Ravenklauw tegen Griffoendor

181 20 0
                                    

Ik wrijf pijnlijk over de boven kant van mijn hand. De wonden van de straf die ik van Omber heb gekregen zijn nog duidelijk zichtbaar. Ik zal Madam Plijster moeten gaan om een middeltje voor de pijn te halen. 'Madam Plijster, heeft u misschien iets om de pijn op mijn hand te verzachten?' 'O, het spijt me juffrouw Ravenklauw. Ik krijg hier zoveel leerlingen die dezelfde pijn hebben, dat het snel opraakt. Maar ik was net van plan om langs professor Sneep te gaan, misschien heeft hij nog ergens wonderolie staan. Zou jij dat even voor mij willen doen? Dan kan ik intussen verder met de andere gewonden.' Ik knik. 'Natuurlijk.' Ik loop naar de kerkers en klop op de deur van het kantoor van professor Sneep. Hij opent deur en kijkt me vragend aan. 'Ja?' 'Sorry dat ik u stoor professor, maar ik ben gestuurd door Madam Plijster, om te vragen of u nog een flesje wonderolie heeft. Het is voor de gewonden.' Hij denkt diep na. 'Ik denk het wel, wacht even.' Hij loopt terug naar binnen en ik hoor allemaal flessen die tegen elkaar botsen. Uiteindelijk komt hij weer naar buiten met een flesje wonderolie in zijn hand. 'Alsjeblieft, je hebt geluk, want het is mijn laatste.' Dan glijdt zijn oog richting mijn hand. 'Zo te zien kan jij het goed gebruiken. Niet dat ik verstand heb van verzorging, maar dit lijkt me toch een wat ergere wond dan de andere. Wat staat er eigenlijk op?' O nee, laat het hem alsjeblieft niet lezen, laat het hem alsjeblieft niet lezen. Te laat. Hij trekt een wenkbrauw op en leest het hard op voor. 'Ik mag geen Zwadderaars beschuldigen en pijn doen.' 'Professor, ik kan het uitleggen, ik...' 'wie heb je beschuldigt en pijn gedaan?' 'Nou, dat was Malfidus. Hij peste Marcel, dus heb ik het voor hem opgenomen. Maar Malfidus wilde niet luisteren en...' 'ik weet genoeg, ga maar terug naar de ziekenzaal. Nog een fijne avond.' En met die woorden slaat hij de deur vlak voor mijn gezicht dicht.

De pijn in mijn hand is al veel minder als ik de volgende dag de grote zaal in loop. Ik ga aan de tafel van Ravenklauw zitten en kijk naar de glazen buizen, waar met edelstenen de stand van de afdelingen wordt bijgehouden. Tot mijn grote verbazing is er voor het eerst punten van Zwadderich afgetrokken. Maar wie... dan herinner ik het me weer en moet ik glimlachen. Dat moet professor Sneep zijn geweest...
Loena komt aangelopen met een hoed op waar een adelaar op staat. O ja, dat is waar ook. Vandaag moet Griffoendor tegen Ravenklauw spelen. Wie vandaag wint, wint de zwerkbal cup.

'Veel succes Ron.' Zeg ik en geef hem een knuffel. Hoewel het tegen Ravenklauw is, ben ik ook voor Griffoendor. Loena komt aanrennen en passeert een groepje Zwadderaars, die grinnekend naar Loena wijzen. 'Hé, kijk ergens anders naar!' Roep ik boos en ze draaien hun hoofd weg van Loena. Harry kijkt voor zich uit met een boze en trieste blik. 'O ja, Cho speelt ook' zegt Hermelien. Harry gromt en we gaan samen op een van de bovenste rijen van de tribune zitten. Het is vreemd om tussen alle mensen van Griffoendor te zitten, dat is ook de reden dat ik van enkele ravenklauwers een vieze blik krijg. De stem van Leo Jordaan schalt over het Zwerkbal veld. '...Pieren... Davids... Chang...' ik kijk naar Harry, maar die staart naar Cho, die op dit moment aan het praten is met Robbie Davids. Alleen heeft hij dit keer geen jaloerse blik in zijn ogen. De wetstrijd is begonnen. 'En ze zijn weg!' zegt Leo. 'En Davids heeft meteen de slurk, hij ontwijkt Bell, hij ontwijkt Spinet... hij gaat recht op het doel af! Hij gaat schieten- en - en' Leo vloekt hartgrondig. 'Hij scoort!' Alle Griffoendors kreunen en Ron baalt dat hij de slurk niet kon tegenhouden. Ik juich maar zachtjes, want ik heb echt medelijden met Ron. In de tribune naast ons zetten de Zwadderaars het bekende liedje weer in. 'Aan Wemel hebben we geen kind, hij is voor ons de Goede Sint...' 'koppen dicht!' Roepen alle Griffoendors, inclusief mij. Dan klint er opeens een schorre stem achter ons. 'Harry, Sara, Hermelien...' we draaien ons verbaasd om en kijken recht in het gezicht van Hagrid.


friend of harry potter en de orde van de feniksWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu