Het is vroeg in de ochtend en iedereen zit te ontbijten. Plotseling slaat Hermelien een kreet. Ik sta op en loop naar de leerlingentafel van Griffoendor, waar Hermelien met grote ogen naar de ochtendprofeet kijkt. 'Hermelien, wat is er?' Vraag ik. Ze wijst op de voorkant waar een aantal foto's van mensen op staan. Onder de foto's staan namen, onder de eerste staat Antonin Dolochov, de tweede Augustus Ravenwoud en de derde Bellatrix van Detta. Vooral Bellatrix van Detta trekt me aan, want er staat onder: veroordeeld wegens het martelen en permanent invalide maken van Frank en Lies Lubbermans. Ik kijk stiekem naar Marcel, die triest naar zijn bord zit te kijken. Ik wil het liefst naar hem toe lopen en troosten, maar Harry stoot me aan en wijst op de kop boven de foto's. Massale ontsnapping uit Azakaban. Ministerie vreest dat Zwarts "verzamelpunt" is voor oude dooddoeners. 'Wat!!! Bedoelen ze soms sluipvoet!!!' Zegt Harry. 'Stil Harry! Je weet niet wie er mee luistert!' Zegt Hermelien. Onwillekeurig schieten mijn ogen naar Malfidus, die aan het praten is met Patty Park. Gelukkig, hij heeft niets gehoord. 'Wat staat er nog meer?' Vraag ik. Hermelien legt de krant neer, zodat we het allemaal kunnen lezen. Het ministerie van toverkunst maakte gisteravond laat bekend dat er een massale ontsnapping in Azakaban heeft plaatsgevonden. Cornelis Droebel, de minister van toverkunst, sprak op zijn werkkamer met verslaggevers en bevestigde dat tien streng bewaakte gevangenen vroeg in de avond zijn ontsnapt en dat hij de dreuzelpremier op de hoogte heeft gebracht van het gevaar dat deze personen vormen. 'Helaas bevinden we ons in dezelfde situatie als twee jaar geleden, toen de moordenaar Sirius Zwarts ontsnapte,' verklaarde Droebel. 'We vermoeden tevens dat de twee uitbraken verband met elkaar hebben. Een ontsnapping van deze omvang wijst op hulp van buitenaf, en we moeten niet vergeten dat Zwarts, die als allereerste uit Azakaban ontsnapte, in de ideale positie verkeert om andere te helpen zijn voorbeeld te volgen. Het lijkt ons waarschijnlijk dat deze personen, onder wie Bellatrix van Detta, een nicht van Zwarts, zich rond Zwarts hebben verzameld en hem als hun leider beschouwen. We doen al het mogelijke om de misdadigers aan te houden en vragen de tovergemeenschap om alert en voorzichtig te zijn. Deze personen mogen onder geen beding benaderd worden.' 'Dus hij schuift de schuld af op Sirius?' Snauwt Harry. 'Tja, hij kan moeilijk zeggen dat de bewakers zich hebben aangesloten aan de duistere zijde' verklaar ik. Ik kijk om me heen. Iedereen zit rustig te eten en te praten, terwijl er buiten de muren iets vreselijks afspeelt...
De lessen zijn weer begonnen, maar het valt me op dat Omber nu bij elke les Verzorging van Fabeldieren (en volgens Harry en Ron ook bij waarzeggerij) aanwezig is. Het is de vraag wie er eerder weg wordt gestuurd, Hagrid of Zwamdrift. Hagrid is gelukkig weer terug, hoewel hij er wel ernstig verwond uitzag en geen woord wil loslaten over waar hij geweest is. Intussen leert professor Sneep aan Harry nog steeds occulementie. Soms ben ik er wel eens bij, maar hij gaat er niet echt op vooruit. Ook de lessen van de SVP zijn weer begonnen. Marcel is er echt op vooruit gegaan. Zijn spreuken gaan steeds beter en hij is veel geconcentreerder dan eerst. Harry heeft straks een date met Cho, ze vertelde me het heel enthousiast. Ik ben benieuwd hoe het gaat, al heb ik het gevoel dat er iets mis is...
JE LEEST
friend of harry potter en de orde van de feniks
FanfictionSara Ravenklauw, 15 jaar oud, volbloed en afstammeling van Rowena Ravenklauw, is een goede vriendin van Harry potter. dit jaar op zweinstein wordt anders, niet alleen omdat ze moeten beslissen welk werk ze later willen gaan doen, maar ook doordat h...