Ketukan pintu pejabatnya, menyebabkan Syuhada sedar dari lamunannya.
“Eh, Ajim!”, jeritnya bila Ajim menjengokkan sedikit kepalanya ke dalam.
“Excited nampak? Kenapa?”, Ajim sedikit hairan dengan tingkah perilaku kawannya pada hari ini.
Syuhada tergelak. “Jim, nak ikut Syuhada tak?”
“Ikut kemana?”, soal Ajim hairan, setahunya jarang Syuhada mengajaknya kemana-mana sebelum ini.
“Adalah, nak ikut tak?”
“Kena tahu dulu tempatnya, baru decide nak ikut atau tak”
Syuhada menjeling. “Mall”
“Mall? Kita buat apa kat sana?”, hampir terjerit Ajim dibuatnya.
“Temankan Syu membeli-belah, tak nak?”
“Oh, kalau macam tu boleh jugak. Ingatkan...”
“Ingat apa?”
“Dating”
Syuhada tergelak namun cuba dikawal suaranya supaya tak terdengar rakan sepejabatnya. “Ada-ada saja”
“Syu...”, panggil Ajim dari bahagian baju. “Ini sesuai untuk Syu”
“Tak sesuai langsung lah, Jim. Size baju tu kan L, Syu punya XXL”
“Esh, tak lah. Sesuai ni Ajim belikan untuk Syuhada”
“Kalau macam tu, Syu pun nak belikan sesuatu untuk Ajim”
Ajim tersenyum, sungguh gembira rasanya bila dia dan Syuhada shopping di tempat ni. “Nak warna Biru ke Merah?”
“Nak warna hitam lah, itu lebih menawan”
“Wah, Syu pun suka warna Hitam? Jodoh ni”
“Jodoh apa nya?” rungutnya manja “Syu nak belikan satu untuk Fahmi”
“Fahmi?” berkerut dahi Ajim bila Syuhada menyebut nama Fahmi “you mean Rafahmi cousin Syu?”
Syuhada tergelak melihat reaksi Ajim. “Who else?”
“Oh...”, Ajim akhirnya menjawab jelas sekali reaksinya hampa sangkanya bila Syuhada mengajaknya ‘shopping’, dia tak akan mendengar sepatah haram pun mengenai lelaki yang pernah melukai gadis kesayangannya. Sungguh ia benci akan lelaki itu.
“Ajim! Lah, menggelamun rupanya. Ni Ajim rasa Fahmi suka tak baju nI?”, Syuhada menunjukkan baju bergambar kartun Spongebob. “ok tak?”
Ajim tergelak, tidak disangkanya Syuhada memilih baju kartun untuk sepupunya. Ajim cuba berpaling menyembunyikan tawanya yang bersisa.
“Kenapa gelak?”, Syuhada seakan merajuk bila pilihannya digelakkan. “Jahat! Nanti, Syu tak nak jalan sama Ajim lagi dah”, rajuknya lalu disimpannya kembali baju yang akan dihadiahkan buat Rafahmi.
Ajim tersenyum melihat telatah gadis kesayangannya merajuk. Lalu ia mempercepatkan langkahnya seiring dengan Syuhada. Pantas tangannya memaut tangan Syuhada. Ia buat selamba saja bila Syuhada merenungnya dengan seribu persoalan.
Sampai di kereta, Syuhada tidak berkelip memandang Ajim yang memandu keretanya. Dia hairan dengan adegan yang baru terjadi di pusat membeli belah tadi.
“Alahai berlubang muka Ajim ni nanti’’, akhirnya ia bersuara.
“Jim”
“Ya?”
“Ajim suka Syu ke?”
Kereta yang dipandu terhenti secara tiba-tiba. Ajim menoleh ke arah Syuhada.
YOU ARE READING
Sepupu yang Tercinta (Novel)
RomanceCerita ini mengisahkan mengenai seorang wanita, Syuhada yang berbadan gempal, terpaksa tinggal sebumbung dengan sepupu, Rafahmi. Sepupu yang dicintainya. Rafahmi tidak menyukai kedatangan Syuhada ke rumahnya kerna baginya Syuhada adalah orang asing...