1. Diplomauitreiking ✔

790 60 8
                                    

Pov Hayat

Yay, vandaag is het mijn diploma uitreiking! Ik ben best trots op mezelf, want ik ben een jaar vroeger afgestudeerd net als Soumia omdat we zeer goede leerlingen waren. Uiteraard hielp het ook dat onze vaders professionele agenten waren en ons extra dingen konden leren. Opeens komt mijn moeder mijn kamer binnen begint te zingen.

'Ook goedemorgen mama.' zeg ik al lachend. Meteen spring ik uit mijn bed en vraag: 'Mami, wil jij m'n kleding uitkiezen voor vandaag?' vraag ik. 'Eindelijk, ik dacht dat je het nooit ging vragen!' Zo snel als ze kan loopt ze naar mijn kledingkast en begint te zoeken naar "de jurk".  Ondertussen neem ik een lekkere douche. Ik kom al zingend mijn kamer weer binnen en zie dat mijn moeder een prachtige jurk heeft klaargelegd. 'Ga zitten, ik doe je haar.' Ik twijfel lichtjes en mijn moeder ziet dat blijkbaar want ze begint hard te lachen. 'Hayat, denk je nu echt dat ik je haar ga verpesten?' vraagt ze lachend. Zonder te antwoorden ga ik zitten, een beetje bang voor het resultaat. 

Oké het is officieel, mijn moeder is gewoon superwoman: Ze heeft mijn haar prachtig gedaan en zelfs mijn make-up (zie omslag) Ze had gezegd: 'Kom Hayat ik doe je make-up op.' Waarna ze helemaal stuk ging. Humor.

 Ik doe mijn pumps aan en pak mijn clutch. Voorzichtig loop ik naar beneden, want de laatste keer dat ik met pumps naar beneden ben gelopen, was pijnlijk. Mijn vader wacht al in de woonkamer en hij kijkt me trots aan. 'Mijn prinsesje ziet er prachtig uit!' Ik zie dat er zich wat tranen in mijn vaders ogen bevinden. 'Komop papa niet huilen!' zeg ik en geef hem een knuffel.

 Opeens hoor ik vanaf boven reggada-muziek en kort daarna stormen Yassine en Nassim naar beneden. Nassim moet trouwens nog een jaar en dan is hij ook geheim agent. Ze beginnen als 2 idioten te dansen en na een tijd sta ik ook dansen met hen. Wat we niet doorhebben is dat mijn moeder ons filmt.  'Mama wat doe je?', vraagt Yassine. 

'Ik bak pannenkoeken.' antwoordt ze droog.

 Nassim en ik hebben de slappe lach terwijl Yassine mijn moeder droog aankijkt. 

'HAHAHAHA MAMA IK GA STUK!' roep ik al lachend. 

'O, ze gaat stuk, Nassim ga lijm halen dan kunnen we je zusje weer in elkaar zetten.' 

Op sommige momenten kan mijn moeder zo droog zijn. 'Oké, genoeg gelachen, niet denken dat ik je make-op opnieuw op ga doen.' zegt ze. Dit keer moet ik niet lachen en kijk ik haar droog aan. 'Mama, dat is echt niet grappig.' zeg ik. Ze kijkt me zogenaamd bitchy aan. 'Je kan er gewoon niet tegen dat ik grappiger ben dan jij.' Mijn vader staat al de hele tijd in de deuropening te kijken naar ons en schudt glimlachend zijn hoofd. 'Kom prinses ,we willen niet te laat komen.' zegt hij. Ik knik, maar strijk nog even mijn jurk glad voor ik naar de auto loop. 

'Hoeveel stress heb je op een schaal van 1 op 10?' vraagt Nassim me.

 '-10'antwoord ik grijnzend. 'Damn, zelfverzekerde Queen.' zegt hij lachend.

 Nassim stapt als eerste uit en helpt mij elegant uit de auto te stappen. We lopen met z'n vijven naar de zaal. Natuurlijk was het niet zomaar een zaal, het is een ondergrondse school. Dat is zo gedaan omdat we GEHEIM agenten zijn dus moet alles GEHEIM blijven. Logisch toch? Ik zie Soumia daar al zitten en we gaan bij hen zitten. 'Ben je er klaar voor?' vraag ik haar. 'Duuh natuurlijk ben ik er klaar voor.' zegt ze en ze doet een haarflip. De zaal zit al redelijk vol dus waarschijnlijk zullen we zometeen beginnen. 'El (....) Hayat en (...) Soumia.' We staan op en lopen met onze armen in elkaar gehaakt naar het podium. 

'Hayat en Soumia, de 2 ijverigste leerlingen die ik ooit gehad heb. Altijd in orde met al hun taken en één van de weinigen die vroeger afstuderen.  Ik ben trots dat ik ze in mijn klas mocht hebben. Hayat, een actief meisje dat voor sfeer in de klasgroep zorgde ,maar serieus wanneer het moest. Soumia, een rustig meisje maar kon soms heel storend zijn door haar gepraat.' zegt onze mentor en kijkt zogenaamd boos. Ik en Soumia schieten in de lach. 'Oh ja en raad eens wie er altijd meepraatte? Ja hoor, Hayat!' zegt ze en nu lachen niet alleen wij, maar ook de rest van de zaal. Ze overhandigt ons de diploma's en geeft ons 3 kussen. Met een reuzeglimlach lopen ik en Soumia weer naar onze ouders. We gaan zitten en kijken naar de anderen. Wanneer Imad naar voren geroepen wordt, zoekt hij Soums blik. 


'IMAAAAAD!' roep ik. Hij kijkt waarop zij zwaait en hem een bemoedigende glimlach schenkt. 'Wie is dat?' vraagt mijn moeder nieuwsgierig. 'Gewoon een vriend' antwoord Soumia blozend. 'OMG, Soumia hij is knaaaaap. Als ik jou was zou ik het wel weten.' zegt ze grijnzend. 'Mama stop, ze voelt zich ongemakkelijk!' zeg ik verontwaardigd. 

Eindelijk,alle diploma's waren uitgereikt en we stonden allemaal op om dat ene hoedje weg te gooien. '3...2....1... JAAAA!' roepen we en gooien de hoeden in de lucht. Ik, Soumia en Imad geven elkaar een knuffel en lopen samen naar buiten. 'Eindelijk afgestudeerd!' zegt Imad blij.

 'Ja maar nu moeten we werken' zegt Soumia. 

'Ik vind alles beter dan school!' 

We blijven nog een tijdje praten tot onze ouders ons roepen. 'Ey zullen we anders straks 1 groot feest voor ons drieën geven?' vraag ik. 

'JAAA OMG SUPER!' gilt Soumia.  'App me straks, oké?' Ze knikken beiden en ik loop naar mijn ouders. 'Liefste ouders mag ik straks een feest geven?' vraag ik lief. Ze kijken elkaar even aan, maar knikken uiteindelijk toch. 'Maar serieus, je bereidt alles zelf voor en ruimt daarna ook zelf op', zegt mijn moeder waarschuwend. 'Jaha beloofd!' zeg ik blij en geef haar een knuffel. Druk pratend over het feest met Nassim rijden we naar huis.

Eerste hoofdstukje!! Volgende hoofdstuk is het feestje van Hayat.

Xoxoxo DawSatie

Vriend & Vijand Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu