عاصفة الهوى (٩)

42.9K 2.5K 520
                                    

عاصفة الهوى (٩)
بقلم : الشيماء محمد احمد
#شيموووو
ممنوع تماما نشر الرواية في اي مكان أو موقع ، الرواية حصري لجروبي وممنوع تداولها .
ورجاء خاص كل اللي يقرأ الحلقة يعملي متابعة ومشاهده اولا لحسابي الشخصي علشان الحلقات تظهر معاكم بسهولة

عذرا للتوقف الفترة اللي فاتت وشكرا لكل حد تفهم الوضع وكل حد دعى دعوة حلوة
يارب يديم المحبة والتفاهم بيننا يارب

همس رفضت حد يعلمها الاتيكيت وده جنن سلوى، حاولت تبتسم وهي بتقنعها : همس حبيبتي ، انتِ اتنقلتي لمستوى تاني ولازم تواكبي التغيير اللي في حياتك ، بعدين سبق و سيف نفسه هو وآية مروا بالتجربة دي من صغرهم يعني ده أساسي .
حاولت همس تحافظ على هدوئها وثباتها قدام حماتها وهي بترد : مع احترامي ليكم كلكم بس حاليا أنا دراستي هتبدأ وهنشغل فيها ومن هنا لحد ما نخلص السنة اللي فاضلة دي على خير ربنا يسهل بعدها لكن دلوقتي اعذريني ، ده غير ان الحاجات دي لازم تكون بمزاجي أنا مش حد تاني، بعد إذنك .
سابتها وطلعت أوضتها وماسابتلهاش فرصة تتكلم تاني .
سلوى تابعتها لحد ما اختفت بعدها بصت لضيفتها بحرج : سوري يا أمينة بس شوفتي بعاني ازاي ؟ همس متهورة ومندفعة ورافضة تماما أي تغيير ، والمصيبة ان سيف بيطاوعها في كل حاجة وبيعتبرها بنته الصغيرة مش مراته ، انتِ لو طلعتي جناحهم فوق هتلاقيها عاملاه زي ما يكون لطفلة مش عروسة أبدا .
أمينة ابتسمت بتفهم : معلش هتاخد فترة وتتعود وتتطبع بطباعكم اديها بس وقتها .
اعتذرت منها سلوى تاني وبعدها انسحبت بهدوء على وعد بزيارة تانية وقت ما تقنع همس .

همس دخلت أوضتها متعصبة وفكرت تطلع عصبيتها دي كلها على سيف ، فضلت تمسك الموبايل وتسيبه ومش عارفة تاخد قرار ، قاطع أفكارها خبطة على باب أوضتها بعدها دخلت سلوى بعصبية : انتِ ازاي تحرجيني كده مع ضيفتي ؟
همس استغربت هجومها وان هي اللي زعلانة وبتتهمها كمان انها أحرجتها، ماردتش من صدمتها وسلوى كملت بهجوم: انتِ عارفة في كام حد حواليا بيتمنوا يمسكوا عليا غلطة ؟ متخيلة في كام واحدة بتحقد عليا ومستنية بس أي حاجة تمسكها ولا حاجة ترغي فيها ؟ انتِ عارفة أنا بعاني ازاي وأنا بأجل زيارات كل أصحابي ومعارفي علشان يتعرفوا عليكي وقلت الأول أعدك وأجهزك تقابلي الناس دي وأتفاجئ انك رافضة أصلا أي تعليم أو تغيير ؟ سيادتك اتنقلتي لطبقة مختلفة تماما ولازم تكوني على مستوى النقلة دي ولازم تواجهي المجتمع وتكوني واجهة لعيلة الصياد ، فدي مش أمور وقرارات هتاخديها بمزاجك ، اتجوزتي سيف الصياد يبقى تكوني زوجة تليق بالاسم اللي اتجوزتيه ، انتِ فاكراني مالاحظتش انك زعلتي من سيف علشان قلت تلبسي حاجة تليق بمكانتك ودلوقتي جاية ترفضي تتعلمي من أكبر واحدة في المجال ده وتحرجيني قدامها ؟
همس ماكانتش عارفة ترد من صدمتها وعدم استيعابها، سيطرت على دموعها انها ماتنزلش قدامها .
سلوى كملت بحزم : أنا سيبتك براحتك يا همس النهارده لكن وراكي واجبات ودور لازم تقومي به ، انتِ مابقيتيش الطالبة الجامعية اللي هتجري وتتنطط انتِ من دلوقتي كل خطوة وكل نفس وكل كلمة هتنطقيها هتتحاسبي عليها ، الأضواء هتتسلط عليكي وماعنديش أدنى استعداد انك تخلي اسم العيلة مادة للسخرية في الصحافة أو السوشيال ميديا .
سيطر الصمت عليهم وسلوى مستنية أي رد أو اعتذار لكن همس واقفة بجمود وده ضايقها أكتر جت تكمل بس لقت همس بترد بقوة: كلامك ده كله ولا يهمني ولا هعمل به ، ابنك اتجوزني كدا زي ما أنا بدون تزييف ومظاهر فارغة ومش هتغير أيا كان السبب ايه ولا علشان خاطر مين
سلوى بغضب : ماليش دعوة بابني البيت ده له قواعد فيا تمشي على نظام وقوانين البيت ده وتحترميه يا ....
ماكملتش الجملة بس المعنى كان مفهوم ، سابتها وخرجت وهمس انهارت أول ما اتقفل الباب .

عاصفة الهوى حيث تعيش القصص. اكتشف الآن