Bab 35

191 9 2
                                    

Izz dan Farisya berjalanan masuk ke dalam rumah .. Tiba tiba baru Izz teringat sesuatu , semenjak dia sampai tadi dia tak nampak pun kelibat seseorang ni . Dia masuk ke dalam ..

"Izzzz!!" Panggil Ayuni teruja lalu terus ke arah Izz .

"Laa bila sampai?" Tanya Ayuni dengan masih berpakaian sekolah .

"Tadi lah . Ayuni baru balik ke ?" Tanya Izz sambil tersenyum . Farisya disebelahnya sudah cemburu dengan layanan mesra Izz .

"Iye lahh . Hui makin hensem ye Izz sekarang .." ujar Ayuni sambil tersenyum .

"Ni sebelau ni siapa? Bakal ke ?.." sambung nya lagi dengan senyuman penuh makna ,

"Hahah memandai jela Ayuni ni . Ni Farisya , yang tu adik dia ." Sambil menunjukkan ke arah Aliya yang sedang tengok tv .

Aliya tersenyum kepada Ayuni .

"Ohhh . Farisya umur berapa?" Tanya Ayuni sambil tersenyum manis . Ayuni seorang perempuan kampung yang sangat cantik , baik , lemah lembut , mesra , n sepupu kesayangan Izz . Siapa tak kenal Ayuni , semua lelaki kampung ni kenal dia !

"Farisya sebaya ngn Izz ." Jawab Farisya sambil berpura-pura senyum .

"Ohhh lah mesti girlfriend kan ? Hahaha."

Farisya sudah tersenyum malu . Izz hanya beriak biasa .

••••••••

Izz yang sedang leka bermain gitar di luar rumah bersama sepupu nya yang lain .

"Wahh pandai lah Izz main !" Ujar Hakim teruja .

Farisya tersenyum sendiri melihat Izz yang gembira . Senyuman tidak pernah lekang sejak Izz berada di sini .

"Tengok lah sepupu kesayangan siapa!" Kata Ayuni bangga .

Farisya tersentak dengan perkataan 'kesayangan' itu . Nak saja dia tapak muka Ayuni ni . Ayuni dengan dia tak ade beza pun , dua dua cantik . Cuma Ayuni bertudung dan gadis kampung !

Tiba tiba kepala Izz berdenyut ! Kepala nya rasa berpinar .

Izz terpisat pisat membuka mata , setelah berjaya membuka mata , dia agak terkejut kerana nampak Farisya disebelah nya sedang tersenyum manis . Namun dia cuma berlagak tenang .

"Awak tak makan lagi kan ? Jom makan ." Farisya mencapai bubur ayam yang sudah suam sedikit itu .

Izz hanya mengangguk . Dia bangun dari baring dan duduk bersila . Muka nya nampak yang dia gembira tapi dia berlagak tenang .

Farisya menyuap kan bubur itu kepada Izz .

"Er erm bukan ke awak ermm--" kata Izz dipotong Farisya .

"Tengah makan tak boleh bercakap ." Cakap Farisya sambil menahan tawa .

Izz tersenyum malu sambik menggaru kepala nya.

"Auntie cakap awak tak makan daripada semalam . Kenapa tak makan ? Nanti gastrik lagi susah ." Farisya sudah mula nak membebel .

"Takde selera ." Ringkas jawab Izz .

"Tapi sekarang dah ada selera ." Sambung Izz dengan senyuman nakal .

"Mengada !" Farisya mencubit lengan Izz .

"Hehehe ."

Setelah habis bubur ayam itu , Izz memandang wajah Farisya dengan penuh kasih .

"Jangan buat macam tu lagi ." Sambil merenung mata Farisya .

"Buat apa?" Tanya Farisya .

"Jangan lupa saya lagi." Izz masih merenung ke anak mata Farisya .

"Lepas ni , saya janji saya takkan lupa awak lagi ." Farisya tersenyum manis .

Izz membalas senyuman itu .

Satu memori terbayang di minda nya . Dan dia terus rebah .

_________

Izz bangun dari pengsan nya , semua ada di ruang tamu rumah nenek nya sedang memandang nya dengan wajah gelisah . Dia cuba membuka mata nya tapi kerana silau dia susah nak buka .

"Farisya." Nama pertama yang dia sebut . Memori nya tentang Farisya sudah kembali ! Dia sudah ingat siapa Farisya .

Farisya segera memegang tangan Izz .

"Ye saya ada kat sinii." Jawab Farisya sambil memegang erat tangan Izz .

Perlahan-lahan Izz bangun .

"Cuaca panas kat luar tu . Sebab tu kamu pengsan tadi ." Pakngah nya memecah kesunyian .

Izz hanya diam sambil tersenyum senget ke arah pakngah nya .

"Far-"

"Shhh awak kene rehat ni . Nanti awak pengsan lagi pulak ." Kata Farisya penuh risau .

"Sayang .." panggil Izz lagi .

Farisya tersentak dengan panggilan itu .

Izz tersenyum .

"Sorry ." Ujar nya .

"Err for what?" Tanya Farisya blur .

"Sebab saya boleh lupa yang awak tu its mine. Forever ." Kata Izz sambil mengusap pipi Farisya .

Farisya sudah tersenyum malu .

"Janji?." Farisya menghulurkan jari kelingking nya .

"Janji? Janji apa?" TanYa Izz .

"Janji awak akan selalu ingat saya . Janji awak akan sayang saya."

"Janji."

"Ehh dah dah lah scene romantik-romentik ni . Hishh orang nak makan nii . Dah jomm !" Fariz bersuara . Merungut !

Mereka tergelak . Aliya tersenyum pada Fariz . Fariz yang nampak senyuman itu jadi malu , pipi nya terus merah . Ah comel nya kau Aliya !

Jangan lupakan saya (TAMAT)Where stories live. Discover now