Bab 20

185 10 0
                                    

Izz sudah putus asa . Dia redha sekiranya Farisya tak ingat pasal dia . Orang dh taknak tk perlu lah nak terhegeh-hegeh . Ye dok?

Petang itu Izz menenangkan fikirannya di taman dimana dia dan Liyana selalu dating dulu . Dia duduk di tepi tasik , membaling cubitan-cubitan roti . Melihat ikan dan kura-kura berebut mahu kan cebisan roti itu . Dia tersenyum seketika ,

Flash back

"Ishh awak nii! Saye nak bagi ikan tu mknnn!" Renget Liyana .

"Tak bolehh . Awak tu pendek tau , klau nnti awak dok baling baling roti ni dlm tasik ni , tetiba awak jatuh lemas saya jugak yang susah ." Gurau Izz sambil menahan ketawa .

"Alahhhh nak jugakk ." Liyana menghentak kaki nya .

"Bolehh." Izz membuat muka.

Liyana senyum

"Boleh blahh hahahahHH." Sambung Izz sambil ketawa berdekah dekah .

"Ishhhhh!" Liyana mencubit lengan Izz .

"Aduh aduhh sakit hahaah sakit aduh hahahahaah." Sisa tawa nya masih kedengaran walaupun sedang mengaduh sakit .

Liyana terus memeluk tubuh , memalingkan wajah nya .

"Alalaaa sayang jangan lah merajuk ." Izz terus berdiri menghadap Liyana .

"Pegi lah sana." Liyana memuncungkan mulut nya .

"Amboii panjang nya muncung . Gigit kang?" Izz membuat muka nakal nya .

"Ishh!" Liyana berpaling ke tempat lain saat Izz di depan nya .

"Yela yelaaaa . Nahh awak bagi lah ikan tu makan ." Izz akur .

Liyana terus tersenyum lebar , terus merampas paket roti gardenia di tangan Izz . Seronok dia melihat ikan dan kura-kura di tasik itu merebut cebisan roti itu .

"Aii cik akak kuat muncung . Bagi ikan makan je ke? Ni orang sebelah ni pun lapar jugakk." Izz membuat suara mengada nya .

"Ehh itew tak kenal orang sebelah ni . Tak kawan awak pun werk!" Liyana menjelir lidah nya .

"Yeke taknak kawan saye?" Izz mengangkat kening nya .

"Taknak kawan awak pun werkk." Sekali lagi dia menjelir lidahnya .

"Okayyy kalau awak taknak kawan , saya terjun dalam tasik ni ." Izz mencabar.

"Terjun lahh . Ada saya ki-" kata nya dihentikan saat dia melihat Izz terjun ke dalam tasik itu .

"Ahhhh awakk! Ishh apa nii ." Liyana yang terkena tempia air itu merengek .

"Tadi kata tak kisahh ." Izz tersenyum nakal.

"Eeee awak . Abis basah dah baju awak tu ." Liyana mengerutkan kening nya .

"Meh lah masuk sekali ." Izz mengajak nya .

"Ehh taknak lah . Baik awak naik cepat . Ada biawak dalam tu ." Liyana bercekak pinggang .

Izz terus naik ke atas dengan muka sedikit takut . Liyana hanya ketawa melihat kekalutan pakwe nya itu.

End Flash back

Dia tersenyum sendiri mengenang kenangan manis itu  . Dia ternampak susuk tubuh yang sangat dikenali nya . Farisya sedang berjogging bersama seorang lelaki yang mungkin sebaya dengan nya .

Hati nya semakin remuk . 'Betullah dia tak ingat aku' Gumam Izz .

Tanpa berlengah dia terus menghidupkan enjin motor nya dan terus pergi . Daripada hatinya yang sudah terluka itu makin berdarah , lebih baik dia beredar .

Farisya pov

"Eihh kau ni . Aku ajak jogging ni untuk kau release tension . Bukannya monyok je ." Rayyan, sepupu Farisya  membuat muka menyampah .

"Alah . Aku jogging lah ni . Biarlah muka aku nk monyok ke apa. " Farisya mengulingkan matanya ke atas .

"Aku nk kau happy . Kasi otot-otot kau yang dah lama tak beraksi tu jadi aktif sikit ." Rayyan .

"Aih yelah yelah ."  Sebenarnya dalam fikiran Farisya sekarang ialah Izz . Ya Izzrin . Bukan Izzue Islam , bukan Muhammad Eizzul , tetapi Izzrin Syarifuddin .

Setelah penat , mereka berehat sebentar di bangku kosong .

"Kau ni kenapa sebenarnya? Aku tengok sejak kebelakangan ni kau asyik sedih je?" Rayyan memulakan bicara sambil tercungap mengambil nafas .

"Erm tkde papelah . I'm fine ." Farisya tersenyum kelat .

"You kidding me? No you are not ." Rayyan tersenyum sinis .

"Aku okay." Ringkas .

"Come on Farisya , aku kenal kau dari kecik . Kau cousin aku paling rapat n sporting , kau selalu cerita masalah kau kat aku . Now tell me what going on?" Rayyan mendesak .

"Kalau aku cerita , kau mesti takkan percaya . " Farisya hanya memandang tasik .

"Cerita kau sebelum ni pun kedengaran gila jugak , but thats real !" Rayyan masih memujuk ku dalam tak sedar .

"Err aku tak tahu nak mula dari mana . Err." Farisya menggentel lengan baju nya .

Rayyan hanya memandang tepat ke dalam mata Farisya yang sudah berkaca ,

"Kau janji kau akan percaya?" Tanya Farisya sambil menunding jari kelingking nya .

"Ya aku janji ." Rayyan menyambut jari itu .

"Okay . Let's." Farisya menarik nafas panjang sebelum memulakan bicaranya .

"Kau tahu kan masa aku koma tu , ?" Tanya Farisya .

"Mestilah aku tahu mangkok." Rayyan membuat muka menyampah .

"Masa aku koma , aku rasa mcm aku terkeluar dari jasad aku . Mcm roh . Aku tegur semua orang tapi diorang tak nampak aku . Tapi sorang mamat ni , boleh nampak aku . Nama dia Izzrin Syarifuddin , dia handsome gila namatey wey ! Mula mula dia takut dengan aku , tapi aku selalu kacau dia , dia jadi okay je . Kitorng jadi kawan , dia tu dingin sikit . Sebab kisah silam dia . Dia hilang orang yang paling dia sayang , tapi bila dengan aku slow slow dia jadi mcm diri dia yang asal . Gurau dia , aku rindu sangat . Aku sebenarnya dah jatuh cinta kat dia ermm . Tapi aku taktahu dia suka kat aku ke tak , jadi bila aku dah sedar , dia datang melawat . Tapi aku bodoh , aku cakap yang aku tk ingat kat dia , aku tak kenal pun dia . Dari riak muka dia , nampak sangat dia kecewa . Tapi dia cuba sorokkan perasaan tu . Aku ada datang rumah dia beberapa kali , tpi dia tak ada . Orang gaji dia kata dia keluar . Ermm." Panjang lebar penjelasan Farisya .

Rayyan terkejut beruk , monyet , kera , babun , orang utan dan yang sekutu dengannya . Mulutnya ternganga .

"Wht the fck?!" Riak wajahnya masih terkejut .

"Yes . Susah nak percaya ." Farisya menunduk menahan sebak .

"Yep . Memang susah nak percaya . But i trust you ." Rayyan tersenyum menampakkan lesung pipitnya .

"Really?" Tanya Farisya teruja .

"Yes ." Rayyan tersenyum dan menepuk belakang Farisya .

"So , tunggu apa lagi . Pergilah kat dia . Dapatkan dia ." Rayyan memberi sokongan .

"Mesti dia dh taknak tengok muka aku . Mesti dia dah benci aku ." Farisya kembali menunduk . Air mata mula menitis .

"Aku tahu kau boleh . Mana Farisya yang aku kenal dulu ha? Yang sanggup buat apa saja untuk dapatkan sesuatu . Come on Farisya ! " Rayyan memberi ku galakan .

Memang aku selalu meluah padanya , sebab dia faham aku .

Aku mengangguk dan tersenyum .

Jangan lupakan saya (TAMAT)Where stories live. Discover now