Femten - skolens dronning

5.3K 206 70
                                    


"Det er noe vi må si dere" sier mamma plutselig og smiler litt. Vi sitter ved kjøkkenbordet og spiser middag. Endelig. Man kunne sikkert hørt magen min rumle på flere mils avstand.

Jeg retter oppmerksomheten min mot mamma og venter på at hun skal fortsette å snakke.

"Pappa reiser jo igjen på tirsdag, og det vet dere jo" begynner hun. Den lave kveldssola lyser opp ansiktet hennes så jeg ser de markerte kinnbena ekstra godt.

Jeg kjenner at hjertet mitt synker litt i brystet når hun nevner det. Selv om jeg visste det, ber jeg til alle gudene jeg kan navnet på om at han blir lenger.

"Da drar han til Købehavn, og jeg har tenkt på om jeg kanskje skal reise etter ham neste helg" sier mamma med et spent glis.

Jeg stopper å tygge, og stirrer opp på henne. Mener hun det? Hun har sjeldent gjort dette før, bare noen få ganger. Hun mener det er styrete og dyrt.

"Vi har vår 20. brullupsdag, så vi tenkte det ville vært litt koselig" sier mamma og smiler drømmende mot pappa.

"Hvor lenge?" Spør jeg og kan ikke la være å smile av mamma. Hun er alltid så positiv og ser på alt som om det er en 'ny mulighet til å gjøre livet til et paradis'.

"Jeg vet ikke, rundt tre dager kanskje? Jeg regner liksom med å være der helgen, også komme meg tilbake på jobb" sier hun.

Jeg kan se på henne at dette er noe hun virkelig har lyst til, og jeg vil ikke ødelegge. Jeg kan godt være her en helg alene jeg. Men jeg er litt usikker på Daniel. Han finner alltid på noe han egentlig ikke får lov til når vi er alene.

"Men skal ingen passe-"

"Det høres ut som en super ide" utbryter Daniel og sparker meg lett i foten under bordet for å få meg til å være stille.

Jeg skuler på han, før jeg retter blikket mitt mot mamma igjen.

"Neste helg?" Spør Daniel, for å forsikre seg, og mamma nikker entusiastisk.

"Er det noe dere kunne gått med på? Dere kan få lov til å være her alene fordi dere er så store nå, og jeg stoler på dere" sier mamma og lar blikket gli mellom oss.

"Jada, ikke noe tull" forsikrer Daniel med et veldig overbevisende smil. "Hvor mye skade rekker vi å gjøre på en helg liksom?" Fleiper han.

Men jeg ser på han at han er ivrig, og han planlegger sikkert noe.

"Flott!" Hviner mamma. "Jeg visste jeg kunne regne med dere" hun snur seg mot pappa og kysser han på kinnet.

"Dette blir så fiiint!" Sier hun og jeg kan se på henne at hun er skikkelig glad.

"Men det er jo ikke før neste helg, så det er ikke noe hast" sier mamma like etterpå.

Men kjenner jeg henne rett, klør hun allerede etter å begynne å pakke.

~•~•~

Mandag.

Den værste dagen i uka.

Jeg sukker og drar meg opp av senga med et irritert stønn.

Jeg plukker ned noen klær fra skapet mitt og tasser ut på badet. Jeg kler av meg og tripper inn i dusjen.

Jeg har alltid likt å starte dagen med en dusj. Det får meg til å føle meg mer våken, og jeg blir varm og føler meg ren.

Jeg lar det varme vannet rennet over hele kroppen min, og gir håret en kjapp vask, før jeg trer ut og fester et håndkle rundt kroppen.

Før ville jeg alltid bli popstjerne, men nå har jeg innsett at jeg ikke har sangskills eller utseende, så det kan bli litt problematisk.

Hard loveDonde viven las historias. Descúbrelo ahora