“Mana kita nak date ni?,” soal Syuhada buat ke sekian kalinya. Baginya selagi Rafahmi tak menjawap selagi itu dia akan terus mendesak.
“Sayang Syuhada, kalau sayang tanya lagi, Fahmi cium sayang,” kecut perut Syuhada mendengar. Allah, jangan lah suaminya ini membuat perbuatan itu sewaktu memandu.
Akibat takut, dia terus mengubah pandangannya ke luar jendela kereta. Perjalanan ini, sekitaran ini, agak dikenalinya. Kenapa? Mata Syuhada terbeliak besar bila kereta Honda model accord milik Rafahmi berhenti tepat pada..
“We are here,” senyum Rafahmi, memandang wajah teruja isterinya.
“Fahmi,” air mata Syuhada sudah mengalir. Betapa dia rindukan tempat ini.
“Sayang,” Rafahmi membetulkan. “Jom masuk,”
Syuhada mengangguk lemah, rumah ini. Rumah ini lah dulunya dimana dia membesar dengan penuh kasih sayang. Kasih sayang dari ibu bapanya, Haji Adlee dan Hajah Iqa.
“Dah lama,” ucap Syuhada apabila kakinya baru memijak ke rumahnya.
“Soon, ini akan jadi rumah kita,” umum Rafahmi lalu mengerling melihat wajah isterinya.
“Huh?,”
“Yes, sayang. You hear me, ini akan jadi rumah kita, untuk anak-anak kita membesar dan cucu-cucu kita dan mungkin cicit,” beritahu Rafahmi tersenyum penuh harapan.
Kekadang Syuhada terasa sedih bila melihat senyuman suaminya yang memang menaruh harapan tinggi padanya. Tapi, dia takut dia tak mampu mencapaikan impian itu. Impian mereka untuk menjadi ibubapa kepada benih yang betul tentu ada.
“Yes, Fahmi,” jawap Syuhada, lalu memandang sekeliling rumahnya. Dahinya berkerut bila melihat cat di rumahnya nampak baru, “Fahmi ada ubah cat rumah ni ke?,”
“Ah, ya, kenapa sayang tak suka?,” soal Rafahmi rasa bimbang.
“Suka, cuma bila Fahmi ada masa untuk semua ni?,”
“That’s it,”
Syuhada menoleh, apa yang-
Tiba-tiba bibir suaminya sudah bertaut dengannya. Ya Allah, tanpa amaran suaminya melakukan. Kejam.
Panas membahang wajah Syuhada dibuatnya.
“Fahmi!,” jerit Syuhada, malu.
“Kan dah beritahu, panggil sayang,” marah Rafahmi.
Syuhada menunduk, “Tapi, Syu, malu,”
Rafahmi memandang wajah isterinya, timbul satu persoalan. Adakah dia terlalu memaksa?
“Fine, sayang beri satu minggu untuk biasakan,” beritahu Rafahmi. Syuhada berkerut dahi, “If not, oh Syuhada, you really don’t want to know,”
Syuhada mengangguk, lebih baik tak cakap. Silap-silap hari nanti, asyik seram sejuk dibuatnya kalau berada di sisi suaminya.
“Now, where were we?,” soal Rafahmi, kembali melihat sekeliling rumah.
“Cat,” jawap Syuhada.
“Ah, sayang upah orang untuk cat rumah ni, I really hope you like the colours,” ucap Rafahmi tersenyum bangga. Rambutnya disasar ke belakang.
Syuhada melihat tangan suaminya, terdapat kesan luka-luka. Mungkin sebab kerja memindahkan barang rumahnya.
Syuhada mendekati suaminya, “Syu suka,”
“Bagus lah,” kata Rafahmi bangga. Tangannya segera mengelilingi tubuh isterinya.
“Mama dan papa tahu?,” soal Syuhada mengeratkan tangan yang mengelilinginya. Dia selesa berkeadaan macam tu.
YOU ARE READING
Sepupu yang Tercinta (Novel)
RomantizmCerita ini mengisahkan mengenai seorang wanita, Syuhada yang berbadan gempal, terpaksa tinggal sebumbung dengan sepupu, Rafahmi. Sepupu yang dicintainya. Rafahmi tidak menyukai kedatangan Syuhada ke rumahnya kerna baginya Syuhada adalah orang asing...