عاصفة الهوى (٦)
بقلم : الشيماء محمد احمد
#شيمووووهالة قدام إصرار أبوها ادتله الموبايل وهي قلبها هيقف من الخوف والتوتر
شاهين رد بخشونة: السلام عليكم أيوة مين ؟
مروان اتوتر وفكر يقفل الخط بس أخد نفس طويل ورد : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .
شاهين بص لبنته المتوترة ورجع سأله : حضرتك مين ؟
مروان بجدية : أنا بتصل على موبايل الباشمهندسة هالة شاهين عبداللطيف الرقم صح ؟
شاهين بص لبنته بتحفز وهي بتفرك ايديها من القلق: أيوة رقم هالة بنتي اتفضل خير
هالة غمضت عينيها وحست ان هيغمى عليها هل للدرجة دي مروان غبي وبيكمل كلامه ويطلبها بالاسم ؟
مروان : طيب الحمد لله ان حضرتك رديت عليا بنفسك ، أنا جبت رقمها من صديقي سيف الصياد جوز صاحبتها همس .
شاهين استغرب : أيوة أنا عارف صاحبتها همس وجوزها خير يا ابني اتفضل .
أخد نفس طويل قبل ما يستجمع شجاعته : حضرتك أنا عايز أحدد معاك ميعاد علشان أجيب والدتي ونيجي نزوركم في البيت ونتعرف على بعض بشكل أوضح ، أقدر آجي امتى؟
شاهين بص لبنته باستغراب وهي باصة للأرض : يا ابني يا أهلا بيك تنورنا في أي وقت .
هالة بصت لأبوها بذهول وبتفكر هل سمعت صح ؟ هل هو بيحدد ميعاد مع أبوها ؟ معقول ؟
مروان : ينفع بكرا بعد صلاة العشاء ؟
شاهين باستغراب : يا أهلا بيك في انتظارك .
قفل معاه وبص لبنته باستفسار : مين مروان ده يا هالة ؟
هالة صوتها مش طالع من التوتر والحرج والقلق : ده ، ده
شاهين حس بتوترها فابتسم : ما تتكلمي على طول يا بنتي ، تعرفيه ولا لا؟ هي القطة أكلت لسانك ولا ايه ؟
فريال أمها ردت عنها : مش ده صاحب سيف جوز همس صاحبتك يا هالة ؟
بصتلها باستغاثة : أيوة هو يا ماما .
فريال بصت لجوزها: ده صاحب سيف وشافها كذا مرة مع همس وخصوصا في حفلة كتب الكتاب وفي الفرح .
شاهين بصلها بتفهم وبعدها بص لبنته : عايز يجي بكرا مع والدته ، هيجي ليه ؟
هالة بلعت ريقها بصعوبة وردت بخفوت : مش عارفة دي أول مرة يتصل بيا يا بابا .
فريال ردت بابتسامة: طالما قالك هيجي مع والدته يبقى ممكن هيجي يطلب ايديها ، ولا ايه يا هالة ؟
هالة بصتلها بجهل: مش عارفة بعد إذنكم .
سابتهم وانسحبت جري لأوضتها والاتنين تابعوها لحد ما قفلت بابها ، شاهين بص لمراته بأمر : ادخلي واتكلمي معاها وشوفي مين الواد ده وتعرف عنه ايه ؟ خليني أعرف هتكلم معاه ازاي .
فريال : هي عرفته في الرحلة اللي راحتها في أول السنه تبع الكلية .
شاهين باستغراب : هو معاها في الكلية ولا ايه مش فاهم ؟
وضحت بهدوء: لا بس صاحب دكتور سيف صاحبه المقرب يعني وشغال معاه في شركته ، جه معاه الرحلة وطبعا اتعرف على هالة لانها صاحبة همس الانتيم وبعدها اتقابلوا في كتب الكتاب واتقابلوا تاني ساعة ما همس اتحجزت في المستشفى و كان معاه والدته بيزوروا همس وهناك شافوا هالة وكمان في الفرح .
شاهين هز راسه بتفكير : طيب هي تعرفه واتكلموا ولا بس مقابلات بالصدفة ؟ يعني هي تعرف انه عايز يتقدم بشكل رسمي ولا ايه ؟ وهي هتوافق عليه ؟
فريال قالت بتفكير : هي بتحكيلي عنه وبتبقى متحمسة أوي وهي بتتكلم عنه ، ماقالهاش حاجة بشكل صريح بس أكيد بيتكلموا كلام عادي ، يعني سلام وكده لكن ماقالش حاجة بشكل أكيد لا ، هدخل أشوفها وأفهم منها .
دخلت عند بنتها اللي أول ما شافتها قالت بلهفة : ماما ، بابا قالك ايه ؟ متعصب ؟ بيزعق ؟ قال ايه ردي؟
فريال : يا بت هيزعق ليه ؟ انتِ عملتي حاجة غلط يزعق عليها ؟
ردت بسرعة : لا والله أبدا وكل حاجة وكل مرة شوفت فيها مروان قلتلك عليها .
ابتسمت ببشاشة: أنا قلت لأبوكي برضه كده ، طيب هو هيجي بكرا ليه ؟
هالة قعدت بتوتر : ماما هو آخر مرة اتكلمنا فيها ساعة همس ما تعبت اتكلمنا عن عدم جوازه فقالي ان هو و والدته مع بعض ومفيش واحدة تقبل تعيش مع حماتها فأنا قلتله في ناس تقبل فسألني انتِ تقبلي وأنا قلتله اه أقبل لو حد كويس ليه لا؟ هل ده معناه انه ...
فريال ابتسمت بمكر: انك معجبة به وموافقة تقبليه بأمه، اه ده معناه كده ، انتِ وافقتي عليه بظروفه دي ، - سكتت بعدها كملت بجدية - بس يا هالة هل هتقبلي حماتك معاكي في بيتك ؟ تأمر وتتحكم وتفرض رأيها وتمشي كلامها على ابنها ؟ ومعنى ان هو شارط ده انه بيسمع كلامها وبيعملها اعتبار وممكن يكون ابن أمه والراجل اللي زي ده يتعب .
هالة ردت بسرعة دفاعًا عنه : لا يا ماما مروان مش ابن أمه أبدا ، هو بس بيحب أمه وبار بيها .
فريال بصتلها بعمق : يعني بكرا أبوكي يقابله يوافق عليه ولا ايه ؟ انتِ موافقة عليه ؟
بصت للأرض بخجل: شوفوه الأول واتكلموا معاه وبعدها ربنا يقدم اللي فيه الخير يا ماما .
فريال بإصرار: يعني انتِ موافقة عليه ولا لا علشان تبقى الرؤية واضحة قدامنا وأبوكي يعرف يتكلم ازاي ؟ يتكلم بهدوء ويفهم ويوافق ولا يرفضه من أولها ويمشيه و
قاطعتها بلهفة : لا لا يا ماما يمشيه لا
ابتسمت: يعني موافقة ؟
بصت للأرض بابتسامة خجولة فأمها ابتسمت : لو ليه خير فيكي ربنا يسهلك أمورك يارب ويقربكم من بعض هقوم أطمن أبوكي .
أنت تقرأ
عاصفة الهوى
Romansaعاصفة الهوى هي الجزء الثالث من جانا الهوى وتعتبر الجزء الثالث من العاصفة الدراما مع الرومانسية ، الحب مع القسوة ، الشوق واللهفه وقصص حب سنعيش مع أبطالها الرواية حصريه و ممنوع نشرها او نقلها في اي جروب بقلمي : الشيماء محمد أحمد #شيموووو