Bab 56

5K 191 23
                                    

Danial Akmal duduk di atas katil miliknya. Hari ini dia menghabiskan masa di rumah papanya. Sudah lama dia tak habiskan masa di rumah papanya. Matanya mengerling ke arah satu bingkai gambar terletak elok di meja belajarnya. Dia tak pernah ingat yang dia letakkan gambar itu di situ.

Danial Akmal bingkas bangkit dan menuju ke arah gambar itu. Gambar dia dan Natalia Adawiyah. Entah bila gambar ini diambil pun dia tak pasti. Yang dia tahu gambar ini sewaktu dia dan Natalia Adawiyah menonton wayang bersama dengan Diana. Dia ingat lagi yang Diana bersungguh mengajaknya menonton wayang bersama.

"Kak Dee... "Danial Akmal menggelengkan kepalanya. Dia mengagak orang yang mengambil gambar ini adalah kakaknya sendiri.

Orang yang sama bertanggungjawab meletakkan gambar ini dibiliknya ini. Diana bersungguh betul hendak menyatukan mereka berdua. Danial Akmal masih tertanya kenapa kakaknya sungguh bersungguh.

Danial Akmal tak nafikan yang sifat Natalia Adawiyah mampu menarik sesiapa saja. Natalia Adawiyah bersifat lembut, sopan santun dan hormat orang yang lebih tua sangat dosenangi oleh sesiapa saja. Tetapi Danial Akmal masih belum bukak pintu hatinya untuk sesiapa lagi. Pintu hatinya masih tertutup.

Danial Akmal segera keluar daripada biliknya. Dia menuruni anak tangga. Kelihatan papanya sedang menyediakan makanan tengahhari.

"Pa.. Ada apa apa yang boleh Danny tolong? "Danial Akmal menawarkan dirinya.

"Haa.. Kamu hidangkan makanan ni. Papa nak naik nak tukar baju sekejap. Nanti dah siap, kamu panggil papa ye. "Arah encik Rahman.

"Okey papa. "Akur Danial Akmal.

Papanya segera ke biliknya. Manakala Danial Akmal mengambil pinggan dan mangkuk untuk menghidangkan juadah makanan tengahhari. Ayam masak lemak cili api dimasukkan ke dalam mangkuk.

Setelah siap menghidangkan juadah makanan tengah hari, Danial Akmal segera melangkah ke bilik papanya. Kakinya memanjat anak tangga satu per satu.

Knok! Knok! Pintu bilik papanya diketuk.

Dia segera membuka pintu bilik papanya. Kelihatan papanya sedang menelefon dengan seseorang.

"Yes?" Soal papanya.

"Makanan dah siap. "Jawab Danial Akmal.

"Okey. Nanti papa turun. "

Danial Akmal segera keluar. Dia terhenti tatkala mendengar perbualan papanya.

"Ya.. Hantar ke butik Cahaya Adawiyah. Atas nama Puan Naza.... "

Lonceng rumah itu berbunyi. Segera Danial Akmal menuruni anak tangga dan menerpa ke arah pintu. Pintu rumah di buka.

"Suprise! "Kelihatan Diana sudah pun mendepakan tangan.

"Ha... Ha.. Ha.. Suprise sangat. "Malas pula Danial Akmal melayan kakaknya yang seperti budak budak.

Danial Akmal terus melangkah masuk.

"Wahh... Wanginya. Papa masak apa? "Soal Diana.

Danial Akmal hanya membisu. Malas dia layan kakaknya itu.

Dia terus berlari anak ke arah dapur.

"OMG! Sedapnya! "Diana sudah terliur melihat ayam masak lemak cili api dan sayur campur yang audah pun terhidang di meja makan.

"Eh.. Dee.. "Tegur encik Rahman melihat puteri sulubgnya.

"Hai pa.. "Segera Diana menyalami tangan papanya.

Danial Akmal pergi ke arah dapur dan mengambil lagi satu pinggan.

"Danish tak ikut sama?"Soal papanya.

"Tak pa. Dee pun tak rancang balik sini. Saja je."Jawab Diana. Dia segera duduk di kerusi. Tangannya dengan cepat menyeduk nasi ke dalam pinggan papanya.

"Oh.. Lain kali bawalah Danish sekali. Sudah lama tak kumpul ramai ramai. Alang alang Danish dah habis SPM, Danny pun dah habis STPM rasanya baik kalau kita pergi bercuti ramai ramai. "Cadang papanya.

"InsyaAllah pa. Nanti Dee, Danny dan Danish datang ye. "

"Haa.. Danny, kamu dah habis STPM ni apa perancangan kamu sebelum kamu sambung belajar? Kamu nak buang masa dengan berlakon lagi ke? "Soal papanya.

Danial Akmal hanya membisu. Dia tahu yang papanya tak pernah setuju dengan minatnya dalam bidang seni lakonan ini. Bagi papanya ini hanyalah buang masa.

"Er.. Apa salahnya dia manfaatkan masa terluangnya dengan berlakon. Mana tahu dia mampu ke tahap international. Nanti dia dah sambung degree, dia dah tak ada masa dah nak berlakon sana sini. "Diana cuba menenangkan suasana.

"Papa tak kisah kalau kamu nak isi masa lapang. Tapi papa taknak kamu terlalu asyik dengan lakonan. Bukan dapat apa pun. Buang masa saja." Tegas papanya.

"Hmm.. Sedapnya papa masak. Rugi tak bawa Danish. Ni kalau bagitahu Danish ni. Hmm mesti dia marah. Hahaha. "Diana cuba menceriakan suasana yang makin tegang.

******

Natalia Adawiyah memasuki sebuah cafe. Dia segera berjalan ke arah seorang gadis yang sedang asik melihat pemandangan di luar tingkap.

"Hai.. Sofia.. "Tegur Natalia Adawiyah.

"Hai... "Segera Sofia bangkit dan memeluk sahabatnya itu.

Dua sahabat itu berpelukan sebelum duduk.

"Lama ke tunggu? "Soal Natalia Adawiyah

"Taklah. Baru aje sampai. "

"Mana Hannah? "Baru dia sedar yang sahabatnya lagi satu tidak muncul lagi.

"Like usual. Dia mana pernah punctual. "

"Aku ingat akulah yang paling lambat. Sebab tadi masa nak keluar kucing jiran aku kena langgar. Penat juga aku pujuk jiran aku tu. "Jelas Natalia Adawiyah.

"Oh... So sad. Kesiannya. Mesti nangis terukkan. "

"Yup. Sangat teruk dia nangis. Kucing fav pulak tu. "

"Kalau I pun I nangis. Tapi.. Bukan you kan langgar? "Jarinya tunjuk ke arah Natalia Adawiyah.

"Choi! Tak ada lah. Bukan aku lah. Ada mamat motor mana entah langgar. Mamat tu pun cuak je. Yang paling lawak, mamat tu pun nangis tau. Luar ke garang. Tapi hati ada taman. "

"Assalamualaikum... "Satu suara menyapa mereka berdua.

"Waalaikumsalam.. Ya Allah! Hannah ke ni? "Natalia Adawiyah menjawab salamnya.

Sofia turut tergamam melihat seorang gadis yang elok bertudung di hadapannya.

"Ini aku lah Hannah. "

"Wow. You pakai tudung? "Sofia masih tergamam.

"Alhamdulillah. "Natalia Adawiyah segera memeluk sahabatnya itu.

Mereka bertiga duduk.

"Sejak bila ni? "Soal Sofia.

"Aku dah mula pakai sejak habis STPM hari tu. Mula mula aku pakai skarf. Then aku start pakai tudung pendek. Lama lama rasa malu pula pakai tudubg pendek, aku start pakai tudung labuh. Perlahan lahan. Lama lama aku jadi selesa sangat. "Jelas Hannah.

"Alhamdulillah. I tumpang happy. "

"Alhamdulillah. Aku pun tumpabg happy. Sekarang tinggal aku je yang masih belum pakai tudung. "Natalia Adawiyah merendah diri.

"InsyAllah masa itu akan tiba. Aku tKnak paksa kau. Tapi aku doakAn untuk kau. " jawab Hannah.

Encik Crush, aku disini!Where stories live. Discover now