Bab 40

460 15 3
                                    

Selepas mandi , dia bersiap . Memakai kemeja hitam , seluar jean hitam dan kasut adidas putih . Harini dia nampak lebih kacak !

• • •

"Kenapa diam je ni daripada tadi ?" Tanya Izz hairan sambil berjalan beriringan dengan Farisya dalam IOI itu .

Farisya hanya menggeleng .

"Awak okay ? Macam tak sihat lagi je ni ." Sambil memegang dagu Farisya .

"Ta..tak de ape lah . Saya okay ." Jawab Farisya lemah .

Sambil berjalan , Farisya terpandang patung bear di sebuah kedai cenderamata , dia tersenyum melihat patung itu . Comel !

Izz yang perasan Farisya melihat patung itu ,

"Nak ke ?" Tanya Izz sambil kening nya terangkat-angkat , kalah Ziana Zain !

"Er takpe lah . Membazir je . Mesti mahal ." Jawab Farisya . Bukan apa , dia taknak susahkan Izz .

"Tak susah pun ." Jawab Izz selamba dan terus ke kedai itu untuk membeli patung Izz . Tidak lah besar mana patung itu , sebesar penumbuk John Cena je . He he he .

"Thanks!" Ucap Farisya gembira .

Izz tersenyum manis .

"Uhuk!uhukkk uhuk!" Farisya terbatuk lagi .

"Hey awak okay?" Tanya Izz prihatin .

"Ya saya okay . " jawab Farisya sambil tersenyum kelat .

Dia dapat rasakan , harini mungkin hari terakhir dia bersama Izz . Jadi dia nak jadikan hari ini , hari yang paling bermaknan buat nya dan Izz .

"Awakkkk.. hmm teringin lah nak makan ice cream ." Dia cuba membuat suara manja nya .

"Haa jom!" Izz menarik lembu tangan Farisya .

Farisya hanya tersenyum .

Kalau lah dia tahu , mesti dia takkan segembira ni . Dia akan okay ke aku takda nanti ? Aku takut dia jadi lebih teruk je .

Bisik hati Farisya .

"Awak .. erm lapar lahh ." Ujar Farisya .

"Daripada tadi tak makan . Perut pun dah bunyi lagu get back up ni ." Sempat Farisya bergurau .

"Amboi ! Meh sini nak dengar ." Sambil menahan gelak dia mendekatkan telingan nya di perut Farisya ,

"Hye dia ni mengada !" Farisya memukul lembut lengan Izz sambil ketawa .

"Hahahahaahah."

"Uhukk!uhukkk!uhukkkk!" Kalini lebih kuat Farisya batuk dan darah keluar dari mulut nya .

Lama dia batuk .

"Eh awak ! Awak okay tk ni ? Drpd tadi batuk je aduhh ." Izz sudah risau dengan keadaan Farisya .

Akhirnya Farisya rebah . Izz sempat menyambut Farisya dan memangku kepalanya .

"Awak ! "

Orang ramai mula berkerumun .

"Call ambulan cepat!" Jerit Izz .

Beberapa minit kemudian ambulan sampai .

__________________________

Mereka semua ada di hospital menunggu khabar dari doktor dengan penuh gelisah .

Doktor keluar dengan wajah sunggul .

"Macam mana doktor? Dia okay ke ?" Tanya ummie Farisya .

"Dia .. saya minta maaf . Kanser hati dia sudah ke tahap 3 . Dia cuma boleh bergantung pada ubat kecuali ada orang yang boleh derma hati nya pada dia ." Ucap doktor .

Mereka semua terkejut kecuali ummie sebab ummie sudah tahu .

"Dia ada kanser hati ? Ke..kenapa dia tak bagitahu ." Tanya Izz .

"Ummie mintak maaf Izz . Dia suruh rahsiakan ." Ucap ummie lembut .

Izz terus lari meninggalkan mereka .

"Izz !" Panggil mama nya . Mama dan papa nya mengejar dia .

"Arghhhhhhh!" Jerit Izz setiba di parking kereta .

Setitik air mata nya mengalir .

Apakah aku tak boleh kecapi bahagia ? Setiap yang aku sayang mesti pergi ? Kenapa cintu tu kejam ? Aku tak kuat .

_________________

Setelah kejadian di hospital Izz tidak lagi berjumpa dengan mereka . Dia tak sanggup lihat orang yang dia sayang terlentang melawan derita .

• • •

"Alhamdulillah . Kami ada berita baik untuk Puan dan Tuan ." Ucap doktor sambil tersenyum .

(Tamat)

Maaf sebab korang semua rasa cerita ni tergantung . But ada sambungan nya nanti ! 

Jangan lupakan saya (TAMAT)Where stories live. Discover now