Dodatky IV. - Alegorie

97 14 12
                                    

Rozbor alegorické písně Křídla z oceli. Dopředu říkám, že je to spíše pro nadšence do tohoto tématu a pro příběh to není až tak podstatné. Pokud vás to však zajímá, ozbrojte se trpělivostí a vzhůru do toho!

***

Mít tak křídla z oceli
a ohně stvořené,
vždyť už se víc nezcelí
mé srdce zlomené.

- Křídla, nebo jen pírka obecně znamenají volnost či svobodu. Šedá barva v kombinaci s pírkem značí touhu po svobodě (většinou duševní). Této symboliky nejčastěji užívá Národ větru. S ním také bývá často symbolika pírka (občas i křídel) spojována. V závislosti na kontextu to ale může odkazovat i na Sokolí národ a ptactvo obecně.

- Ocel odkazuje na meče a zbraně celkově, tedy na válku či nějaký střet. V kombinaci s jiným slovem by se ale mohlo jednat i o kovářství či práci s kovem. Dá se vyložit také jako nezdolnost a síla.

- Oheň má v elfy užívané symbolice poměrně dost významů, proto se většinou zmiňuje ve spojitosti s další věcí, která upřesňuje jeho význam. Může značit válku, ale i hněv, prudkost nebo energii. V kombinaci se srdcem se dá překládat jako vášnivá láska, nebo že je daná osoba zapálená (velice odhodlaná) do nějaké věci. Oheň také často odkazuje na Národ ohně a některé jeho typické vlastnosti. V tomto případě pravděpodobně zmínka o ohni odkazuje právě na příslušnost Diniranvy k tomuto národu, v kombinací s již zmíněnou ocelí  by ale mohla také umocňovat důraz na válku a krveprolití. Vzhledem k tomu, že byla Diniranva kovářkou, mohlo by spojení ohně s ocelí ale také upozorňovat na toto. Je možno mnoho variant přesného výkladu, je tedy na posluchači, jak přesně dané spojení pochopí :-) .

- Poslední dva verše odkazují v tomto případě na dlouhé věznění a pravděpodobné mučení, jinak se ale termín zlomené srdce nepoužívá jen pro neopětovanou lásku, ale i duševní nevyrovnanost a nejistotu obecně. Při zmínění srdce se pak  celkově velmi často myslí duše, podstata dané bytosti, či mysl. Srdce je v kombinaci s jinými prvky také velice oblíbené k vyjádření pocitů, často pak třeba lásky.

Mít tak křídla z prachu cest,
smět na nich letět tmou,
vidět jenom záři hvězd
a hledat jen tu svou.

- Ustálené spojení „Z prachu cest“ vzniklo (očividně) ze dvou slov. Prachem se má v tomto případě na mysli prostota, opak přepychu, střídmost, nebo také pokora.
Cesty mají opravdu mnoho významů. Pro jednoduchost uvedu jen ty nejčastější.  Můžou znamenat dlouhou pouť, cíl, snahu něčeho dosáhnout. Často se také pojí s cestou za účelem poznání vlastní osobnosti nebo touhou být nějakou dobu sám. Bývají užívané ve spojení s Národem větru, který pro ně má desítky výrazů a významů.
V tomto případě bych spojení „Z prachu cest“ nejspíš přeložila jako „z prostého putování za účelem více se věnovat vlastnímu nitru“, ve spojení „zvednout z prachu cest“ by to však odkazovalo nejspíš na „Pochopit či nalézt něco z drobných událostí, které se staly během putování. “ Podle kontextu možná také „pozvednout něco do původní slávy ze zapomnění, do kterého to upadlo a přičiněním mluvčího bylo znovu nalezeno.“ Toto spojení však má více významů závisejících na různých okolnostech.

- Tma je většinou narozdíl od temnoty prosta emočního zabarvení. Může znamenat noc, klid, ticho, také slepotu či čas pro odpočinek. V tomto případě v kontextu s hvězdami se nejspíš jedná o tichý, klidný prostor, kam nedoléhají věci hmotného světa.

- Hvězdy mají v elfské symbolice zvláštní význam, s nádechem úcty až posvátnosti. Vždyť jsou to také islirian, hvězdná srdce elfů, která opustila svou hmotnou schránku a teď září na obloze. Nebudeme rozebírat názory, které spekulují o tom, zda vědomí po smrti tělesné schránky přetrvává, jestli každý elf přijmá energii z jedné konkrétní hvězdy, ke které se po jeho smrti islirian vrátí (navazuje na myšlenku reinkarnace) a další spekulace, protože by toto téma klidně vystačilo k diskuzi na celou další kapitolu. Obecně v elfské symbolice se většinou zpodobňuje hvězda duši zemřelého elfa. V této alegorii to na mě působí dojmem, že se Diniranva snaží vyjádřit, že už pro ni život nemá příliš smyslu a uvažuje o své smrti. Vzhledem k „hledání“ je také možné, že by za oponou smrti chtěla pátrat po svém mrtvém synovi. Vzhledem k tomu, že si na něj nepamatuje to však není zas tolik  pravděpododné.

Mít tak volnost severáku
co ze Sněžných hor vál,
skrýt se všech bytostí zraků,
dokázat kráčet dál.

- Severnímu větru, tedy severáku, se přisuzuje síla, nezkrotnost a divokost, ale i chlad a řezavý mráz. Bývá také spojován s těmi elfy z Národa vody, kteří se zaměřují na ovládání ledu a žijí právě na severu. V tomto případě vyjadřuje severák vzhledem ke spojení se Sealin mians - Sněžnými horami, které se pnou vysoko k obloze, také jistou nespoutanost.

- Vzhledem k tomu, že se dále hovoří o „skrytí zrakům všech bytostí“ je poměrně jasné, že se chtěla Diniranva držet stranou a měla pramálo zájmu na zapojování se do společenských záležitostí. Patrně ji už unavovaly starostlivé a lítostivé pohledy jejích bývalých přátel, které si však nepamatovala.

- Dokázat kráčet dál se myslí ve smyslu kráčet dál svým životem i přes rány, které utrpěla.

Mít tak sílu čelit strachu,
a nehledět zpět,
křídla a dech severáku,
začít třeba hned..."

- Z prvního verše vyplývá, že by se chtěla dokázat postavit své nedávné minulosti - bojování proti své vlastní rase a zabití přinejmenším několika elfů pro ni určitě bylo samo o sobě dost těžké, jako by nestačilo, že si ze svého dřívějšího života nic nepamatuje.

- Pod pojmem nehledět zpět se většinou myslí snaha odtrhnout se od své minulosti, obrazně za ní udělat tlustou čáru a začít znovu. To je přesně tento případ. Diniranva se už zřejmě nechtěla nadále zatěžovat tím, že si nic ze své minulosti nepamatuje a utápět se v depresích, ale zkusit začít žít znovu, vytvořit si nové vzpomínky, dát šanci novému životu.

***

Blahopřeji všem, kdož dočetli až sem. Máte mou úctu. Takhle trpělivé osoby se jen tak nevidí.

I. T.

Dvě stranyKde žijí příběhy. Začni objevovat