عاصفة الهوى ٢١

46.4K 2.6K 395
                                    

عاصفة الهوى (٢١)
بقلم / الشيماء محمد احمد
#شيمووووو

سبيدو مروح وهو متضايق من الأسلوب اللي كلم آية به ، بس هي لازم تفوق بدل ما تاخد قلم جديد زي حازم ، لازم تعرف تفرق بين الشخص الكويس والوحش ، افتكر بالليل زيارة سارة له اللي صدمته تماما .
(( فلاش باك ))
كان في المعرض وفوجئ بسارة واقفة فوق مكتبه فبصلها باستغراب لوهلة بعدها ابتسم بمجاملة : أهلا بحضرتك يا .... ؟؟
عمل نفسه مش فاكر الاسم علشان ما يديهاش
أهمية فرسمت تكشيرة على وشها وقالت بعتاب : سارة ، اخص عليك نسيتني ولا ايه ؟
استغرب طريقتها وعلق : الاسم تايه عن بالي بس انتِ صاحبة آية صح ؟
كشرت أكتر وفكرت جواها انه هيتعبها ومش هيستسلملها بسهولة: أيوة صاحبة آية وأنا اللي اقترحت نشتري العربية من هنا واتصلت بيك كمان
سبيدو رجع لورا بكرسيه وسند ظهره وبصلها بتساؤل وشاورلها تقعد : وليه اقترحتيني أنا ؟ المعارض مالية البلد .
ابتسمت انها أثارت فضوله وجاوبت: يعني كنت حابة بصراحة أشوف سبيدو اللي سمعنا عنه كتير من آية ، شوفنا باسم الچنتل ودلوقتي نشوف سبيدو العكس تماما ، شخصيتين نقيضتين تماما ، سيف نفسه تحسه أصلا شخص غريب انه يبقى عنده صديقين زيك انت وباسم والأغرب فيه انه يحب ويتجوز واحدة صغيرة زي همس .
سبيدو اتعدل وسند على مكتبه وهو متضايق من اللي بيسمعه بس عرف ان سارة دي مش صاحبة بجد فحب يعرف منها أكتر فسألها: سمعتي ايه عن سبيدو ؟ ويا ترى لما شوفتيه هل هو زي اللي سمعتيه ؟
ابتسمت ان الكلام واخد المجرى اللي هي عايزاه فقربت زيه وسندت على المكتب وردت بمكر : سمعت سباقات مجنونة غير شرعية ، سمعت دارك ويب ، سمعت عن شخصية شقية جدا ( بصتله بإعجاب واضح وكملت بمغزى ) شخصية لازم الواحد يتعرف عليها .
ابتسم نص ابتسامة : وما خفتيش من الشخصية دي ؟
ضحكت ضحكة رنانة : أخاف ليه ؟ انت بتعض ؟
ضحك بمكر: بعض بس ؟ أنا بعمل كتير أوي سعادتك
بصتله بغنج : علشان كده قلت لآية بلاش تحتار انت أصلا ما تنفعش معاها هي لايق عليها باسم أكتر .
الكلام وصله لآخره بس فضل محافظ على ابتسامته : سؤال واحد بس معلش
سندت خدها على ايدها : اتفضل
قرب وشه من خلال المكتب وسأل باستفسار : هو باسم اتكلم في حاجة مع آية؟ ( فضوله كان هيفضحه بس حاول يعدل السؤال ) أو أنا نفسي اتكلمت مع آية ؟ ليه افترضتوا اننا في وضع اختيار أصلا من الأول ؟
سارة استغربت السؤال وحاولت تجاوب أو تبرر بس هو كان ملاحظ حيرتها فابتسم ورجع استرخى في قعدته : بالظبط كده انتم بتشوفوا ابتسامة ترسموا وراها حوار طويل ( قام وقف وقال باختصار) للأسف عندي ميعاد مهم جدا مش هينفع أتأخر عليه
وقفت و سألته بفضول : تبع السباقات ؟ ما تاخدني معاك سباق، أو خليني أشارك في سباق أنا مجنونة في السواقة
ابتسم وماحبش يرضي فضولها : ما بدخلش بنات في السباقات بتاعتي ، بعد إذنك علشان مش بحب أتأخر
راقبها وهي بتبعد وهو الغيظ والغضب ماليه تماما .

انتبه من أفكاره على زمارة عربية وراه فبص قدامه كانت الإشارة فتحت فاتحرك وهو متضايق بس آية محتاجة تفوق بجد وتعرف اصحابها كويس وتنتبه من واحدة زي سارة .

عاصفة الهوى حيث تعيش القصص. اكتشف الآن