Hari ini ialah hari dimana aku telah diikat oleh seorang insan dan kami bakal berkahwin sebulan selepas tunang.Aku faham kenapa terlalu cepat sebab skop kerja dia terlalu sibuk.Lagipun kerja dia lebih berisiko daripada kerja aku.
Tapi aku tak faham ni dah dekat 2 jam tunggu Elhan tak sampai lagi.Hati aku mula resah terbayang kalau apa-apa jadi pada dia?
melihat Mukhriz masuk semula ke dalam rumah buat aku tertunggu-tunggu dia membuka mulut" Ma,riz dah call abang banyak kali tapi takde respon"
Jawapan tersebut membuatkan aku sedih,kecewa dan sebagainya.Takkan ada perkara yang terjadi pada dia?
"Lagipun dah 3 jam kita tunggu takkan nak berlama pulak kan?Kita terpaksa mula tanpa Elhan lah lagipun tanpa Elhan pun tiada masalah betul tak?"aku melihat sekeliling majoriti orang bersetuju dengan kenyataan dari abah.
Jadi majlis pertunangan aku dimulakan,penat panggil photographer dia kena tangkap gambar aku sorang je.Mama mengambil cincin dan menyarungkan pada jari manis tangan kiri aku dan aku menyalam mama.
"Alhamdulillah selesai juga majlis pertunangan ini.Semua dijemput untuk menjamu selera ya"aku hanya memerhatikan tetamu yang laju mengambil makanan kerana terlalu lapar.Aku terus bangun dan duduk di sofa yang berada di luar rumah sambil termenung.
Tanpa disedari air mata aku gugur akibat memikirkan Elhan yang belum hadir di majlis pertunangan ini.Daniel hanya melihat aku dari jauh.
"Niea"kedengaran suara Daniel dibelakang aku terus aku kesat air mata lalu melihat ke arah Daniel yang baru sahaja melabuhkan punggun disebelah aku.
"Niea rindu Elhan ke?"Daniel mengusap lembut tangan aku.Aku hanya tunduk merenung lantai dengan fikiran kosong.
"Semalam Elhan bagitahu dia baru gerak mungkin dia sebab itu dia sampai lambat.Jangan risau lah Elhan kata dia sihat walafiat lagi bersemangat bila abang call dia semalam"pujuk Daniel dengan suara lembutnya.
"Assalamualaikum"sampuk satu suara depan pintu pagar laju aku melihat kelibat seorang lelaki masuk membuatkan aku laju berdiri merapati dia
" Miss me,precious?"soal Elhan sambil tersenyum lebar.Haduh baru tunang belum kahwin tak boleh la peluk
Aku tak jawab soalan dia malah menangis.Laju dia meraba kocek seluarnya sebelum dia menghulurkan sehelai sapu tangan kepada aku.
"Don't cry precious,Aku dah balik ni.Aku pun rindu kau sangat-sangat.Tapi sayangnya,kita belum halal lagi"jujur Elhan sambil melihat aku yang mengelap air mata aku.
"Aku dah buka hati aku untuk terima kau,tapi kau buat aku macam ni.Sampai hati!"marahku walaupun aku tahu dia bukan sengaja nak datang lambat-lambat
"Sorry for late,precious.Aku pergi berjuang untuk negara dahulu baru berjuang untuk cinta kita"wah manis benar ayat yang keluar dari mulut Elhan ni!
"Tak apa lah.Asalkan kau balik dalam keadaan sihat walafiat.Aku taknak tunang aku dalam keadaan tidak sihat."aku senyum kerana bersyukur dia masih sihat dan cergas.
"Eh Elhan ! Dah sampai pun kamu mari masuk dalam meh"umi menyampuk perbualan kami lantas menarik lengan Elhan untuk masuk ke dalam rumah.
Elhan bagi isyarat S.O.S kepada aku.Habislah kau Elhan duduk dengan kawan mak aku lagi-lagi ada makcik bawang.
"Ni ke Elhan nya?hensem betul menantu kau ani!"
"Anak aku masih single lagi tu kat rumah dia kerja polis.Pangkat dia Inspektor lagi.Masuk la jugak dengan Elhan ya?"
"Oi senah ! kau lupa ke kau datang dekat majlis pertunangan Elhan?sempat lagi kau promote anak dara kau pulak!"ambil kau setepek dari rakan dia
"Sorry la zah,ani.Senah ni memang pantang nampak laki handsome terus dia promote anak dara dia tu!"
"Elhan,kamu taknak anak makcik ke?Dia kerja TUDM sama dengan kamu!Nama dia Putri Ilyana.Ha nanti kenal-kenal lah dahulu dengan dia.Sekali kamu tengok dia confirm jatuh cinta"
"Anak makcik pun lawa juga Elhan"
"Cukup tu!"semua makcik bawang terkilan mendengar suara Elhan tegas suruh berhenti.Dia mengambil nafas sebentar untuk menenangkan dirinya.
"Untuk pengetahuan makcik-makcik sekalian,makcik semua dijemput ke sini sebab makcik ialah kawan mama saya dan kawan umi Daniea Ellysha.Tak kenal ke siapa Daniea Ellysha?dia tu tunang saya yang paling tercantik dan lawa di mata saya dan hati saya hanya untuk Daniea Ellysha.Patut ke saya kenalkan tunang saya?Dia ialah Leftenan Daniea Ellysha binti Muhammad Al Fateh yang merupakan seorang juruterbang profesional di Pangkalan TUDM.Makcik dah tak perlu nak promote anak makcik tu ya kerana saya ikhlas cintakan perempuan bernama Daniea Ellysha."jelas Elhan dengan begitu panjang membuatkan semua makcik di situ terkedu.
"Ah zah,ani.Aku balik dulu lah ya?Anak aku lapar tu kat rumah dia tak reti masak"
"Anak aku pulak baru balik kerja mesti aku kena sambut dia balik"
"Kami semua gerak dulu ya zah,ani.Tahniah atas pertunangan anak korang berdua.Elhan jangan ambil hati dengan makcik-makcik ni semua.Biasalah anak mereka bujang lagi."tutur lembut kata makcik Siti cuba memujuk Elhan yang masih panas dengan kata-kata makcik bawang tersebut.
"Tak apa makcik,saya pun minta maaf sebab tak sengaja tinggikan suara"balas Elhan lembut sejurus menghantar makcik Siti ke pintu utama.Nampak la makcik Senah tu malu dengan Elhan.
"Akhirnya kau rasa apa yang aku rasa,bro?"Daniel merangkul bahu Elhan sambil tersenyum puas.
Aku pusing menghadap kerusi di belakang melihat kelibat Daniea sudah tiada.
"Daniea dah tunggu kau kat luar.Kau lupa ke?"tanya Mukhriz membuatkan Elhan berfikir semula apa yang dia lupa
Oh ya ! mama ajak beli barang kahwin tadi sebab esok Daniea kerja.Aku dapat cuti baru habis misi boleh la aku hantar tunang aku pergi kerja esok.
Terus aku mencapai kunci kereta lalu keluar dari rumah.Baru teringat padahal adik manis kita dah tunggu luar lama ada kang masam mencuka dia nanti.
"Goodluck bro"ucap Mukhriz tapi aku saja mengabaikan.
"Mama awak tunggu lama dah ni tau.kesian mama penat"ingatkan nak bebel dia tunggu lama rupanya dia petik nama mama aku pulak.
"Tak apa mama faham Elhan tengah sibuk melayan tetamu tadi."Puan Izzah hanya tersenyum melihat anaknya seperti penat.Elhan sampai je di Terengganu lepas dia tukar baju dia terus pandu kereta sampai Pahang
"Sibuk sangat lah mama sebab layan cerita tetamu kita tentang anak perempuan dorang.Itu yang sampai lupa dia dah tunang tu."perli Daniea lalu masuk ke dalam kereta.
Aduhai cik tunang kita merajuk pulak dah!mesti dia dengar cerita makcik-makcik tu pasal anak perempuan masing-masing.Patut lah riz kata goodluck kat aku.Elhan terus menepuk dahi baru masuk ke dalam perut kereta dan kami terus bergerak.
'Macam mana ni Elhan!Kau cari nahas betul!'
YOU ARE READING
Di Langit Yang Biru
Roman d'amourElhan Mateen seorang lelaki yang berusia 28 tahun merupakan salah seorang anggota TUDM di bawah unit Pasukan Udara Khas (PASKAU) dan dia juga ialah ketua bagi salah satu pasukan terkuat Bravo yang juga berada di bawah unit PASKAU .Dia berkerja di P...