عاصفة الهوى (١٠)

38.3K 2.5K 278
                                    

عاصفة الهوى (١٠)
بقلم / الشيماء محمد احمد
#شيموووو
ممنوع تماما نشر الرواية في اي مكان أو موقع ، الرواية حصري لجروبي وممنوع تداولها .
ورجاء خاص كل اللي يقرأ الحلقة يعملي متابعة ومشاهده اولا لحسابي الشخصي علشان الحلقات تظهر معاكم بسهولة

سيف بعد ما قفل مكالمته مع شذى بص لماجدة بثقة: قلتلك انها انتهت هي وأبوها وكل اللي فاضل تدخل القفص وبس ، وانتِ هتخرجي وهخلي المحامي بتاعي يدافع عنك وهنخليكي مثلا عملتي ده تحت التهديد وساعتها هيتخفف عليكي الحكم جدا وبدل ما تلبسي تأبيدة تخرجي بسرعة لجوزك وابنك ، قرري بسرعة لان زي ما انتِ عارفة ماعنديش وقت ، هتقولي الحقيقة ولا نقول مبروك عليكي المؤبد ؟
فضلت بتفكر في صمت فسيف وقف وقال بحزم : يبقى المؤبد
يادوب اتحرك خطوة لقاها وقفت بسرعة باستسلام: هقول الحقيقة بس ابني وجوزي أسمع صوتهم ، أرجوك خليني أكلمهم .
سيف طلع موبايله اتصل بسبيدو : هاته خليه يكلم مراته
ناولها الموبايل و كلمت جوزها اللي رد عليها وزعق فيها بتأتيب : قلتلك بلاش تدخلينا وسط الناس دي قلتي هنعيش ونقب ، اديكي اتحبستي وأنا هنا هياخدوا ابننا مني لو انتِ ما اتكلمتيش وقلتي الحقيقة ، بكرا في المحكمة تقولي ان شذى اللي هددتك انتِ فاهمة ؟
بكت بندم: أنا آسفة يا ماهر آسفة
زعق فيها بغيظ: مابقاش ينفع الأسف ، نفذي طلباتهم خليني أخرج بابني من هنا .
سيف أخد منها الموبايل بعد ما خلصت مكالمتها و لبس نظارته وقال بجدية : الأستاذ إمام المحامي هيجيلك ويظبط معاكي الدنيا وزي ما قلتلك معايا مش هتخسري .
سابها وخرج وهي قعدت مكانها تبكي ، سيف برا راح لإمام المحامي : ادخلها وظبط معاها الدنيا
إمام بتأكيد : تمام بس انت متأكد انك عايزني أترافع عنها وأخفف عنها العقوبة ؟ هي برضه شاركت في اللي حصل ؟
سيف اتنهد قبل ما يرد: هي مجبرة وشذى اللي تهمني دي ما تفرقش معايا ، أنا ماشي لو في حاجة كلمني .

سيف خرج من القسم ركب عربيته ، قعد شوية حاسس بإرهاق و بيتمني لو يقدر يروح ينام شوية بعد تعب ليلة امبارح وعدم نومه ، مسك موبايله يكلم همس يطمئن عليها بس موبايله رن ، كشر لأن ده حد من المصنع بيكلمه ، فكر يتجاهل المكالمة بس محدش هيكلمه إلا لو في حاجة ضرورية ، رد بتعب : أيوة
سمع صوت عالي ودربكة وكأن في حد بيتخانق ، وحد بيكلمه : الحق يا باشمهندس سيف العمال بيتخانقوا وهيموتوا بعض ومش عارفين نفصلهم ، ياريت تتصرف بسرعة .
سيف زعق علشان اللي بيكلمه يسمعه : فين الأمن طيب ؟
جاوبه بتبرير: موجود بس مش عارف يعمل حاجة انت عارف عدد العمال قد ايه ؟
سيف بعجالة : طيب أنا جاي حالًا
كلم مريم في الشركة وقالها تبعتله كل رجال الأمن اللي في الشركة على المصنع علشان يسيطر على الوضع بسرعة .
اتحرك على المصنع يشوف ليه بيتخانقوا و ايه اللي حصل ؟

همس في بيت أخوها مستنية سيف يتصل بها ، وبتفكر هل معقول هي مش في باله كده النهار كله ؟
فكرت تتصل به بس تراجعت؛ ليه هي هتتجنن عليه وهو مش فارق معاه ؟ 
انتبهت على فاتن داخلة عند نادر اللي انسحب يريح شوية
فاتن دخلت لابنها وقالت بضيق: قولي بقى سيادتك يعني ايه قررت تتجوز ملك ؟
نادر اتعدل وقعد وبصلها بهدوء : يعني قررت أتجوزها ، هكلم أبوها وأحدد ميعاد أروحله أطلب ايديها وبعدها نحدد ميعاد للفرح وبعدها نتجوز ، ايه اللي حضرتك بتسألي عنه أو مش فاهماه ؟
بصتله بتهكم : على أساس ايه بقى كل ده ؟ إذا كان احنا مش موافقين ؟ لا أنا ولا أبوك ؟
نادر اتردد كتير قبل يتكلم بس خلاص فاض به ، وقف وبصلها بحسم: ماما أنا بحبك انتِ وبابا جدا ويعلم ربنا اني مش بحب أتعامل في حاجة بدون موافقتكم بس دي حياتي زي ما سبق وقلت وأنا اللي هعيشها فبالتالي هعمل اللي يريحني ويسعدني طالما انتم مش هاممكم سعادتي أنا ههتم بنفسي .
فاتن بصتله بصدمة ورافضة تصدق كلامه حركت راسها برفض : يعني ايه ؟ هتتجوزها غصب عننا وبعدين احنا أكتر ناس بتحبك في الدنيا دي كلها وعارفين مصلحتك كويس
اتنهد بإرهاق : ماما أنا ماعنديش شك أبدا في حبكم ليا لكن موضوع المصلحة ده كل واحد بيكون له تفكيره وحياته وله قراراته فلو سمحتي سيبيني آخد قراري وأشكل حياتي زي ما أنا عايز .

عاصفة الهوى حيث تعيش القصص. اكتشف الآن