عاصفة الهوى (١١)

38.6K 2.5K 375
                                    

عاصفة الهوى (١١)
بقلم / الشيماء محمد احمد
#شيمووو
ممنوع تماما نشر الرواية في اي مكان أو موقع ، الرواية حصري لجروبي وممنوع تداولها .
الجماعه اللي بيحذفوا السطرين دول ويروحوا ينشروا الرواية دي اسمها سرقه ملهاش مسمى تاني وياريت اي حد من متابعيني بشوف اي حد ناشرها يكلمني خاص وخلينا نقفل صفح كل حراميه الروايات دول ، الفيس حاليا مش محتاج اكتر من كام بلاغ يقفل الصفحه فطالما مش هيحترموا رغبة الكاتب يبقى نقفلهم صفحتهم اللي بيسرقوا علشانها الروايات .
ورجاء خاص كل اللي يقرأ الحلقة يعملي متابعة ومشاهده اولا لحسابي الشخصي علشان الحلقات تظهر معاكم بسهولة

سيف دخل عند همس وكانت على نفس وضعيتها قاعدة وضامة رجليها الاتنين وشاردة، قرب منها بشوق وترقب لرد فعلها وقعد قصادها ومش عارف ازاي يبدأ كلامه ولا يبرر إهماله ليها ازاي ؟ قرب منها أكتر  وهمس باسمها : همس
سمعته بقلبها بس مقهورة منه فضلت باصة بعيد بجمود ما اتحركتش وما رفعتش عينيها له لانها واثقة تماما ان في اللحظة اللي عينيها هتيجي في عينيه هترمي نفسها في حضنه .
سيف مد ايده مسك ايديها يفكهم من بعض ويحاول يمسكها بس بعدت ايده بحدة وفضلت مكانها ، قرب أكتر وقال بحزن: طيب بصيلي واسمعيني
همس : ……..
أخد نفس طويل زفره مرة واحدة وبرر موقفه: امبارح بجد كان يوم صعب وطويل وأحداثه كتيرة أوي ومعرفش هتصدقيني ولا لا بس روحت البيت وأول حاجة عملتها ناديت عليكي لاني نسيت تماما انك هنا .
كشرت للحظة بس هو شافها وعرف انه بوظ الدنيا أكتر ازاي ينسى مكانها ؟
مسك ايدها المرة دي غصب عنها وقال بإصرار: بصيلي هنا علشان أعرف أتكلم معاكي
زقت ايده بعنف: وأنا مش عايزة أتكلم معاك ولا عايزة أسمع مبررات خليني أفترض ان في مصيبة كبيرة حصلت وأحط مبررات لنفسي تقنعني بدل ما تقولي انت انك نسيتني
شد ايدها فحاولت تبعدها عن ايده بس مسكها جامد وثبت ايدها في ايده ووضح بصدق : أنا ماقلتش نسيتك ، قلت نسيت انك هنا واه في مصايب كتيرة حصلت مش مصيبة واحدة ، مع تعبي وإرهاقي وعدم نومي فروحت وكنت جاي آخدك بس للأسف قلت أنام ساعتين وآجيلك آخدك نتعشى أنا وانتِ برا ونسهر سهرة حلوة لكن اتصدمت لما صحيت ولقيت ان النهار طلع ، صدقيني بجد ماعرفتش أعمل ايه ؟ فضلت متجمد مكاني مش عارف أفكر أصلا ومش عارف ازاي نمت كل ده ؟ - ثبت نظراته على عينيها وكمل برجاء - حقك عليا اني نمت بجد لكن كنت تعبان ينفع تقدري تعبي ؟
النبرة اللي نطق بها آخر جملة خلتها بصتله باستنكار : اوعى تتكلم وكأني مش مقدرة تعبك وشغلك - دموعها لمعت في عينيها وكملت بحزن- أنا مقدرة شغلك من أول يوم عرفتك فيه واتعذبت كتير بسبب شغلك ده فاوعى تتكلم بالطريقة دي وتحسسني اني مفترية أو مش مقدرة تعب جوزي وبطلب منه طلبات فوق طاقته .
استغرب تفكيرها فبرر: أنا ماقلتش كده أنا كل اللي بقوله معلش نمت حقك عليا
زعقت بقهر : انت مش بتقول كده انت بتطلب مني أقدر تعبك وده اللي رافضاه لاني قدرت كتير وفوق طاقتي أنا قدرت ارتباطك بواحدة غيري علشان شركتك فما تيجيش عليا .
ضغط على ايدها ورد بحزن: طيب آجي على مين لو مش هاجي عليكي انتِ ؟ حبيبتي أنا عارف اني أهملتك امبارح بس والله والله غصب عني يا همس وانتِ من جواكي عارفة و واثقة اني لا يمكن أبعد عنك إلا لو غصب عني ، اه قراري غلط اني أنام الأول بس بجد فكرت آخدك ونسهر وماكنتش هقدر أعمل ده إلا لو نمت شوية لكن ما تخيلتش أبدا اني أكمل نوم للصبح ، وكمان طلبت من سلوى تصحيني بعد ساعتين وأكدت عليها وبتقول انها صحتني بس ماقدرتش أقوم .
همس همهمت بضحكة متهكمة لانها واثقة تماما ان سلوى ما صحتهوش أو ممكن تكون نادت عليه مرة واحدة وسابته نايم علشان ما يجيش عندها بس يا ترى هل قالتله على خلافهم مع بعض ؟ طيب هل هو موافقها ؟ هل هيطلب منها تتعلم الاتيكيت ويعملها نسخة من والدته ؟
سيف مراقب حركات وشها وتهكمها وعرف ان همس مش هتسامح بسهولة ومش هتتقبل اللي حصل .
مسك وشها خلاها تواجهه وقال باعتذار: مش عارف أعمل ايه بس كل اللي في ايدي اني أقولك حقك عليا أنا آسف بجد اني سيبتك تباتي بعيد عن حضني الليلة اللي فاتت .
دموعها اللي بتلمع مجنناه و الوجع اللي جوا قلبها هي من بعدها عنه مجننها ، اتمنت لو تحضنه ، بينها وبينه سنتيمترات بس ليه مش قادرة تتخطاهم ؟ 
حرك ايده على خدها وعينيه متعلقين بعينيها بتوسل : همس سامحيني بجد .
دموعها نزلت وردت ببحة: مش عارفة أسامحك ، عايزة أسامحك بس مش عارفة ازاي ؟
مسح دموعها بايديه ومسك وشها وردد بعشق: حقك على قلبي يا كل قلبي .
مسح آثار دموعها وقرب منها أكتر باس عينيها الاتنين وهمس بحنان : ما تتخيليش دموعك دي غالية عليا قد ايه وبتعمل فيا ايه ؟
همست بعتاب : ازاي قدرت النهار كله ما تكلمنيش ولو حتى مرة تطمن عليا اني وصلت هنا ؟
شرحلها باختصار يومه وهي بتسمعه باهتمام، بعدها أخد نفس طويل وكمل: بس يا ستي و خرجت لبست هدومي وقلت آخدك أعشيكي وأسهرك سهرة حلوة أعوضك بها عن اليوم الطويل ده ، بعد ما خرجت على الأوضة لاحظت ان الدنيا نور فروحت للستاير شدتها ولكي ان تتخيلي صدمتي وأنا شايف الشمس طالعة، أنا حرفيا تنحت كام دقيقة مش عارف حتى أفكر هتعملي فيا ايه ؟
غصب عنها ضحكت على أسلوبه وتخيلها لشكله وهو ضحك معاها وقال: يعني انتِ تصدقي اني أنام أكتر من ١٢ ساعة ؟ من يوم ما عرفتيني للنهارده عمري عملتها ؟
هزت راسها بنفي فكمل باعتذار : فبجد حقك عليا بس مش عارف ازاي نمت كل ده أصلا ، ها سامحتيني ؟
بصت لعينيه كتير وحست انه واحشها أوي ، زي ما يكون بعيد عنها من سنة مش يوم واحد ، صبره وصل لآخره فقال بعتاب: همس بجد واحشاني
ردت ببرود تستفزه: أيوة يعني أعمل ايه ؟
شدها عليه بغيظ: يعني عايز آخدك في حضني ، من امبارح عايز آخدك في حضني
قالت بلامبالاة : لو جيت امبارح كنت أخدتك في حضني انما النهارده مالكش أحضان
بصلها بذهول : ماليش ايه يا حلوة أخواتها ؟ ده أنا أخطفك قال ماليش قال
جه يقرب منها بس زقته وقامت بعيد عنه ، وقفت الناحية التانية من السرير وقالت بتحدي: مالكش يا سيف
وقف وقرب منها بس طلعت على السرير و وقفت في النص علشان ما يطولهاش من الناحية دي أو دي و هو وقف على راس السرير وقال بصبر: وبعدين ؟ تعالي هنا
هزت راسها برفض : روح لشركتك ومصنعك وشغلك وأنا هقعدلي يومين عند أخويا ومع أبويا وأمي .
كان هيزعق فيها بس اتكلم بهدوء وهو ماددلها ايده وسايرها: تعالي يا همس الله لا يسيئك يا حبيبتي ، استهدي بالله وتعالي
بصتله وافتكرت أمه وخلافهم وافتكرت زعلها كله ومشيها من البيت بعد ما أمه شبه طردتها فازاي دلوقتي بيقولها تروحله وتروح فين ؟ هو ليه متجاهل اللي حصل ولا هو ماعرفش أصلا باللي حصل ؟
لاحظ تفكيرها ونظراتها دي فقال بشك : لما بتتنحي كده بعرف انك افتكرتي مصيبة هتنزل فوق دماغي ، بتفكري في ايه ؟ فكري بصوت عالي يا همستي
بصتله كتير قبل ما تنزل من على السرير وتقف قصاده بترقب : عايزني أفكر بصوت عالي يا سيف ؟ حاضر ، بفكر حاليا أقولك اني هقعد السنة دي هنا مع أخويا لحد ما أخلص امتحانات آخر السنة ده اللي بفكر فيه .
فضل باصصلها لفترة مش عارف هو سمع صح ولا اتهيأله انها قالتله انها هتبعد عنه السنة كلها ؟
استنته يتكلم بس كان باصصلها بذهول ، جت تبعد بس مسك دراعها شدها عليه قربها منه و تلاشت المسافة بينهم، وشوشهم قصاد بعض أنفاسهم اختلطت ، سألها باستنكار: انتِ فاهمة بتقولي ايه ولا ده أي كلام والسلام ؟ انتِ مستوعبة معنى كلامك ؟
قربه ملخبطها وأنفاسه مجنناها وريحته بتخليها عايزة تقرب تدخل لحضنه أكتر ، مالقتش صوتها فهزت راسها بتأكيد وما نطقتش ، استنكر ردها فضغط على دراعها جامد وعاتبها: همس أنا هتجنن من ليلة واحدة نمتيها بعيدة عني متخيلة سنة كاملة ؟ بتهرجي ولا بتعاقبيني ولا بتعملي ايه بالظبط ؟ انتِ مستعدة تفضلي بعيدة عني يوم واحد بس تاني؟ مش سنة كاملة ؟انتِ ازاي أصلا قادرة تقفي قصادي كده بالبرود ده ؟ ولا أنا ليه هتجنن لو ما أخدتكيش في حضني ؟
جت تبعد بس شدها، حطت ايديها الاتنين على صدره تمنعه بس ضمها كلها ولف ايديه حواليها وهمس بشغف : وحشتيني يا مجنونة ، وحشتيني يا مجنونتي الصغيرة ، ازاي قدرتي تفكري مجرد تفكير تبعدي عني ؟
غمضت عينيها بلهفة وبالرغم من انها عايزة تبعد وتفضل زعلانة بس دفنت وشها في صدره ، بعدها للحظة وشد ايديها من على صدره حطهم حوالين رقبته وضمها تاني بشوق : وحشتيني وحشتيني وحشتيني .
أخد نفس طويل من ريحتها وضمها أكتر و عايز يدخلها جواه كلها على بعضها ، كمل بحب: من اللحظة اللي فتحت فيها عينيا وأنا عايز أضمك بالشكل ده .
بعدها عنه ومسك وشها بايديه الاتنين وقال بتنبيه: اتفقنا نتخانق نزعل نتصالح بس حضني وحضنك مفتوح ولا نسيتي ؟ مفيش حد يقفل حضنه في وش التاني نسيتي يا همس ؟
عاتبته : كنت عايزة حضنك امبارح ومالقيتهوش .
ضمها تاني لقلبه : طيب أنا انشغلت انتِ ليه ماكلمتينيش ؟ ازاي ماكلمتينيش ؟
دفنت وشها في رقبته : مش عايزة أفتكر امبارح باللي فيه وياريت لو يتحذف من ذاكرتي كله على بعضه .
جه يتكلم بس الباب خبط وفاتن قالت : الفطار جاهز يلا يا سيف انت وهمس .
خبطت تاني وهمس قالتلها تدخل ففتحت الباب بهدوء كانوا بعدوا ووقفوا قصاد بعض، بصولها فكررت : يلا افطروا
همس هتبعد بس سيف ضغط على ايدها و قال : خمسة وجايين
فاتن حست انهم ماخلصوش كلامهم فقفلت الباب وسابتهم براحتهم ، سيف بص لهمس : أوعدك ان امبارح مش هيتكرر تاني ومهما أكون مشغول مش هنشغل عنك اتفقنا ؟
هزت راسها بموافقة وهو فضل باصصلها ، سألها باهتمام: لسه زعلانة مني ؟
بصت لعينيه بدون ما تتكلم فشاف انها زعلانة منه و جدا ، قرب من شفايفها اللي اشتاقلهم من قبل سفرهم لهالة وهي كانت بعيدة عنه .
بعد عنها أخيرا ، كانت مغمضة عينيها فابتسم ومشى ايده على خدها بخفة ففتحت عينيها وبصتله فهمسلها برفق : أصالحك ازاي قوليلي ، اؤمري وأنا هنفذ ، همس احنا من يوم فرحنا وانتِ في حضني ومش شبعان منك فما بالك بقالك كام يوم بعيدة عني ومحروم منك ؟ متخيلة النار والشوق اللي جوايا ليكي وصل لايه ؟ أنا هموت عليكي وعلى كل ما فيكي ، يلا نمشي من هنا علشان خاطري .
هنا همس فاقت من حالة الهيام اللي كانت فيها من لمساته وكلماته فبعدت ايده عن خدها وقالت بجدية : سيف أنا مش هرجع معاك البيت تاني .
اتنهد وسكت لانه ماكانش عايز يتكلم في ده دلوقتي ، همس استنته يعلق أو يتكلم بس فضل ساكت و ماعرفتش تفسر سكوته ده معناه ايه ؟
فكررت بتأكيد : سيف أنا بتكلم بجد مش هرجع معاك البيت تاني .
بص لساعته وبصلها : همس احنا ورانا
قاطعته بقوة وهي بتبعد : أنا مش هروح معاك يا سيف فما تغيرش الموضوع أو تتجاهل كلامي.
مسك دراعها ووضح : حبيبتي أنا مش بتجاهل كلامك ولا بغير المواضيع كل الحكاية ان ورانا محاكمة ماجدة ولازم نكون موجودين فيها أنا وانتِ وخصوصا انتِ لان انتِ اللي حاولت تقتلك .
هزت دماغها بموافقة وقالت بتصميم: ماشي هروح معاك المحاكمة بس مش هروح البيت علشان بس الأمور تكون واضحة قصادك ، مش هرجع البيت ده تاني يا سيف .
رد بجدية : أنا عايز أوضحلك نقطة مهمة يا همس محدش في الدنيا دي كلها يقدر يجبرك على حاجة انتِ مش عايزاها .
مافهمتش قصده فسألته: قصدك ايه ؟ هتسيبني هنا ؟
سألته وهي خايفة من الإجابة
سيف نفى باستنكار : بقولك وحشتيني وهموت عليكي تقولي هسيبك هنا ؟ لا طبعا مش هسيبك بعيدة عني انتِ اتجننتي ولا ايه ؟ مكانك في حضني وبس
الإجابة ريحتها بس في نفس الوقت مش هتقدر ترجع معاه فقالت بترقب : بس أنا مش هرجع البيت ده ، مامتك
قاطعها بهدوء: مامتي ليها أفكارها ومعتقداتها وقناعاتها فحاولي تعذريها و
بعدت عنه باستنكار لان معنى كلامه انه عارف ودلوقتي بيطلب منها ايه ؟ تسامح وتتنازل عن حقها وترجع معاه ولا بيطلب ايه بالضبط ؟
لاحظ نظراتها واستنكارها لكلامه فماكملش كلامه وسألها : مالك ؟ بصالي كده ليه ؟
ردت بعصبية : مامتك أهانتني وطردتني من بيتها وانت بتقولي أعذرها ؟ سوري يا سيف أنا مش هرجع معاك البيت ده .
رد بعصبية مماثلة : امتى قلتلك ارجعي معايا البيت ده ؟
بصتله بعدم فهم فوضحلها : أمي غلطت في حقك وتصرفها كله غلط في غلط ومش من حقها تتدخل في حياتك أو شخصيتك أنا كل اللي طلبته منك انك تحاولي تعذريها وتفهمي طريقة تفكيرها لكن أبدا ما طلبتش منك تتقبلي إهانتها أو تتقبلي طلباتها - مسك ايديها الاتنين وكمل بصدق - همس أنا بحبك زي ما انتِ كده ، بجنانك وشقاوتك وبراءتك ، بحب كل ما فيكي فأكيد مش أول ما أتجوزك هغير شخصيتك وأحولك لنسخة تانية من حد تاني .
سكت شوية علشان هي تستوعب معنى كلامه بعدها كمل : أمي غلطت لما اتصرفت من دماغها بدون حتى ما تعرفني هي هتعمل ايه وغلطت انها حطتك قدام الأمر الواقع وجابت أمينة وكلمتك كمان قدامها وغلطت أكتر لما قالتلك انك يا تسمعي كلامها أو مالكيش مكان في البيت وده غلط أنا نفسي لا يمكن أقبله في حق مراتي ، مش مراتي اللي حد يلوي دراعها أو يجبرها على تصرف هي مش عايزاه ، بس بما ان الحد ده هي أمي فآسف مش هقدر  أهاجمها بس أقدر أوعدك ان الموقف ده لا يمكن يتكرر تاني لاني مش ههاجمها اه بس برضه مش هعديه، مسك دقنها بايده وكمل بابتسامة: اتفقنا يا قلبي ؟
هزت دماغها بموافقة ، قرب من وشها ولغى المسافة بينهم وكمل بثقة : مش أنا اللي أقبل ان حد يزعلك أو يهينك وكان المفروض لما ده حصل كنتي هربتي لحضني وجيتي عندي أنا مش عند أخوكي هنا ، كنت هلاقي ساعتها وقت ليكي وكنا وفرنا ليلة قضيناها بعاد عن بعض ، اوعديني بعد كده تهربي لحضني مش لحد تاني ولو أنا ما اتصرفتش وما حليتش الموضوع ابقي يا ستي اهربي لأخوكي بس خليني أنا أول حد تهربي لعنده .
الباب خبط بس المرة دي كان خاطر : يا سيف يا ابني يلا علشان نفطر ولا مش ناويين تفطروا ؟
سيف بعد عنها على مضض وفتح الباب لحماه اللي كرر سؤاله : هتفطروا ولا ايه ؟
سيف بص لهمس مستني منها إجابة فقربت منهم : هنفطر يا بابا ، يلا يا سيف
خرجوا مع بعض وانضموا للباقيين يفطروا في جو شبه صامت قطعته فاتن بسؤالها : تحبوا تتغدوا ايه النهارده ؟
محدش رد فسألت تاني : سيف ، همس
سيف رفع دماغه بصلها وبص لمراته : احنا هنفطر ونمشي يا ست الكل اسألي اللي هيكونوا موجودين
خاطر : طيب اتغدوا معانا فيها ايه يعني ؟
ابتسمله بمجاملة : مافيهاش طبعا يا عمي بس أنا هاخد همس ونمشي و ورانا النهارده محاكمة ماجدة ولازم هي تكون موجودة ، خلوها وقت تاني إن شاء الله .
نادر سأله باهتمام : شذى هتكون موجودة ؟ ولا هي أراضيها فين دلوقتي ؟ وليه محدش شايفها ؟
وضحله بهدوء : شذى انتهت ودخلت جحرها ومش هتطلع منه ، هي كانت عايزة تهرب برا مصر بس اتمنعت لانها متهمة ولازم تستنى القضية وصدور الحكم علشان تقدر تسافر.
فاتن بفضول : واللي اسمها ماجدة دي مش هتقول الحقيقة ؟
رد بتأكيد: هتقول بإذن الله ما تقلقيش حضرتك .
خاطر باهتمام : طيب نيجي معاكم يا ابني .
بصله بامتنان : متشكر يا عمي بس مفيش داعي بجد تعب عليكم ، هنروح أنا وهمس وبعدها هنروح بيتنا بإذن الله ، لو تواجدكم مهم كنت أكيد هطلب منكم تيجوا .
خلصوا أكل بعدها سيف بص لهمس : يلا بينا يا همس، البسي كده يادوب نلحق .
وقفت وهي محتارة تعمل ايه ؟
بصتله : طيب ينفع تيجي معايا الأول لحظة ؟
استغرب طلبها بس وقف وبص لحماه : بعد إذنك يا عمي
خاطر بسرعة : يا ابني دي مراتك والبيت بيتك اتحرك براحتك
دخل معاها وهي قفلت الباب وراهم وبصتله فابتسم : وحشتيني الحبة دول
قرب يضمها بس وقفته : اتكلم بجد بقى .
اصطنع الجدية على ملامحه وكشر : هتكلم بجد قولي
كشرت زيه بس بجد لانها متضايقة: أولا هينفع أروح بچينز وتيشيرت المحكمة ؟
نفى بهدوء : لا طبعا ما ينفعش لازم لبس فورمال غير كده هتلاقي الصحافة والدنيا مقلوبة قدام المحكمة .
كشرت أكتر : طيب وبعدين ؟ مش هروح البيت حتى لو هروح بالچينز أو ما أروحش خالص بس مش هروح البيت ، انت عمال تقول تعالي معايا ونروح بيتنا وأنا مش فاهمة أصلا بتتكلم عن ايه ؟
ابتسم بتعاطف : حبيبتي انتِ ناسية ان عندنا بيتنا الخاص أنا وانتِ ؟ هاخدك على بيتي أنا يا همس .
كانت بالفعل ناسية تماما شقته اللي اتفقوا يفرشوها فابتسمت بفرحة : بجد هنروحها ؟ بس هي جاهزة ونظيفة ؟
ابتسملها : أيوة جاهزة ونظيفة ومش ناقصها غيرك انتِ تنوريها ، يلا اجهزي بسرعة وأنا هوصلك لهناك وأروح البيت أغير هدومي وأجيبلك هدومك معايا ، اتفقنا ؟
ابتسمت بحب : اتفقنا .
جت تبعد علشان تجهز بس شدها عليه باسها الأول بعدها اضطر يبعد وخرج يستناها وحمد ربنا انه كلم البواب الصبح قبل ما يجي ينظف الشقة بسرعة.

عاصفة الهوى حيث تعيش القصص. اكتشف الآن