Aku sembunyikan satu senyuman apabila pandangan matanya tidak lepas dari memandangku, terasa tangan miliknya mendakap pinggangku dengan erat supaya kedudukan kami lebih rapat. Masa seakan terhenti apabila kami berkeadaan begini, dunia pula seakan berlalu pergi meninggalkan kami dan dalam meniti hari-hari yang mendatang, bahagia yang sentiasa menemani.
"Jangan la tengok macam tu," ujarku sambil mengemaskan ikatan tali leher berwarna hitam yang dipilihnya sebentar tadi. Aku lepaskan tali leher apabila sudah selesai, kedua-dua belah tanganku beralih dan melekap pada dadanya. Redup pandangan matanya menjadi mencuri tumpuanku.
"Dah tu kena tengok macam ni ke?" Dia semakin mendekat, hilang terus jarak antara kami dan senyuman manisnya sentiasa setia terukir di bibir.
"Tak payah tengok." Aku tolak dadanya untuk menjarakkan kedudukan kami. Zarif akur dan mengambil blazer di atas katil lalu menuju ke arah cermin.
"Okay tak?" Setelah agak lama berdiam, dia bertanya dan aku terus menoleh ke arahnya. Aku menatap raut wajahnya yang sedang mahukan kepastian dariku, dia menggerakkan sedikit bingkai cermin mata untuk membetulkan kedudukan.
"Kenapa tiba-tiba pakai?" Aku menghampirinya dengan rasa hairan, mataku tertumpu ke arah cermin mata yang dipakainya.
"Minggu lepas, aku pergi jumpa optometrist..."
"Apa jadi?" Belum sempat dia menghabiskan kata-katanya, aku sudah bertanya kerisauan.
"Tak ada apalah. Aku rasa macam penglihatan tak jelas, rasa kabur so kena pakai spec." Zarif berkata sambil menyesuaikan dirinya dengan cermin mata berbingkai hitam itu.
"Then? Takkan tu je?" Sikapnya yang memandang remeh membuatkan aku rasa sebal. Kata-kata terakhir itu membuatkan perasaan risau timbul lagi.
"Dia suruh pergi jumpa pakar. Nantilah aku pergi and by the way how do I look?" Rambutnya dirapikan ketika bertanya, cermin mata itu dibetulkan lagi.
"Macam nerd."
"Nerd? But I think I look more intelligent after wearing this." Dengan yakin dia berkata, aku memcebik bibir tanda membantah.
"Nak menang, ambik lah. Dah la, nak turun breakfast ni." Aku mencapai tas tangan namun Zarif tarik pula tangan aku.
"Yes? Nak apa lagi?"
"Sayang balik pukul berapa hari ni?"
Aku julingkan mata ke atas, aku ingatkan dia ingin bertanyakan sesuatu yang penting tapi hanya ingin tahu aku pulang pada jam berapa. Ada satu lagi aku perhatikan, dia pernah kata minggu lalu ingin memanggilku dengan panggilan sayang untuk satu hari namun tidak terhenti pada hari itu saja. Berlanjutan hingga ke hari ini, sudah sebati di bibirnya untuk memanggilku sebegitu.
"Abang ni, selalu tanya macam tu. Macam biasalah." Sambil itu, aku rapikan kolar bajunya. Untuk bergurau, laju saja aku memanggilnya abang namun untuk terus memanggilnya sebegitu, aku rasa belum bersedia dan kadang-kadang rasa tidak selesa. Zarif pula tidak kisah.
🍎🍏🍎
Keluar saja dari perut lif, aku terus masuk ke dalam dan di sapa ramah oleh penyambut tetamu yang pernah menanggap aku sebagai tetamu yang tak diundang. Aku balas senyumannya dan terus melangkah menuju ke arah meja secretary Zarif, dia sepertinya kelihatan sedang menanti kehadiranku.
"Baguslah puan datang."
"Kenapa?" Soalku, Zarif pernah memberitahu yang wanita ini bernama Marina.
"Tadi, Encik Amril tiba-tiba pengsan. Saya nak bawa ke hospital, dia tak nak. Saya nak call puan pun dia tak bagi." Marina menceritakan apa yang berlaku, helaan nafasku seakan berat apabila kata-kata itu menyapa.
YOU ARE READING
Bukan Untuk Dimiliki
RomancePertama : Singkirkan Ilya Humaira atau lebih tepat aku akan buat Airil Zafran ceraikan dia. Kedua : Kahwin dengan Airil Zafran, seperti yang kami rancang sepanjang sepuluh tahun menyemai cinta dan mengikat kasih sayang. Ketiga : Kami akan bahagia se...