Tegak badan Muiz duduk depan Piah. Gugup. Mengakibatkan halkumnya gerak berkali- kali.
"Kau..nak tak? On tak on??"
Tanya Muiz, janggal. Dia serius menatap riak berkerut Piah. Piah masih tak alihkan mata dari kertas keras di tangannya.
"Tepi laut?"
Angguk. Itu jawapan Muiz tanpa suara. Muka Piah jadi berseri. Dia tersenyum lebar.
"Mestilah on! Aku tak sangka kau on! Ingatkan kau tak ingat apa aku cakap dulu,"
Tutur Piah dengan sengihan. Muiz nak beli rumah tepi laut! Cantik nak dahsyat.
"Serius? Kau ok nak pindah dekat Darandele? Jauh sikit dari Malaysia."
Kening kiri Piah naik jungkit. Beria sangat muka Muiz gelisah. Padahal Piah tak terapa- apa.
"Ok. Tak ada hal. Asalkan ada laut, ada kau. Aku suka. "
Selamba Piah angkat bahu. Muiz kemam bibir. Dah terbalik lagi..
"Tapi tak rasa besar sangat ke? Kau nak lawan Muaz eh? Tiga tingkat rumah kau beli."
Straw masuk ke dalam mulut. Piah sedut air tanpa sedar senyuman sinis Muiz.
"Besarlah bagus. Tak sempit. Kau, aku, anak- anak kita nanti boleh main lumba lari."
"PFFFFFFTTTTT!!!"
Tersembur air jus epal yang baru nak masuk kerongkong Piah. Mujur Muiz pantas mengelak. Dah biasa. Dia dah ada muscle memory khas buat perangai selekeh Sopiah, tunangnya.
"Asal? Kau tak nak anak ke?"
Muka Piah naik hijau dengar soalan Muiz. Kaki di bawah meja dah menggeletis tak diam.
"K-k-kau nak anak ke??"
Pulang Piah berbentuk soalan juga. Piah tak sangka Muiz nak anak. Fikirnya Muiz tak suka anak kecil. Muiz angkat bahu. Beriak biasa.
"Ikut kau. Aku ok aje. Asalkan kau ok."
Jawapan Muiz tak meyakinkan Piah. Sejak bila Muiz makin hijau?? Dah serupa Muaz dah..
"Kalau ikut kau? Kau nak berapa anak?"
"Ramai,"
Jawab Muiz, mudah. Piah ternganga. Tak taulah nak nangis ke nak ketawa. Muiz sengih. Tak sangka Piah serius fikir ke arah masa depan.
"Taklah. Kalau ada rezeki, adalah. Kita boleh rancang, tapi DIA juga yang tentukan."
Kali ini Muiz serius tak main- main. Piah hela nafas lega. Barulah bunyi logik. Hilang seram!
"Kau tak takut? Tak menyesal nak ikut aku duduk negara orang?"
Muiz buka topik baru. Lenyapkan lamunan Piah yang berangan beranak ramai. Hish risau!
"Ikut suami. Nak takut apa??"
Tenang Piah senyum. Muiz angguk kepala. Suka dengan ketenangan Piah. Sungguh menarik.
"Muaz tau ke, kau nak buka cawangan Royal Malik baru dekat Darandele??"
Itu soalan bodoh. Tapi tak sampai hati pula Muiz nak ejek Piah. Haih..lembab pun comel.
"Pangkat dia atas aku, meow. Dia kena tahu apa yang aku nak buat. Dia yang luluskan."
Bahang kepala Piah tiba- tiba. Dia berdehem dengan muka degil. Muiz jungkit kening.
"Aku tak naklah nama meow tu.. aku bukan binatang. Tak ada nickname lain ke??"
Tajam jelingan Piah. Muiz berkerut. Nickname lain? Nak nickname lain??
YOU ARE READING
SOPIAH ISKANDAR [COMPLETE]
Ficción General[BOOK 3] : ii dari [BOOK 1] Menuju gerbang masjid halal, mereka berdua diuji dengan kisah silam. Kisah silam yang datang untuk goyahkan ikatan pertunangan. "Aku minta maaf. Sebab aku bukan Muaz Akasa." -MUIZ ISKANDAR "Aku pun minta maaf. Sebab aku b...