Syuhada tersenyum lebar memandang tetamu yang datang bertandang di pagi hari Ahad. Ianya rakan sepejabatnya, Ajim.
“Assalamualaikum, Syu,” sapa Ajim jugak tersenyum lebar. Hatinya berbunga-bunga memandang wajah yang dirinduinya selama ini.
“Walaikumsalam,” jawap Syuhada segera. “Ajim, jemputlah masuk”
DI ruang tamu, lirikan mata yang seakan dari lirikan mata singa-singa hutan, membuatkan Ajim tidak duduk senang. Aku datang pada hari yang salah ke?
“Ajim, dah lama sampai?,” sambut Hajah Ramlah yang baru muncul dari dapur rumah dengan sepinggan cucur pisang.
“Baru, mak cik,” Ajim jugak tidak lupa menghadiahkan senyuman buat perempuan tua merangkap Mak long yang dipanggil kak Long oleh Syuhada. “Ar, Pak cik tak ada kat rumah ya?”
“Ha-ah, main golf lah tu dengan rakan-rakan tua dia tu, tinggal mak cik sorang kat sini,” rajuk Hajah Ramlah.
Rahim dan Rafahmi hanya tersengih, mengiakan je lah kata mak mereka ni.
Syuhada hanya tersenyum, tak berani nak masuk campur perbualan kak long nya dengan rakan sepejabatnya. Setiap kali matanya bertentangan dengan mata Rafahmi, mukanya mula lah memerah.
“Saya datang ni nak pastikan yang Syuhada ini dah sihat maklumlah pohon cuti sampai sebulan takut jugak saya dibuatnya,” jelas Ajim tujuannya datang.
“Kamu tak payah risau lah, Ajim. Syu ni dijaga macam puteri kat rumah ni oleh anak-anak mak cik ni,” bangga Hajah Ramlah. “Ye lah, mereka kan sepupu, tak salah saling melindungi”
Sepupu, fakta yang kurang disenangi oleh Syuhada. Fakta ini lah yang menyebabkan kemungkinannya untuk tidak bersama Rafahmi meningkat.
Rafahmi yang menyedari perubahan rupa Syuhada hanya mampu tersenyum, entah kenapa hatinya pedih setiap kali mendengar kaitan hubungan keluargaannya dengan Syuhada.
Ditambah dengan perkara yang baru ketahuinya semalam, abangnya menyukai sepupu mereka ini, amat menyakitkan hatinya. Dia rasa dia perku bertindak sesuatu, apa saja.
“Syu kata nak lawat pusara ibu dan ayah Syu kan?,” soal Rafahmi, yang nampak sungguh tak masuk dengan topik yang dibincangkan.
Syuhada yang benggang hanya mengangguk lemah, memang dia ingin melawat pusara ayah dan ibundanya tapi tak pernah sekali pun, dia menyuarakan perkara ini pada Rafahmi.
“So bersiap lah,” arah Rafahmi tegas, yang menggundang kehairanan pada wajah Ajim dan juga ibunya. Manakala, Rahim berpura-pura tidak berminat.
“WHAT was that?,” tanya Syuhada yang kini duduk bersebelahan dengan Rafahmi di kereta yang dipandu Rafahmi sendiri.
“Apa yang apa?,” soal Rafahmi kembali.
“Saya terpaksa tinggalkan tetamu saya, Fahmi,” beritahu Syuhada. Ianya lebih kepada mengulang kembali fakta. “Are we really heading to pusara ayah dan mak?”
“Yes,” jawap Rafahmi sepatah. Senyumannya tetap diwajah. Tak tahu kenapa, dia rasa sungguh puas hati melihat kemurungan yang tercetus di wajah Ajim dan Rahim tadi.
“Dan kenapa perlu hanya kita berdua?,” tanya Syuhada tersipu-sipu. Muka Rafahmi mula memerah, “Kan lebih ramai, lebih baik”
“Ar..,” aduh mengapa pulak aku gagap ni. “Kalau kita berdua je, kau tak perlu sembunyikan perasaan nak menangis kau tu”
Syuhada diam, hmm.. Betul jugak. Entah apa-apa lah sangkaan difikirkannya. Tak mungkin lah Rafahmi ada perasaan padanya.
SELESAI membaca doa dan menyirami kubur pusara kedua mempelai, Rafahmi melihat Syuhada yang sedang menggesat air mata.
“Syu, jangan lah sedih sangat, nanti mereka pun sedih,” nasihat Rafahmi dengan lembut. Syuhada hanya mengangguk lemah. Hmm, sedih sangat lah ni. “Now, shall we go to Mall lepas ni?”
Syuhada membuat muka tak faham dia, “Kenapa?”
Rafahmi menoleh ke belakang, “Beli coklat,” jawapan Rafahmi yang membuatkan Syuhada tersenyum mekar. Amboi, sebut coklat senyum lebar-lebar pulak budak ni.
YOU ARE READING
Sepupu yang Tercinta (Novel)
RomanceCerita ini mengisahkan mengenai seorang wanita, Syuhada yang berbadan gempal, terpaksa tinggal sebumbung dengan sepupu, Rafahmi. Sepupu yang dicintainya. Rafahmi tidak menyukai kedatangan Syuhada ke rumahnya kerna baginya Syuhada adalah orang asing...