Disclaimer

259 16 2
                                    


Penting ‼️

Ruang ini saya ambil untuk explain sesuatu. Saya tahu yang membacanya akan rasa peliknya cerita ni. Saya tak tahulah saya bawa isu sensitif tak kat dalam cerita ni. Kalau korang rasa ya, nanti saya tukar ayat kat bab awal awal tu. Letak amaran gitu. Dan rating mature juga.

Kenapa saya tulis cerita macam ni? Ya tak ada siapa tanya 🤣 tapi nak explain juga. Dulu saya minat KPOP. (Sekarang kan dah tak lalu nak dengar lagu Korea, adakah ini dinamakan kematangan?) Jadi dulu saya selalulah updated pasal KPOP ni.

Dan saya perasankan kalau saya tengok video apa apa boygroup/ girlgroup kan, mesti ada komen komen liar tau. Bagi saya certain comments macam sexualized the idols. Especially kalau libatkan minors. Mengerikan. Saya yang bukan mangsa pun rasa terganggu.

Lepas tu saya macam terfikir how can some people fikir macam ni? Macam corrupted betul fikiran dia. That is why people like Intan and Qisti wujud dalam cerita saya. People with weird fetish? Ha macam tulah. Some people were actually like them or even worse than them. Sebab tu sampai wujud sasaeng kat sana. (Dalam cerita ni pun saya try nak tulis pasal sasaeng tapi versi orang Melayu 🙂‍↕️)

Pasal group chat? Inspired by burning sun. Sis cuba 🥲. Tapi saya juga mahukan backstory untuk Intan. Takkan dia lahir lahir jahat kan.

Tak semua stalker perlu backstory macam Intan pun. Kadang ada yang memang aneh aneh. Kenapa Intan ada backstory macam tu sebab saya nak justify attachment dia terhadap Ariq.

Notes. Saya tak samakan mereka dengan yang delulu macam  Damia dan Huda. Tidak ya. Ini pemikiran mereka innocent cuma delulu. Of course tak bagus juga. Sebab berlebihan berfikiran tentang lelaki ajnabi boleh jatuh zina hati. Dan semestinya itulah flaw karakter Damia.

Obviously benda ni takkan jadi isu besar sebab lelaki yang jadi mangsa. Komen berbaur lucah begitu, jika mangsanya lelaki ramai yang ambil enteng. Cuba kalau perempuan people akan lebih speak up. Tapi lelaki atau perempuan ini bukan sesuatu yang patut dinormalisasikan. Mereka ada perasaan, mereka tahu ada maruah.

Jadi saya harap orang boleh faham apa yang cuba saya bawakan dalam cerita ni. Ariq dan Damia banyak flawsnya. Mereka mengada, gatal (sikit) dan mereka gedik. Bukan contoh terbaik. Tapi saya harap pengajarannya ada. Sekian celoteh saya untuk malam ini.

Mari berjumpa di bab-bab akan datang.

Pencinta Nombor Satu | OngoingWhere stories live. Discover now