Life aku simple. Aku suka lelaki. Tapi aku annoying bila lelaki suka aku. Simple right?
"Apa lagi yang berangan depan cermin tu? Dah pukul berapa ni?!" marah emak.
"Chill mak, chill. Tak baik marah-marah. Nanti tua," kataku tanpa rasa bersalah.
Mak aku terus berlalu pergi. Tak jadi nak marah. Aku mengetatkan ikatan rambut. Aku free hair. Cliché, right? Bukan belum sampai seru tapi aku rasa aku seksi. Hahahahah! Tahun ni aku Form 5. Lagi satu cliché. Asal story mesti masa form 5. Aku syak, masa form 5 je ada life. Hahahahah!
"Dik! Dahlah! Kau tengok lama-lama pun bukan boleh berubah muka kau. Sama aja macam badak," kata alongku.
Along, anak lelaki sulung dan ketua mulut puaka dalam family. Aku menjeling alongku. Aku keluar lalu menyarung kasut sekolah.
"Kau ni, tak pakai tudung," kata abang aku yang atas aku.
Dia ni mulut puaka juga tapi still dalam diri tu ada ustaz sikit. Aku macam biasa, buat pekak dan terus mengayuh basikal ke sekolah. Family aku ada emak, abah, dan kami empat beradik. Along, kakak, Nazmi dan aku. Aku tak panggil Nazmi abang sebab dari kecik kita orang suka gaduh.
Angin pagi sangat sejuk dan menyegarkan. Aku menoleh ke kiri, melihat pagi yang mengoren. Aku tersenyum pada kedamaian hari. Tanpa sengaja, mata tertoleh jam.
"Kepala otak dia!!!!!! Aku dah lambat!!!!" aku pantas mengayuh basikal.
Aku dah nampak pagar sekolah. Pantas aku mengayuh basikal lebih laju. Jap! Siapa yang tengah jalan tu?! Tolonglah ke tepi. Seorang budak lelaki yang sedang jalan sambil jarinya mengepit rokok.
"Nak mampus ke?!!!!" jeritku.
Dia berhenti melangkah lalu menoleh aku. Aku tak dapat mengawal basikal lalu terlanggar dia.
"Aduhh!!!" kami sama-sama mengaduh.
"Kau apa hal jalan acah-acah hot!!" makiku.
"Pink," katanya dengan muka tenang tapi memerah.
Aku menoleh kainku. Pantas aku menolak kain aku yang terselak ke atas. Tak guna!
"Kau kenapa, huh?!" kemarahan aku terhenti apabila aku nampak matanya menjeling dadaku.
Shit! Butang baju aku terbukak.
"Lelaki gatal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" jeritku.
"Aduh! Aduh! Duh!" dia memegang kakinya yang aku terlanggar.
Aku jadi serba salah.
"Kaki aku dah patah," dia membuat muka menahan sakit.
"Weh! Seriuslah!" aku terus menuju ke dia.
"Macam mana ni? Aku anak sulung, adik aku ramai. Keluarga aku susah. Macam mana aku nak tolong mak aku jual nasi lemak," dia membuat suara sayu.
Aku mencangkung di sebelah dia. Mataku melihat kakinya.
"Eh, jangan kasi aku serba salah," kataku.
"Tangan aku sakit. Mesti dah patah juga. Nak makan pun tak boleh ni. Macam mana aku nak siapkan kerja sekolah?" katanya.
"Kau semua nak patah?!!" marahku.
"Aduh! Sakitnya!" kata dia.
Aku mengemam bibir. Menahan diri dari menghamburkan kemarahan. Setan betul! Semua nak patah. Kenapa tak mati je. Aku terus bangun dan meninggalkan dia. Aku menyorong basikal ke tempatnya dan ingin berlalu ke tapak perhimpunan. Aku menoleh lelaki tadi dan dia masih di tempat yang sama. Alahai, dia nak buat part time minta sedekah ke. Dia menoleh aku. Aku pantas memandang tempat lain.
"Aduh!!!! Sakitnya!!" dia sengaja berkata dengan kuat, buat aku rasa serba salah.
Aku teruskan melangkah.
"Aduh!! Macam manalah dengan nasib keluarga aku," katanya.
Argh!!! Kenapa rasa serba salah sangat ni!!! Aku terus menuju ke lelaki tadi.
"Eee! Cepatlah, aku tolong," kataku.
Aku menarik lengan dia untuk bangun. Entah macam mana, pantas sahaja dia menyandangkan beg sandangnya ke bahuku dan tangannya satu lagi melilit ke leherku. Aku memapah dia. Kurang asam! Dia sengaja memberatkan badannya.
"Aduh! Sakitnya!" kata dia.
"Diam boleh tak?" aku bersuara keras.
Matanya memandang aku, lalu aku memandang dia. Kemudian, matanya turun ke bawah sikit. Aku turut memandang ke arah yang dia tengok. Aku terus membetulkan kolar baju yang sedikit terbuka.
"Kecik," katanya.
Aku pantas melepaskan pinggangnya.
"What?" aku membeliakkan mata.
Dia memandang ke dadaku.
"Kecik," dia tersenyum sinis.
"What?! Kecik?!" tanpa sedar aku memegang dadaku.
Tersedar yang kami di tempat awam, pantas aku menurunkan tangan aku. Malu woi!! Nanti, it doesn't mean yang aku akan buat kalau kami di tempat private.
"Aduh! Cepatlah, sakit ni," katanya.
Dia menarik leher aku. Kami terus menuju ke bilikrawatan
YOU ARE READING
Merah bukan nakal
General Fiction'Perlanggaran di depan pagar sekolah bukanlah satu kesilapan.' Mahveen gadis manja, nakal, degil dan riang. Dia sangat di sayangi oleh Aus. Mereka adalah kawan tapi layanan mereka lebih dari itu. Di mana Aus berada, Mahveen akan kejar tapi... Kerana...