SI : [ SPECIAL CHAPTER ]
•segala kejadian yang tertulis di SC adalah throwback semata- mata. Beberapa tahun sebelum Safiah Isdinda lahir.
"Aku nikahkan kau dengan adik perempuanku, Ehshal Binti Rahmat dengan emas kahwinnya bernilai seratus ribu ringgit tunai."
Erat goncanggan tangan Ehsan, seiring suara bergetar. Akhyar tarik nafas dalam. Mata pasak tegak, menembus iris berkaca abang ipar.
"Aku terima nikahnya Ehshal Binti Rahmat dengan emas kahwinnya berjumlah seratus ribu ringgit tunai,"
Sahut Akhyar, lancar. Terdengar suara saksi turut menyahut 'sah!' Akhyar ukir senyum. Dengan sekali lafaz, wanita pujaannya telah halal menjadi isteri. Tangan ditadah mengaminkan doa. Dadanya lapang, namun berat.
"Jaga adik aku, Yayar. Kau dah bersumpah kau takkan jadi dayus. Jangan jadi aku yang jahil dulu. Ehshal tak layak rasa sakit, derita. Tolong aku, bahagiakan Ehshal."
Bisikan Ehsan keras. Bunyi lebih kepada amaran. Erat pelukan mereka, kalau dari jauh tengok, dah macam Ehsan sedang mencekik adik iparnya.
"Ya, abang long. Yayar janji. Yayar pegang sumpah janji Yayar sampai Yayar mati."
Manis senyuman Akhyar. Tanpa amaran juga dia mengucup tangan Ehsan. Ehsan jerit nyaring. Laju dia libas kepala pengantin baru itu.
"Eh tenang, San. Tenang! Jangan pukul pengantin! Dedel takut dia jadi penanggal,"
Sampuk Raidel dari tepi. Menahan tangan Ehsan dari terus libas kepala Akhyar. Silva senyum lebar. Suka tengok kejadian ganas itu.
"Alhamdulillah. Barakallah Laka Wa Baraka 'Alaika Wa Jama'a Bainakuma Fil Khair,"
Ucap Hamzah sebelum berjabat tangan Akhyar. Ahh, lega Akhyar rasa pelukan selamat dari Hamzah. Siapa je tak suka Hamzah..
"Semoga Allah memberi barakah kepadamu dan keberkahan atas pernikahan kamu, dan mengumpulkan kalian berdua dalam kebaikan,"
Bisik Hamzah, tenang. Dia terjemahkan maksud doanya tadi. Akhyar tersebik. Sebak. Hamzah tak pernah gagal usik jiwa orang dengan setiap ucapan yang keluar dari bibirnya.
"Terima kasih, Mejah. Sebab tak pernah jemu hadap perangai tak matang Yayar. Terima kasih, untuk semua jasa, tunjuk ajar, ajaran Mejah dari Emporces sampai ke hari ini."
Perlahan bicara Akhyar, hanya untuk telinga Hamzah. Berubah sedikit raut Hamzah. Bibir ukir senyum nipis walau terpaksa.
"Alhamdulillah, segala puji hanya pada DIA. Saya minta diri dulu ya Yayar."
Bahu Akhyar ditepuk Hamzah, sebelum lelaki berjubah itu berundur. Perlahan- lahan sosoknya hilang dari pandangan. Tenggelam dalam orang ramai yang mengerumuni pengantin.
_________
"Bila korang nak balik Darandele?"
Renyuk habis dahi Raidel menatap Muiz. Seriuslah?
"Kitorang belum gerak pergi Tamages pun Muiz dah tanya bila balik sini eh?
Nakal senyuman Raidel. Tersenyum- senyum macam Muiz suka sangat dengan dia. Silva angkat bahu, jawab soalan Muiz.
"Ada rezeki, jodoh, panjang umur, kita jumpalah nanti bila- bila,"
Jawab Davies, seraya menepuk bahu Muiz. Muiz hela nafas berat. Tak rela nak lepaskan geng soleh berangkat ke negara seberang.
"Kalau korang jumpa Mejah, Muiz nak kirim salam. Please bagitau dia, Muiz dah rindu. Lagi sebulan Sopiah nak bersalin. Muiz dah tak ada kawan nak lepak masjid."
YOU ARE READING
SOPIAH ISKANDAR [COMPLETE]
Ficção Geral[BOOK 3] : ii dari [BOOK 1] Menuju gerbang masjid halal, mereka berdua diuji dengan kisah silam. Kisah silam yang datang untuk goyahkan ikatan pertunangan. "Aku minta maaf. Sebab aku bukan Muaz Akasa." -MUIZ ISKANDAR "Aku pun minta maaf. Sebab aku b...