Daripada sejak Baekhyun balik aku asyik berkeluh kesah, bukan sebab dia balik awal, tapi disebabkan dia tak menegur aku daripada semalam. Well, dia tegur mula-mula, tapi bila sampai ruang tamu, tiada sebarang kata-kata yang keluar. Tiada lagi senyuman manis dia sejak aku sambut dia di depan pintu dan bunga ros semalam dah selamat masuk dalam tong sampah bilik kerja dia.
Walaupun aku terasa hati dengan dia sebab balik awal sangat, tapi itu tak melebihi paras sedih aku. Tak tahu sebab yang kukuh kenapa dia layan aku sebegitu.
Dia tak tidur sekatil dengan aku, cuma duduk bertapa dalam bilik kerja dia hingga ke hari ini. Makan tak semeja, kalau aku ajak dia makan, dia tak datang. Tapi bila aku dah kemas, dia datang dan makan tanpa pedulikan aku yang pandang dia separuh mati nakkan penjelasan.
"Hyun, awak dah makan?" Soalan pertama yang keluar dari mulut aku sejak aku berjaya mendapatkan keberanian untuk menegur dia.
"Dah." Sepatah, itu elok lagi daripada yang lain, kalau yang lain. Dia hanya jawab hmm, hmm, hmm.
Sampai aku tak tahu nak buat apa. Otak aku dah jadi beku sebab terlampau lama fikirkan cara untuk buat dia bercakap balik dengan aku. Bosan, macam kahwin dengan robot, bukan- patung. Kalau robot masih boleh cakap lagi, patung? Kau nak cakap apa dengan dia kalau dia sepatah huruf pun tak pandai sebut, lainlah kalau kau letak roh dalam tu.
Aku dah melalut lagi, semua ni sebab Baekhyun. Disebabkan tak ada apa-apa yang keluar dari mulut Baekhyun, aku sekarang dah jadi tukang mengarut.
Sarang, rewind balik. Dulu, kalau dekat sekolah, dia jarang merajuk dengan aku. Tapi ada juga sesekali dia merajuk, sekejap je. Lepas aku masakkan bekal untuk dia, terus hilang rajuknya. Masalahnya sekarang ni, lain. Dia tak sama macam dulu.
Oh, tolonglah!!
Kepala yang tadi terdongak, ditegakkan balik. Bunyi tapak kaki, dah kalau bunyi tapak kaki, mesti Baekhyun. Aku yang sedang duduk di sofa berhadapan TV berpusing ke belakang, menunggu Baekhyun melintasi kawasan ini. Mesti dia nak pergi ke dapur. Hanya satu tujuan dia, pergi refill balik air dia yang dah habis.
Bila nampak Baekhyun macam dah nak melepasi kawasan yang aku duduk, namanya segera aku laung.
"Hyun.. "
Berjaya, dia toleh. Tapi muka dia tak ada reaksi. Menyampah pula aku tengok. Kenapa aku beria-ia nak buat dia cakap dengan aku balik. Kan lebih bagus dia tak bercakap dengan aku.
Tsk, tak baik. Tukan suami kau.
"Hmm?"
Aku mencebik dalam diam. Kan aku dah cakap. Hmm je.
"Awak nak makan apa hari ni? Biar saya masakkan untuk awak." Selembut mungkin aku cuba suarakan niatku. Ingin memancing mood dia.
"Masak je apa-apa." Dan dengan itu dia terus berlalu membuatkan aku terkaku di situ.
Misi gagal!
----
Misi kedua.
Pintu bilik kerja Baekhyun yang berada beberapa sentimeter daripada aku dipandang lama. Tangan kiri aku memegang mug berisi kopi panas dan tangan kanan bersedia nak mengetuk pintu.
Sedang aku mencari kekuatan untuk mengetuk pintu bilik kerjanya, dengan secara tiba-tiba ia terbuka sendiri daripada dalam. Siapa lagi kalau bukan tuan punya bilik yang buka.
"Hyun, awak nak kopi?" Senyuman aku dah tarik sepanjang mungkin yang boleh sambil mata bertentang matanya yang tiada emosi. Sedikit gentar aku jadinya. Mug pun aku dah sua di hadapannya, sedikit lenguh tapi demi mendapatkan balik keceriaan pada wajahnya.
YOU ARE READING
☑ Behind all the lies - Bbh
FanfictionSebenarnya disebalik semua Pembohongan dia Tersimpan banyak rahsia