Dodatky X - Pravidla Rándenu

16 1 0
                                    

Ránden vznikl původně tak, že mi připadala skvělá myšlenka nějaké obtížné, strategicky zajímavé hry, kterou by mohl Lanirhen a potažmo další atirové hrát. Šachy mi přišly dost ohrané, chtěla jsem něco vlastního, do čeho by se navíc daly zakomponovat role více vyhovující příběhu. K tomu mi připadala zajímavá myšlenka, nakolik dokáže jeden tah ovlivňovat vývoj hry v místech, kde to původně ani nebylo patrné. Původně měl Ránden existovat jen v mých poznámkách a v příběhu se objevovat jen minimálně a o dost později, jenže pak jsem si uvědomila, že se mi k rozvíjející se osobnosti Lanirhena a jeho dynamiky s Ninislirem reference na něj neskutečně hodí, a chci je začít používat. Zde však vznikl problém v tom, že čtenáři neví, o čem je řeč a různé narážky a špičkování by si vůbec neužili, protože by jim jen působilo zmatek. A tak vznikly tyto Dodatky jako můj pokus nějak sesumírovat si myšlenky a shrnout, jak vlastně Ránden funguje. Doufám, že to bude alespoň trochu srozumitelné, pokud budete mít nějaké dotazy nebo připomínky, klidně se ptejte!

***

Ránden je hra, která má své počátky v dobách před Rozdělením světů. Učí taktice a strategii a nabyla velké oblíbenosti mezi atirskými vojenskými veliteli. Po Rozdělení světů však byla ztracena technologie, pomocí níž se vyráběly hrací desky - dvouhvězdy, a hra se tak přesunula do úzkého okruhu atirské elity. Dnes Ránden ve své původní podobě umí hrát málokdo, mnohé její zjednodušené a upravené verze jsou však rozšířené i mezi běžnými atiry. Utkání v Rándenu mezi jeho mistry nabývá pro mnohé až nábožné podoby - pomocí jeho výsledku se mnohdy řešily spory, uzavíraly dohody či nová spojenectví. Samotná pravidla Rándenu jsou poměrně komplikovaná, pokusím se je však nějak přehledně shrnout:

Jako první je třeba vysvětlit, jakým způsobem funguje dvouhvězda (obrázek dvouhvězdy přikládám níže).

Jako první je třeba vysvětlit, jakým způsobem funguje dvouhvězda (obrázek dvouhvězdy přikládám níže)

Ups! Tento obrázek porušuje naše pokyny k obsahu. Před publikováním ho, prosím, buď odstraň, nebo nahraď jiným.

Tvoří ji dvě šesticípé hvězdy položené přes sebe a vytvářející tak jednu dvanácticípou hvězdu. Hraje se vždy se dvěma dvouhvězdami, každý hráč má jednu, na soupeřovu nevidí. (Často se hraje buď u dvou stolů, kdy sedí hráči zády k sobě a nevidí na sebe, druhá verze pak je, kdy jsou naproti sobě, a mezi sebou mají zábrany, přes něž nejde vidět. Tento postup však není tak častý.) Obě dvouhvězdy jsou vzájemně propojené technologií, kolem jejíhož fungování se vede řada dohadů. Když je však pohnuto figurkou na jedné dvouhvězdě, pohyb se okamžitě promítne na tu druhou a pře oběma hráči tak vždy stojí stejné hrací pole - tedy, pokud ho vidí.

Celý Ránden totiž pracuje na principu toho, jak dobře dokážou hráči pracovat s omezeným množstvím informací o poloze a pohybu protivníkových figurek. Na začátku hry je celá dvouhvězda zahalena temnotou (ukázalo se, že původní tvůrce pomocí dnes již neznámých run propojil naral přímo s dvouhvězdou, jedná se o jeden z důvodů, proč již není možné vyrábět nové dvouhvězdy). Až přidáním některých figurek na správná místa dokáže hráč poznat, co se na poli děje.

Dvě stranyKde žijí příběhy. Začni objevovat