dgn kami ni lagi kan"tambah Datuk Shahrizan. "Mama ngan papa ni tak habis2 nak kacau Wan ni kan...dari hari tu lagi kata nak jumpa Wan lagi kan"kata abg Shahkir. "Mama...ni kawan adik...nama dia Emy...kenalkan"kata Shahrul tiba2. "Apa khabar aunty dan uncle...sy kawan baik Shahrul"kata Emy. Aku memalingkan pandangan aku ke arah jalan masuk ke kediaman aspura. Terlihat sebuah kereta yg cukup aku kenal sedang berhenti di tepi jalan. Kelibat manusia yg amat aku rindu keluar dr pintu kereta tersebut dan aku berlari mendapatkan mereka tanpa menghiraukan keluarga Shahrul. "Ehhh...kurang ajar nya...pergi tak bagi salam pun"kata Emy dan Datin Shila hanya memandang gelagat Emy smbil diperhatikan Datuk dan abg shahkir.
Aku melihat abah dan mak keluar dr kereta tersebut. Betapa aku rindukan mereka. Aku menghampiri mak dan aku terus memeluk erat mak. Airmata aku mengalir saat aku memeluk mak. Mak dan abah terkejut melihat aku dan mereka agak panik. "Abg...kenapa ni? Kenapa nangis2 ni?apa jadi?"tanya mak. "Abg...bg tau abah...ada org kacau abg ke? Bagi tau abah sekarang!"kata abah. Aku melepaskan mak dan lantas memeluk erat abah pula. "Takda apa abah..abg cuma rindu sgt2 mak dgn abah"kataku lembut. Mak dan abah menarik nafas lega. Mak menyapu airmata di pipi aku dan abah mencium kepala aku. Betapa indah dan bahagianya aku rasa sekarang ni berada disamping org2 yg aku sayang. Segala kegusaran yg aku rasa hilang. Segala masalah yg aku rasa lenyap. Hanya kasih sayang tulus ikhlas yg ada menyelubungi aku.
"Assalamualaikum...Tuan Mohd Noor ke ni?". Tiba2 kedengaran suara dr belakang. "Waalaikumsalam...Datuk Shahrizan ye...ehh Datin Shila pun ada sekali"kata abah. "Datin...apa khabar...lama nya kita tak jumpa"kata mak pula. Aku yg terpinga2 hanya mendiamkan diri ditepi. "Datuk buat apa kat sini?"tanya abah lagi. "Sy ambil anak sy...tu haa si Shahrul kat belakang tu...Wan ni anak Tuan ke?"tanya Datuk. "Owhh...ye Datuk...wan ni anak bongsu sy...ni nak ambil dia la ni...tak sangka pula kita berjumpa kat sini ye"kata abah. "Allahu...tak sangka sgt...saling tak tumpah mcm mak abah dia...baik hati,pandai,hormat org tua pulak tu...kamu berdua mesti bangga ada anak mcm Wan ni"kata Datin. "Kalau bkn sbb Wan ni dlu yg jaga anak kami masa dia sakit dlu tak tau la apa jd"tambah Datuk. "Jaga anak datuk?"tanya abah. "Ermmm abah...abg g ambil barang dlu kat atas boleh?"tanyaku. "Haaa...Shahrul pegi tolong Wan ambil barang kat atas"arah Datuk kpd Shahrul yg sedang berdua dgn Emy dr td tp tak dihiraukan dia. "Ehh...takpe2 bia Shahkir yg tolong...jom dik"kata abg Shahkir. Kemudian mak,abah,datuk dan datin pun menyambung cerita mereka.
"Abg tak perlu tolong pon...barang adik bukan byk sgt pun"kataku kpd abg Shahkir. "Alaaa...takda hal pun la"balasnya. "Terima kasih ye bang"kataku smbil kami berdua naik ke bilik aku. Aku mengemas sedikit barang sambil abg Shahkir duduk di atas katil memandang aku. "Dik...abg nak tanya sikit boleh tak?"katanya. "Tanya apa bang?"balasku. "Adik dgn Shahrul abg tgk mcm tak ok je...korang berdua gaduh ke?"tanya abg Shahrul. Aku tiba2 diam cuba memikirkan apa yg perlu aku katakan. "Owh...takda la...ok je"kataku tipu. "Adik puasa tak ni? Tak baik menipu masa puasa tau"kata abg Shahkir. Aku kembali mengemas barang dan setelah siap semua aku ke arah abg Shahkir. "Ye...kami tak berkawan dah"kataku. Abg Shahkir berdiri dihadapan aku. "Shahrul buat apa kat adik?"tanyanya. "Family adik da tunggu tu bang...jom la kita turun"kataku. Aku mengambil barang aku dan diikuti abg Shahkir keluar dari bilik menuju ke arah keluarga kami. "Abg...hubungan kami sampai situ je...muncul org baru sehinggakan janji yg pernah kami ucapkan dlu terlerai sampai situ je...adik redha da bang...itu pilihan yg Shahrul buat jd adik kena hormati pilihan dia"kataku. Abg Shahkir terdiam mendengar kata2 dr aku.
Aku menghampiri keluarga aku dan menyimpan barang2 didalam kereta dgn bantuan abg Shahkir. "Cemburu sy dgn Puan Mia ada anak mcm Wan ni"kata Datin Shila. "Datin...segan sy bila datin cakap mcm tu"balas mak. "Baiklah Datuk...kami beransur dulu la ye...innshallah ada rezeki kita jumpa lagi"kata abah. Aku pergi bersalam dgn Datuk dan Datin. "Pakcik,makcik...sy minta maaf kalau sy penah buat pakcik dan makcik terasa hati dgn sy ye"kataku smbil bersalam dgn mereka. Aku juga bersalam dgn abg Shahkir. Abah dan mak masuk ke dlm kereta setelah bersalaman dgn Datuk dan Datin. Kami bergerak keluar dari kawasan sekolah.
"Mana papa n mama kenal mak abah Wan tu?"kata abg Shahkir. "Papa kenal mereka masa abah si Wan tu dpt anugerah kontraktor terbaik tahun lepas...ada beberapa projek yg papa dah sub pada syarikat abahnya...tak sangka yg anak2 kami berkawan rapat...kecil betul dunia"kata Datuk. "Owh...memang kecil dunia ni papa tp part yg anak2 berkawan rapat tu mungkin papa kena fikir balik la"kata abg Shahkir. "Apa maksud kamu Shahkir?"kata Datin kpd abg Shahkir dan kemudian memandang Shahrul yg masih bersama Emy. Datin shila memandang mereka berdua dan terus berjalan ke arah kereta mereka diikuti Datuk. Shahrul menuju ke arah mereka yg berada di kereta bersama emy. "Papa mama...taknak sembang2 ke dgn kawan adik ni?"tanya Shahrul. "Naik...kita da lambat"kata Datin Shila. "Hi aunty...sy kawan Shahrul...nama sy Emy"kata Emy. "Mama cakap naik...atau adik nak balik jalan kaki?"tegas Datin. Shahrul dgn segera naik ke dalam kereta setelah melambai dan mengucapkan selamat tinggal pada Emy.
"Apa yg kamu da buat pada Wan?!".
YOU ARE READING
Sayang S2: JANJI
RandomJanji...jika akhirnya kau mungkiri, tak akan sesekali akan aku pegang kembali. Kau mengubah segalanya janji yang pernah kita lafaz dahulu hanya kerana dia.