SOPIAH ISKANDAR| 00🧸

2.8K 166 37
                                    

PANG KOPANG KOPANG!
GEDEBUNG! GEDEBUNG GEDEBUNG!

PANG KOPANG KOPANG!
GEDEBUNG! GEDEBUNG GEDEBUNG!

"Selamat..pengantin baru..Selamat berbahagia.. Selamat ke anak cucu..Selamat sejahtera.."

Lagu klasik yang jadi dendangan Faisal buat Piah geleng kepala. Sewel betul. Dia buat kenduri kahwin orang semacam pusat karaoke.

"Senyap boleh tak? Bingit nak pecah telinga aku dengar kau main benda tu dari tadi."

Tajam lidah Piah kutuk Mikael. Tangan Mikael berhenti ketuk kompang. Mukanya mencemik.

"Nak nangis ke?"

Ejek Piah dengan tak berperasaan. Mikael jeling muka stress Piah. Asyik nak marah aje harini.

"Kau jadi monster sebab laki kau busy eh?"

Tebak Mikael. Tak sampai sesaat Piah angguk. Mikael tekup muka. Tak sangka Piah mengaku.

"Aku cau dulu. Dah malam."

Piah bangun. Letak kain yang dia dah cabut ke atas bahu. Dah pakai baju kurung dengan seluar slack aje. Tudung bawal pun selekeh.

"Nak kita hantarkan tak?"

Tanya Mikael ikut berdiri. Padahal rumah Piah tak jauh mana pun dari dewan. Piah geleng.

"Tak payah. Kau layanlah orang tua tu dengan isteri Tengku dia."

Piah sekadar melambai Tengku Hani yang setia dan tak malu dengan perangai Faisal. Mikael serba salah. Walaupun dia tuan rumah, Piah pun orang penting juga. Biras kak Malaika kut..

"Tak payah gelabah. Aku boleh jaga diri."

Kasar bahu Mikael ditumbuk. Piah jalan ke arah pengantin baru yang sedang berborak gedik.

"Aku balik dulu Mi. Selamat pengantin baru,"

Ucap Piah. Peluk Anggerik dengan macho. Hakimi angguk mengerti. Dia perhati aje tangan berurat Piah peluk pinggang isterinya. HM..

"Balik jalan seorang ke?"

Lunak suara Anggerik. Dia tak lepas peluk Piah. Tak perasan mata sepet Kimi berubah tajam.

"Yelah. Kau lek kuaci je. Rumah bapak aku tepi jalan. Bukan seberang laut,"

Gelak Piah. Dia makin sengaja letak lengan atas bahu isteri Hakimi. Biar Kimi panas terbakar.

"Kata nak blah? Pergilah blah!"

Lengan Anggerik direntap Hakimi. Kuat sampai isterinya menjerit. Piah ketawa jelek. Mengejek muka marah Hakimi.

"Eleh! Pegang sikit pun tak boleh. Kedekut,"

Kutuk Piah dengan muka sengaja miang. Kimi jegil mata. Tak tahan betul kena nganjing. Piah lambai Ezra yang kelihatan baru keluar tandas.

"Untunglah. Semua dah kahwin. Dah halal."

Piah mengeluh ketika jalan keluar dari dewan.
Tinggal Piah dengan Muiz saja ahli team mereka yang belum halal. Mika, Kimi dan Faisal dah selamat halal dengan pasangan masing- masing.

Tongkat basikal ditolak kasar. Tak ada mood nak kayuh, dia dorong saja basikal pink tersebut.

"Aik? Terlepas lagi ke??"

Renyuk berkedut dahi Piah. Ada seekor lembu Haji Bidin terlepas. Lembu sama yang buat dia dan tunangnya kemalangan tahun lepas.

"Sini."

SOPIAH ISKANDAR [COMPLETE]Where stories live. Discover now