Edrianna Rose
" Adik, lusa kita pergi rumah kawan papa tau. Dia buat kenduri untuk anak dia yang baru tamat dari university kat UK! " jerit mama.
Alah mama ni, orang baru je balik kot dah kena sambut camni. Aduh, merajuk ah cam gini.
" Ala mama, kalau adik tinggal je kat rumah boleh tak? " rayuku. Alah, letih lah, nak pergi iron tudong lagi, baju dan segala. Along dan Angah memandang ku tajam. Eh pehal dua orang ni?
" Ni lah budak zaman sekarang, memang tak nak pergi kenduri segala. Nanti dia kawin, sorang sorang buat kerja takde tetamu hadir baru tau. Itulah jangan malas sangat, korang malas, orang lain pun malas nak tolong korang. Kita hidup ni kena tolong menolong. Hidup tak boleh syok sendiri. Faham? " Oh patut lah Along dengan Angah tengok aku semacam. Ni rupanya. Aduh mama ni, dahlah jumpa mamat kerek entah baru keluar dari tasik kot, sekarang mama pulak pi tembak aku dengan bazooka bebelan dia.
" Ala ma.. tak payah lah macam tu. Okay lah, adik ikut. Tapi mama ironkan baju boleh tak? " aduh Anna, kenapalah kau macam ni. Nak dengar mama membebel lagi lah ni.
" Ha, ni lah anak dara sekarang ni. Macamana orang nak kawin dengan- "
" Ala mama ni, tu pun nak bebel, adik gurau je lah " eleh Anna, kau gurau ke?
Aku mencium pipi mama dan terus naik ke atas. Aku buka pintu bilikku dan terus membaringkan tubuhku di katil.
Pergh, best giler.
Baru je nak masuk flight ke dreamland, aku teringat sotong poyo aku jumpa kat tasik tadi. Eleh, acah macho je lebih, entah entah dalam sehari buat beribu musical.ly
Eh jap, apa kau buat ni Anna. Kenapa kau fikir pasal si mamat kerek sado pergh memang mintak selipar tu?
* * *
Aku pun mengeluarkan segala macam pakaian untuk majlis kenduri kawan papa tu. Ugh, serabut ah.
Eh jap, kenapa aku kena pakai cantik cantik? Macamlah tu kenduri kawin untuk aku ngan anak dia.
Aku pun mengambil baju dress labuh berwarna peach dan di padankan dengan shawl yang berwarna putih. Take a last look at the mirror, Pergh, memang sah lah kena ngorat ni. Anna, Anna, tak habis habis nak angkat bakul sendiri, tak berat ke?
" Woi, Godzilla, kau buat apa kat atas tu hah? Kita dah nak gerak ni badak! " Ha tu aku tau siapa memekak petang petang rabun ni. Memang sah angah atau lebih macho dikenali sebagai bigfoot yang jerit macam aku kat atas atap.
" Sabar lah! Dah nak siap dah ni !"
Aku pun menutup segala suis elektrik untuk mengelakkan pembaziran. Yela, kan aku ni memang matang, cantik, berkerjaya eh yeke?
Kami pun mengunakkan kereta honda city sebab along dengan aku memang kurus, tapi bigfoot ni tak. Gurau je, angah punya badan pergh kaw kaw boom pak kedebom, memang macam batang penyapu.
Kami pun tiba di rumah kawan papa. Wah, besarnya. Memang orang kaya ni. Well, businessmen.
Baru je jejak kaki dalam kawasan tu dah kena sambut.
" Aziz, lama tak jumpa kau! " kata Dato Azmeer.
" Yelah mer, kau tu selalu outstation macamana nak lepak? "
" Hah, anak kau ke tiga orang ni? "
" Ye, ni anak pertama, Edrian, 27 tahun, dia pakar bedah. Ni Edzry, 25 tahun, lecturer, ni anak bongsu Edrianna, 23 Tahun, dia ada kedai bunga dan bakery " kata papa.
Ya, aku ada bakery jugak. Yang tu aku dengan Camila eh Kamilia yang usaha. Tu kira friendship thingy kami lah.
" Wah dah besar dah anak kau, semua handsome dan cantik belaka" puji Dato Azmeer. Betul tu, kecuali anak papa yang tengah, tu bigfoot.
Kami pun masuk ke dalam rumah. Fuh, macam nak update je setiap penjuru rumah kat instastory. Cantik gila!
Hah, aku bila cakap, aku buat. Tapi taklah setiap penjuru, just selfie je.
Kami bertiga pun buat mimik muka dan ketawa macam takde orang kat dalam rumah.Selesai membaca doa, kami dipersilakan untuk makan. Aku apa lagi, pergilah ambil makanan, tapi memang dengan along dengan angah takkan aku nak jalan seorang.
Mataku terarah kepada seorang jejaka yang menawan bak bidadara dari kayangan.
Eh jap, bukan tu sotong poyo dari tasik tu ke? Buat apa dia kat sini? Nak buat musical.ly? Ke nak buat instalive?
Tengah aku syok tengok dia, tanpa aku sedar, dia tengok balik. Dia menjongketkan keningnya seperti hairan kenapa tenung bagai nak tembus.
Aku pun cepat cepat cedok makanan dan berlalu pergi meninggalkan tapak kaki di belakang.
Selesai makan, semua tetamu beransur pulang tetapi papa masih tinggal.
Kami pun duduk di ruang tamu. Pergh, sedap dari duduk kat kerusi plastik tu.
" Hah Aiden, ingat lagi papa cakap nak kenalkan Aiden pada seseorang? Kenalkan ni Uncle Aziz, ni isteri dia, Aunty Bella, ni anak anak mereka, Edrian, Edzry dan Edrianna " jelas Dato Azmeer.
Eleh, buat apa nak kenalkan aku kat sotong poyo ni. Oh, nama kau Aiden, haraplah, nama lawa, muka lawa, mulut kau je buruk nak mampos.
" Hai uncle, aunty, Edrian, Edzry dan.. Edrianna" eh pesal kau sebut nama aku macamtu sotong? Dahlah dengan senyuman sinis yang macam kucing nak terberak tu.
" So, sebenarnya kami di sini nak bagitahu yang kami nak Aiden dengan Anna bertunang" Oh tunang, kesian kau Anna dapat tunang macam tu.
Eh tunang?? Eh Anna??? Tu aku kan?!! Apasal aku kena tunang .
" What, engaged, who, him? No, never!"
" Aiden ok je "
Jawab kami serentak. Eh si sotong ni cakap okay? Kau fikir tunang ni macam apa? Macam lari 1 meter? Hey, ni macam lari 10 pusingan lah.
" Edrianna fikir fikir dulu lah ye, nanti bagi jawapan dekat kitaorang okay? "
Kami pun bersalam salaman sebelum pulang.
Sampai je kat runah, terus aku masuk bilik. Sakit ah hati.
+01xxxxxxxx
Eh siapa call ni? Angkat jela
"Hi ni Aiden, boleh tak awak setuju dengan pertunangan tu? Saya harap sangat awak nak bertunang dengan saya." Wah, belum lagi kot aku cakap apa apa.
" Hi, kan mama awak dah bagi saya masa untuk fikir, kenapa awak mendesak?"
" Taklah sayang, I'm trying to convince you here. But I really hope you accept okay? Sorry for disturbing you, Goodnight, sleeptight, and dream of me, sweetie pie "
Oh kau tutup, eh what? sayang? sweetie pie? apani bahlol? melting lah aku macam ni.
Tiba tiba ada notification.
Sotong Poyo
Pie, stop thinking of me. I cant sleep. You've been running on my mind tonight. Night baby boo!Apehal si kerek ni sweet macam semut pervert ni. Bluetick for you huns.
* * *
Hello, sorry to my lovely readers, dah lama agaknya saya tak update and I'm so sorry, saya tersangatlah sibuk and connection is not well. Sorry jika chapter ni sungguh tak memuaskan based on my update time. Next year saya try update laju laju okay ;)And thank you yang reads and vote please tinggalkan comment sebelum saya tukar from happy ending to sad ending okay? Love you xoxo
YOU ARE READING
Penantian Cinta
RomanceHighest: [ #17 in Romance, #28 in Romance ] Kahwin Paksa? Ya, memang tipikal. Siapa sangka hidup Edrianna Rose bertukar 360° setelah di paksa untuk berkahwin dengan CEO yang keras kepala, Tengku Aiden Mikael. Mungkin sesetengah orang berasa bersyuk...