Bab 38

198 10 0
                                    

Semua nya kelihatan gembira sahaja ! Yela diorang siap buat campfire lagi . Hmm author pun nak mmm mmm (muka simpati)

"Akak Isya .. jom teman Alana mandi sungai ." Kata Alana , adik sedara Izz yang berumur dalam lingkungan 4 tahun .

"Jom .. Alana pandai beranang tak ?" Tanya Farisya .

"Hehe tak pandai lah kak . Alah takpe akak ada !" Dengan pelat nya budak itu masih gigih nak cakap .😂

Mereka terus pergi ke bahagian yang cetek airi nya . Kelihatan Farisya dan Alana sangat gembira .

"Kau ni kira untung tau dapat dia ." Ujar Hakim sambil tangan ligat mengkibas arang menggunakan kipas tangan . Heh paham-paham lah kipas yang mana ye hahaha .

"Untung ? Asal ?" Tanya Izz sambil mata nya masih tertumpu pada Farisya .

"Yela . Kau accident , kau tak ingat apa-apa pasal dia . Kau layan dia macam sampah . Tapi dia tetap bersama kau ." Kata Hakim .

"Aku pun rasa macam tu lah ." Jawab Izz sambil tersenyum .

Farisya dan Alana terus naik semula ke tmpt campfire . Penat katanya .

"Lah penat dah ?" Tanya Izz lebih kepada sindiran .

"Lapar lah ." Jawab Farisya .

"Ohh .. ha sini lah makan . Saya yang bakar tau , sedap nii . " ujar Izz .

Sebenarnya paksu nya pun tolong jugak , eleh Izz ni haha . Cuma paksu dia je yang teman diorang . Yela takut ape ape jadi .

"Eleh yeke awak yang bakar ?" Farisya tersengih-sengih macam kerang busok !!!

"Eh ingat saya tak pandai ke ?" Izz -

"Hahah yela yela ."

Izz menyuapkan ayam yang dibakarnya tadi ke dalam mulut Farisya .

"Sedap?" Tanya Izz .

"Sedap." Jawab Farisya sambil mengunyah .

Selesai makan . Mereka terus pergi mandi sungai . Fuh sejuk beb air nya .

"Izz tolong Ayuni jap . Takut lah nak turun ." Panggil Ayuni sambil menghulurkan tangan nya .

Izz rasa serba salah pulak . Dia memandang Farisya , Farisya mengangguk menyampah . Izz segera menolong Ayuni untuk masuk ke dalam air . Fuh menggigil Ayuni ! 

Tiba tiba ..

"Tolong!!! Arghhhh to..longgg!" Kedengaran suara Farisya meminta tolong . Farisya sudah hanyut dek kerana air sungai yang deras .

Izz segera mendapatkan Farisya , dia memeluk Farisya yang sudah pengsan , dia sedaya upaya cuba untuk naik ke darat .

Dia baringkan Farisya di atas tanah . Yang turut mendekati mereka . Wajah mereka nampak sangat risau . Izz menekan-nekan dada Farisya sehingga air terkeluar dari mulut Farisya dan dia sedar .

"Dia lemah tu Izz . Jom bawa dia balik ." Ajak Aliya .

Izz mengangguk lemah .

______________________

Farisya dibaringkan . Dia sedang berehat di dalam bilik . Dia terjaga .. Dia keluar dari bilik kelihatan mereka semua berada di ruang tamu . Tapi Aliya dan Fariz tak ada ?

"Ehh Farisya dah bangun dah ." Sapa nenek Izz sambil tersenyum .

Farisya membalas seyuman itu . Semua yang berada di situ turut memandang Farisya .

"Farisya okay ? Rasa okay sikit dah ?" Tanya makngah Izz pula .

"Okay je Makngah . " jawab Farisya sambil tersenyum .

"Ohh baguslah macam tu . Air sungai sini memang deras sikit .. " terang makngah Izz .

Farisya hanya meng'O kan sahaja . Dia segera menapak ke luar rumah . Kelihatan Fariz dan Aliya sedang rancak berbual .

"Amboi .. mula-mula haritu main mata , sekarang dah siap lepak sekali nampak ." Sindir Farisya sambil tersenyum nakal .

"Eh pandai lah kakak . Saje je borak dengan dia .." jawab Aliya .

"Mmm yelatu ." Farisya masih dengan senyuman nakal nya . Hekhek .

"Dah pergi lah jaga buah hati akak tu . Dia demam kan ." Kata Aliya .

"Demam?" Tanya Farisya ingin kepastian .

"Iyela . Buah hati sediri demam takkan taktahu ishh ish ish ." Aliya membuat kaya tak patut .

Fariz tergelak kecil .

Farisya menjeling Aliya dan masuk ke dalam .

"Izz demam ke nek?" Tanya Farisya pada nenek .

"Haah . Dia tengah rehat dalam bilik tu . Isya tolong bagi dia makan boleh ? Daripada tadi dia tak makan ." Jawab nenek .

"Ohh boleh ." Farisya terus masuk ke dalam . Dia nampak Izz sedang lena tidur . Dia duduk di sebelah Izz , dia meletakkan belakang tangan nya di dahi Izz , uish panas .

Dia segera keluar mengambil bekas berisi air dan kain bersih . Dia memerah kain itu dan terus diletakkan di dahi Izz . Izz memegang lembut tangan Farisya , dia membuka mata nya sedikit .

"Awak nak makan ? " tanya Farisya lembut .

"Erm taknak." Jawab Izz lemah .

"Makan lah . Nanti sakit perut susah ." Pujuk Farisya dah segera mengambil bubur ayam di tepi nya dan digaul bubur itu .

Dia menyuapkan ke dalam mulut Izz . Izz hanya merelakan bubur itu masuk ke dalam mulut nya . Nanti kalau kata taknak abis Farisya membebel kang !

"Sedap?" Tanya Farisya .

Izz mengerutkan dahi nya dan menggeleng .

"Ish ape pulak tak sedap.." Farisya rasa sedikit bubur itu . " ha sedap je." Sambung Farisya .

Farisya terus menyuakan bubur itu sampai habis . Dia ingin keluar untuk letak mangkuk itu di singki . Tapi Izz memeluk erat lengan Farisya .

"Teman saya." Lemah suara Izz .

"Saya nak pegi letak ni jelah." Kata Farisya sambil menunjukkan mangkuk tadi pada Izz .

"Takpe nanti Maksu datang ambik . Awak teman saya ." Serak suara Izz berkata .

Farisya tersenyum dan mengangguk , dia rasa bersalah . Yela sebab dia Izz demam . Hmm

Jangan lupakan saya (TAMAT)Where stories live. Discover now