Bab 5

253 18 2
                                    

Kring kring kring

Bunyi loceng waktu rehat berbunyi menandakan tibanya waktu untuk rehat .

Izz dan kawan-kawan dia berjalan menuju ke kantin .

"Weh , esok tengok wayang jom ? Ada cerita baru boh . Best boh ." Is mengajak .

"Ohhhhhhhhhhhh cite kong en ? Yang gemok macam kau tu kan hahahaah." Syah menyindir Is .

"Ha okay gak tu . Dah lame tak tengok wayang ." Nabil nenyokong ajakan Is .

"Izz kau acane ? Follow?" Is bertanya pada Izz yang dari tadi diam je .

"Ah ape? Ohh ha on . Nanti aku ajak yang lain ." Suara Izz agak sayu kedengaran .

"Kau asal? Macam ada masalah je ? " Tanya Syah sambil duduk di meja di kantin .

"Er takde pape ." Jawab Izz ringkas .

"Kau masih ingtkan dia ?" Is dapat mengagak Kalau Izz diam mesti sebab Liyana .

"Err dh la . Takyh cakap pasal ni . Aku nk beli makanan jap ." Izz bangun dan menuju ke tempat makcik jual nasi lemak .

Selesai mereka membeli makanan , mereka duduk di meja tadi .

"Bro ? Ada baik ? " Zul dan konco konco nya yang muncul dari mana entah .

Izz Hanya diam . Dia dengan Zul memang tidak ngam . Pastu ada sahaja perkataan yang menyakitkan hati keluar dari mulut zul .

"Kenapa diam? Dah bisu ke ?" Tanya aiman dengan senyuman sinis dia .

"Kau nak ape? " Izz bertanya .

"Lah tak bisu . Heh ingat dah bisu sejak Liyana mati . Ops !"

Izz berhenti makan saat nama Liyana dipetik Zul .

"Kalau dulu dia Couple dengan aku , dia lagi bahagia bro . Dengan kau apa dia dapat ? Heh sampah ! " zul menepuk nepuk belakang Izz .

Izz hanya diam membisu .

"Eh kau nak ape ni ? Kau blah lah ." Nabil sudah berang dengan kelakuan Zul .

"Kau diam . Ni antara aku dengan mamat ni ." Zul memberi amaran .

Farisya hanya memerhati mereka . Ya Farisya ikut Izz ke sekolah . Menyibuk je minah tu kan ? Hahahah .

"Patutnya kan bro , liyana tu dengan aku . Sebab kau dia mati kau tahu tak? Rugi beb dulu aku biarkan dia dengan kau . Dah badan dia tu pergh sedap . Kau ni memang sampah !" Bentak Zul .

"Heh sampah ya?" Izz sudah hilang sabar .

Dia bangun menghadap Zul dan pinggan plastik yang keras itu dia hayun ke muka Zul , pecah pinggan tu . Dia terajang Zul sampai jatuh . Zul menggelupur kene pukulan dari Izz .

Izz pijak kuat dada Zul yang sedang terbaring menahan sakit . Semua orang hanya jadi pemerhati . Konco konco Zul hanya memerhati , tak berani nak lawan . Ya meraka tahu kekuatan Izz .

"Jangan sesekali kau petik nama dia ! Kau tak layak bodoh !" Izz bersuara sambil pijak dada Zul .

Zul hanya diam membisu menahan sakit .

"Sampah ya ? Kau panggil aku sampah ? Sekarang kau tengok sampah ni tengah pijak kau !" Izz meninggi kan suara membuat konco konco Zul semakin gerun .

"Ergh ! Kau memang tak guna bodoh ! Kau tak layak untuk Liyana ! Ops arwah Liyana ." Zul senyum sinis walaupun sedang di pijak .

"Abis kau layak ? Dia nak pandang kau pun tak pernah . Sedar sikit diri tu . Kau tak tahu apa apa !" Izz melepaskan pijak nya tadi dan dia terajang muka Zul .

Darah tersembur keluar dari mulut Zul . Cikgu disiplin datang . Dia membawa Izz dan Zul ke bilik disiplin untuk di soal .

"Kenapa kamu pijak dia ?" Tanya cikgu Fandi .

Izz diam tidak membalas pertanyaan Cikgu .

"Kenapa dia pukul kamu ?" Tanya cikgu Fandi kepada Zul pula .

Masih diam tidak membalas pertanyaan cikgu . Farisya hanya duduk di sebelah Izz dan memerhati sahaja .

"Cikgu tanya lagi sekali , kenapa kau pukul dia ?" Cikgu Fandi bentak .

"Sebab mulut dia macam sial ." Izz membalas pertanyaan cikgu dan memandang tajam pada mata cikgu .

"Ape yang kau cakap kat dia ?" Cikgu Fandi tanya pada Zul .

Zul diam . Dia tidak berani membuka mulut kerana itu memang salah dia .

"Apa yang dia cakap kat kau sampai kau pukul dia ?" Cikgu Fandi sudah hilang sabar .

"Dah takpayah nak banyak cerita lah cikgu . Libas je tangan saya ni ." Zul akhirnya membuka mulut .

"Saya yang salah . Libas tangan saya ." Zul menghulurkan tangannya untuk dirotan .

. . . . .

Sampai sahaja di rumah , Izz terus menukar baju nya dan baring di ruang tamu .

"Er awak ." Farisya bersuara .

"Ye ." Izz tidak memandang nya . Mata nya tertumpu pada siaran di TV .

"Kenape awak marah sangat tadi bila mamat tadi cakap pasal perempuan name Liyana tak silap saya ." Farisya takut untuk bertanya sebenarnya .

"Takyah sibuk . Takde kene mengena dengan kau ." Izz masih belum bersedia untuk bercerita tentang liyana pada siapa siapa .

"Ermm tapi.." kata Farisya dipotong

"Takde tapi tapi . Pergi main jauh jauh ."

Sorry kalau bab ni bosan sikit . Idea dah lari hadoiiii hahaha .
Vote n comment okayy . Gerak luuu .

Jangan lupakan saya (TAMAT)Where stories live. Discover now