Bab 34

6.5K 543 5
                                    

Bas Akademi Dary gamat dengan perbualan pelajar-pelajar baru yang teruja. Jenuhlah kelima-lima gadis itu menjawab soalan daripada ahli-ahli baru itu.

Cikgu Fazleenda yang duduk bersebelahan dengan pemandu bas hanya ketawa kecil.

'Bagus budak-budak ni. Tak sampai dua bulan dah boleh selesaikan semua benda.' Getus hati Cikgu Fazleenda.

Umi dan Syahirah berbual antara mereka, Hanif dan Hanani pula bermain permainan 'ABC' manakala Hana hanya merenung ke luar jendela.

Di bahagian hadapan bas, Niysa dan Aineen membaca novel. Aisyah dan Yazmin pula sibuk berbual tentang kelebihan masing-masing.

Hanie yang dekat dengan gurunya itu menerangkan segala kelebihan ahli-ahli baru kepada Cikgu Fazleenda.

Ahnaf? Dia merenung Maya dan Fazli yang sedang mendiamkan diri.

Ahnaf membuka mulut. "Maya, Fazli, awak berdua nak tahu tak, yang kalian berjo-"

"Ahnaf! Awak, diam!" Marah Hanie. Cikgu Fazleenda yang sedang elok mendengar cerita Hanie mengusap dada akibat terkejut.

Maya dan Fazli pula tersentak sehingga bahu mereka terhinjut sedikit.

Ahnaf berdiri memandang Hanie. Tangannya memegang kerusi hadapan sebagai sokongan. "Kenapa pula?"

"Mana boleh beritahu jodoh orang!" Ujar Hanie dalam nada berbisik. Walaupun Ahnaf duduk di kerusi kedua paling belakang, dia dapat mendengar kata-kata Hanie.

"Kenapa?" Soalnya lagi.

"Sebab, tak bolehlah!" Marah Hanie.

Cikgu Fazleenda menepuk dahinya. Apalah nak jadi dengan budak-budak ni.

"Niysa, kenapa dengan mereka berdua itu?" Soal Cikgu Fazleenda kepada Niysa yang duduk berdekatan.

Niysa yang khusyuk membaca mengangkat kepalanya daripada terus tunduk. "Kenapa cikgu?"

"Mereka itu, asyik bergaduh ke apa? Biasanya si Hanie itu, tidak bercakap dengan lelaki." Balas Cikgu Fazleenda dengan wajah yang penuh dengan tanda tanya.

Aineen yang mencuri dengar kata-kata gurunya menutup novelnya. "Biasalah cikgu.. Orang berjodoh."

Cikgu Fazleenda membulatkan mata. "Jodoh?"

Niysa mengeluh perlahan. "Aisyah, Yazmin, tolong cerita kat cikgu Fazleenda."

Aisyah dan Yazmin yang duduk di belakang kerusi Aineen dan Niysa mengangguk.

Dalam pergaduhan antara dua makhluk di sebelah mereka itu, Aisyah sempat menceritakan tentang Hanie dan Ahnaf manakala Yazmin pula menceritakan tentang Fazli dan Maya. Macam mana mereka tahu tentang Fazli dan Maya? Sebab Hanie beritahu.

Cikgu Fazleenda tertawa kecil. "Alah... Perkara biasalah ni."

Namun, bas itu masih bising dengan pertelingkahan Hanie dan Ahnaf.

Akademi Dary : Sixth SenseWhere stories live. Discover now