عاصفة الهوى (٣٠)

18.2K 2.2K 244
                                    

عاصفة الهوى (٣٠)

بقلم / الشيماء محمد أحمد
#شيموووو

هالة فضلت مكانها مش قادرة تستوعب اتهام صاحبتها بالشكل ده بدون حتى ما تديها فرصة للدفاع عن نفسها ، فكرت تتصل بها تاني بس تراجعت ، هتقولها ايه ؟
اتصلت بمروان اللي أول ما سمع صوتها قال: يااا قد ايه كنت محتاج أسمع صوتك ما تتخيليش أنا مضغوط ازاي وسيف مش موجود ، المهم عاملة ايه من غير انتيمتك ؟ سيف خرج من المستشفى عرفتي ؟
ردت بفتور : بجد ؟ لا ماعرفتش .
استغرب فتورها : هي همس ماكلمتكيش ؟ معقول بتخطي خطوة من غير ما تقولك ؟
هنا انفجرت فيه وكأنها كانت مستنياه يتكلم عنها : حضرتها معرفش مالها بتكلمني تتهمني اني بطلع أسرار بيتها في الكلية ، يعني نسيت اني صاحبتها من سنين ونسيت كل اللي عملته معاها و وقفتي جنبها لحد ما اتجوزت حبيبها ودلوقتي تقولي حياتي الخاصة خط أحمر ؟ أنا تقولي الجملة دي ؟ أنا أكتر واحدة حفظت سرها و أكتر واحدة وقفت جنبها تقولي كده ؟ نسيت لما كانت بتبكي على كتفي ليل نهار لما سيف بعد عنها ، نسيت كل حاجة وبتقولي خصوصياتي خط أحمر ؟ ده ايه الندالة دي؟ أنا لسه من يومين بقولها تفصل حياتها الخاصة عن الجامعة تقوم تتهمني النهارده اني بفشي سرها في الجامعة ؟ ولا التاني صاحبك المبجل يقولها صاحبتك مش أمينة ؟ بعد كل ده مش أمينة ؟
سكتت تاخد نفسها ومروان عنده ذهول تام من كل اللي سمعه ومش مصدق ان همس وهالة يتخانقوا أو همس تتهم هالة باتهام زي ده ، بس برضه هالة مش هتتبلى على همس ، الموضوع فيه سوء تفاهم ولازم يوضح بينهم؛ لأن سيف كمان مش هيتهم حد أبدًا بدون سبب : حبيبتي اهدي ، أنا مش فاهم في ايه بس اللي فهمته انكم اتخانقتوا ، ممكن تقوليلي سبب الخناقة من البداية ايه ؟ وبعدين سيف وهمس لا يمكن
قاطعته بحزن: لا يمكن ايه ؟ سيادتها بتتصل بيا لسه هتكلم لقيتها شايطة فيا وتقولي حياتي الخاصة خط أحمر .
فضلت تحكي وتزعق وتفضي كل الغضب اللي جواها وهو بيسمعها بهدوء وبيحاول يهديها ويمتص غضبها  وقبل ما يقفل حذرته : إياك تروح تتكلم مع سيف ولا معاها هي فاهم ؟
ابتسم : حاضر يا روح قلبي مش هتكلم .

قفل معاها وهو مستغرب ايه اللي حصل بينهم بس وصول بدر عنده شغله لانه أخده يعرفه ايه المطلوب منه وفوجئ بدر بنفسه في غرفة اجتماعات وقدامه ملفات كتيرة جدا ، وقّف مروان قبل ما يخرج: لحظة واحدة بس
مروان بصله : شاور محتاج ايه ؟
بدر بذهول : يعني انتم شركة من أكبر شركات الشرق الأوسط في الكمبيوتر والبرمجة وباب النجار مخلع
مروان بصله بحيرة : قصدك ايه ؟
بدر شاور حواليه : أقصد ايه الملفات دي كلها ؟ ليه كل ده مش على الكمبيوتر ؟ ليه ورق ؟ يعني ازاي شركة كمبيوتر ملفاتها في ورق ؟  مروان ضحك على منظره : ليه ورق ؟ والله دي أوامر المدير اللي هو عديلك .
بدر حرك راسه برفض : لا لا ماأصدقش .
مروان بتأكيد : لا صدق ، بس هريحك ، الورق علشان أمان لا حد بيعرف يهكره ولا حد يعرف ياخد كوبي منه فكل المشاريع الجديدة الضخمة بنشتغل فيها بايدينا يعني سيف مش مدي أمان لأي حد وكلام في سرك في جاسوس في الشركة ومن هنا لحد ما يتعرف هو مين الشغل كله في ملفات والكل بيتفتش وهو داخل وهو خارج.
بدر بتأكيد: فعلا الأمن فتشني وأنا داخل .
مروان ابتسم : عايز أقولك ان حتى أنا بتفتش وأنا داخل (ضحك وكمل ) أعتقد سيف بيخليهم يفتشوه هو كمان .
ضحكوا الاتنين بعدها مروان انسحب وبدر قعد بذهول من كمية الملفات اللي قدامه .

لقد وصلت إلى نهاية الفصول المنشورة.

⏰ آخر تحديث: 17 hours ago ⏰

أضِف هذه القصة لمكتبتك كي يصلك إشعار عن فصولها الجديدة!

عاصفة الهوى حيث تعيش القصص. اكتشف الآن