Sengal 12

3.8K 131 2
                                    

           

Veen's POV

"Veen!" jerit Nazmi.

"Apa?" jawabku yang baru hendak terlena.

"Pakwe kau telefon," kata Nazmi.

"Angkatkanlah," kataku.

Aku mana ada pakwe. Entah siapalah tu. Biarlah. Aku mengantuk gila ni.

"Veen!!!" jerit Nazmi lagi.

"Ni siapa ni masuk hospital," katanya.

"Huh?" aku bingkas bangun.

Aku berlari keluar bilik lalu menuju ke Nazmi.

"Hello?" telefonku bertukar tangan.

"Cik ni Malikah Mahveen ke?" soal seorang wanita di talian.

"Ya saya," jawabku.

Hati aku berdebar.

"Pemilik telefon ni sekarang berada di wad kecemasan dan masih belum sedarkan diri. Boleh cik datang ke sini?" tanya wanita tersebut.

"Boleh saya tahu, siapa pemilik telefon ni?" tanyaku.

"Seorang remaja lelaki dan..

"Wanita bertudung hijau?!" potongku.

"Ya.."

"Saya datang sekarang!!!" aku terus matikan talian.

"Mi!!!! Aku nak pergi hospital!" jeritku.

"Beritahu mak dulu," katanya.

"Tak sempat! Aku nak cepat!" kataku dengan tergesa-gesa.

Aku jadi gelabah. Aku berlari ke dalam bilik lalu mengambil purse. Baju? Lantaklah! Tengah rushing ni!

_________________________________

"Kau balik, beritahu mak aku dekat sini. Apa-apa hal aku roger kau nanti," kataku pada Nazmi.

Aku terus berlari ke wad kecemasan.

"Nurse. Tadi saya dapat panggilan ada patient baru masuk wad kecemasan. Teenage boy dengan woman middle age. Dia pakai tudung hijau. Dekat mana dia sekarang nurse?" tanyaku pada seorang nurse.

"Patient tu dah kami pindahkan ke wad hujung sana," kata nurse.

"Keadaan dia macam?" soalku.

"Keadaan dia okay tapi belum sedarkan diri lagi," kata nurse.

"Okay nurse. Thanks," aku terus berlalu ke wad hujung.

Alah! Lupa nak tanya katil nombor berapa. Redah jelah.

"Aus," panggilku.

Senyap. Semua langsir telah ditarik. Dah malam, patient nak tidur. Aku melangkah ke katil berdekatan toilet. Langsirku tolak. Mama Aus! Aku mendekatinya. Lehernya dibalut dengan benda yang aku tak tahu namanya. Kakinya turut berbalut. Matanya terbuka. Dia melihat aku. bibirnya ingin berkata sesuatu tetapi wajahnya berkerut menahan sakit. Aku menghampirinya. Tangannya aku belai.

"Tak apa mak cik. Saya tahu apa mak cik nak cakap. Saya cuma nak pastikan mak cik dengan Aus selamat. Kemudian, saya akan balik," kataku.

Entah kenapa, mataku bergenang. Aku mengkerdipkan mata. Dadaku berombak menahan tangis.

"Saya dan Aus tak ada apa-apa. Baru pagi tadi kami jadi kawan. Kalau ada apa-apa kesalahan pada Aus yang buatkan mak cik tak suka dia, lebih baik mak cik lemparkan kesalahan tu pada saya. Biar saya jadi punca tapi jangan Aus. Saya tak nak mak cik dengan Aus sentiasa bermasam muka. Saya nak Aus hidup dalam keluarga yang aman dan tenang. Mak cik bencilah saya sebanyak mana mak cik nak. Tapi jangan Aus," aku gagal menahan air mata.

Merah bukan nakalWhere stories live. Discover now