Tapak tangan menekup wajah. Lama, hingga ada setitik air mata mengalir lesu. Air mata bahagia dan kegembiraan. Syukur, Alhamdulillah.
"Iskandar crying ke?"
Cepat Muiz pusing belakang. Lengan baju mengesat tubir mata yang basah.
"Ish, mana ada. Iskandar dah strong lah. Iskandar tak cengeng dah,"
Sanggahnya sambil lipat sejadah. Bersama senyum Muiz dekati sang isteri. Comel dalam persalinan telekung. Macam bidadari.
"Strong man pun boleh crying lah Iskandar. Sopiah suka tengok Iskandar nangis."
Selamba Piah sengih. Sambut tangan hangat suami untuk dikucup. Lama Muiz sentuh atas kepala Piah. Bibir terkumat- kamit.
"Bisik doa ke?"
Bulat mata Piah tanya. Pertama kali Muiz buat begitu. Fuh, gaya macam ruqyah orang.
"Iya..Iskandar dah hafal banyak doa untuk Sopiah. Untuk satu-satunya isteri Iskandar."
Lembut ulas bibir Muiz singgah ke pipi Piah. Piah kemam mulut. Cair lagi..
"Ok tak? Sakit tak kaki?"
Perlahan Muiz intai kaki kanan isterinya. Lima hari lepas pembedahan, balutan kaki Piah sudah tidak berdarah. Nampak elok dan kemas.
"Ok! Rileks ah. Ini Piah lah! Piah Thursday!"
Berlagak Piah angkat kakinya. Muiz geleng kepala. Ketawa kecil. Comel sungguh..
"Bila diorang nak sampai?"
Mata menjeling jam atas meja, sambil dia buka telekung. Harini Piah boleh balik! Tapi tak tahu pula Muiz nak angkut Piah ke rumah mana.
"Katanya dah on the way. Heh! Pandai- pandailah diorang kejar kita sebelum kita balik. Sopiah nak pakai tudung yang mana?"
Satu ampai beroda ditarik dari bilik pakaian. Piah menganga. HAH?
"Sejak bila Sopiah ada tudung berlambak macam tu? Iskandar dapat dari mana?"
Terbeliak Piah usyar kepelbagaian tudung yang ada di ampaian itu. Semua lawa-lawa!
"Baru sampai tadi. Iskandar tempah."
Tak bersalah Muiz tayang gigi. Piah tak berkelip. Gila ah.. tak pernah Piah bayang nak ada tudung berlambak begitu. Selalunya dia pakai tudung yang sama aje ulang- ulang. Warna hitam.
"Sopiah nak tudung apa? shawl? Ke bawal?"
Tangan Muiz bengkok sambil tunjuk satu- persatu tudung dari penyangkutnya. Buat gaya mak andam. Piah ketawa selekeh.
"Sopiah suka shawl. Tapi malas nak pakai. Serabut. Malas nak fikir. Nanti kalau tak jadi, boleh buat rosak mood."
Jawapan Piah buat Muiz angguk kepala. Tenang mengukir senyum misteri.
"Tak apa. Angel pilih je nak warna apa. Nanti Iskandar pakaikan."
Kaget lagi riak Piah. Terperanjat betul. Dia terduduk tegak tengok riak serius Muiz.
"Betul ke?"
"Ya, sayang. Iskandar dah belajar untuk sayang. Dah hafal tutorial pakai shawl labuh!"
Semangat Muiz tegakkan katil Piah. Piah masih keras kejung. Wow..
"Tu..nak warna coklat. Baju Sopiah ada corak warna coklat,"
Ujar Piah sambil tunjuk baju yang tersarung ke tubuh. Tak ada bantahan Muiz ambil shawl yang Piah pilih. Cantik..Macam Sopiah! Hehe.
Rambut panjang Piah diikat terlebih dahulu sebelum dia sauk anak tudung pada kepala Piah. Semuanya Muiz buat sendiri. Penuh lemah lembut agar Piah selesa.
YOU ARE READING
SOPIAH ISKANDAR [COMPLETE]
General Fiction[BOOK 3] : ii dari [BOOK 1] Menuju gerbang masjid halal, mereka berdua diuji dengan kisah silam. Kisah silam yang datang untuk goyahkan ikatan pertunangan. "Aku minta maaf. Sebab aku bukan Muaz Akasa." -MUIZ ISKANDAR "Aku pun minta maaf. Sebab aku b...