MASJID JASMINE KHAN,
DARANDELE.Selesai beri salam dan menyapu muka dengan telapak tangan, mata Muiz terus tersapa senyuman manis Hamzah.
"Mejah."
Mesra Muiz sebut nama manja Hamzah. Hamzah senyum, berjabat tangan sebelum tubuh mereka saling berpeluk buat sesaat.
"Bila Muiz sampai?"
Soal Hamzah ketika jalan bersaing Muiz ke pintu keluar. Ada rezeki mereka solat berjemaah.
"Baru pukul empat tadi. Dengan isteri aku. Ingatkan nak terus masuk rumah baru. Sekali kunci tertinggal dekat office."
Murung riak Muiz waktu mengadu. Sudahnya dia dan Piah terpaksa check in hotel terdekat untuk salin pakaian elok sebelum singgah masjid.
Hotel haram murahan pulaktu..
"Jadinya, lepas ini Muiz pergi mana?"
Tanya Hamzah lagi ketika Muiz menyarung selipar. Sempat mata Muiz melirik Hamzah yang tunduk. Rajin susun selipar berselerak.
"Tak tahu. Aku tunggu orang hantarkan kunci. Esok agaknya baru dapat. Aku check in pun dekat hotel Loyot depan sana. Hotel haram."
Jujur sangat jawapan Muiz. Hamzah terdiam. Meremang dengar nama hotel Loyot.
"Bahaya, Muiz. Hotel tu tak ada lesen. Memang tak halal. Banyak kali kena serbu dah."
Jatuh bahu Muiz dengar kata Hamzah. Dia malas nak drive kereta jauh- jauh ke bandar Darandele. Driver Royal Malik dah balik Malaysia pulak.
"Kalau Muiz dan isteri Muiz sudi, sebelah rumah bujang saya ada homestay. Tapi biasa sajalah. Tak besar. Tak juga kecil."
Berseri wajah Muiz tatap senyuman ikhlas Hamzah. Lega.
"Kau ada nombor tuan rumahnya tak?"
Senyuman Hamzah semakin lebar. Mengangguk seraya hulur telefon pada Muiz.
"Apasal bagi nombor kau?"
Kerut muka Muiz lihat nombor Hamzah sendiri yang terpampang pada skrin. Kalau Hakimi buat perangai begini memang dah kena tumbuk.
"Homestay tu saya punya."
Barisan gigi Hamzah kelihatan apabila dia sengih dengan lebar. Muiz cengang. Tak sangka Hamzah cuba buat lucu.
"Mejah dah reti buat kelakar. Siapa ajar?"
Nakal Muiz senggol bahu Hamzah. Tawa Hamzah hambur sedikit. Dia geleng kepala bersaing jalan ke tempat letak kereta.
Namun langkah tenang mereka berdua terganggu dek suara nyaring seorang perempuan.
"Sayang! Muka aku burn do kena panas. Tadi lupa nak pakai sunscreen."
Nyaris- nyaris lengan Piah sauk leher Hamzah jika Muiz tak cepat halang. Piah terbeliak. Tak perasan baju suaminya sama dengan orang.
YOU ARE READING
SOPIAH ISKANDAR [COMPLETE]
General Fiction[BOOK 3] : ii dari [BOOK 1] Menuju gerbang masjid halal, mereka berdua diuji dengan kisah silam. Kisah silam yang datang untuk goyahkan ikatan pertunangan. "Aku minta maaf. Sebab aku bukan Muaz Akasa." -MUIZ ISKANDAR "Aku pun minta maaf. Sebab aku b...